Inlagt av 1788 » 14 01 31 01:47
Hur som helst så har jag en sedan 1999 privatimporterad Ninety 1986 med bensinmotor. Bilens 30årsdag och skattefrihet närmar sig och jag har på allvar börjar forska i att typa om den med 200/300tdi.
Jag har sett att andra med Oneten/Ninety gjort just detta och undrar hur det funkat. Effektökningen blir ju för stor enligt bilprovningens generella regel om max 20% ökning, så något annat måste ju till, generalagentsintyg?
Vi som meckar och har den nöööördiga egenskapen att sträckläsa partsbook som kvällslektyr vet ju att Oneten/Ninety och Defender 1990-1998 är extremt lika, tex. ramen för nittiotummarna är samma artikel 1984 till 1994 (intro 300tdi), bromsarna är i princip identiska 1984-1993 (intro skivbromsar bak), växellådor Lt77/LT230 1984-1994 (intro R380/300tdi), men vet bilprovningen om detta ?
Har du gjort en sådan omtypning och kan berätta hur det gick till eller vet någon som gjort det som jag kan kontakta
Fredrik Johnander
DO Östergötland
----------------------------
"Marion II" LR Ninety stw 2.5petrol 1986
"Dunderklumpen" Discovery 1 3dr 200tdi 1993
"Trötter", delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
"Marion" LR Serie3 109stw 1973 SÅLD
"Hydraulic power rules"
Inlagt av 1788 » 14 02 18 01:42
Men vilken motor ska man välja? Det absolut enklaste är ju att byta till 200tdi med tillhörande förstärkt växellåda LT77S (1992 och framåt). kompletterat med ny kylare, ny västerskärm, nytt luftfilterhus osv. så det ju bara att skruva.
300tdi kräver ju att nya motorfästen svetsas in på ramen och eftersom både motor och växellådor sitter längre fram så krävs byte av "seatbase" och kardanstänger.
Men 200tdi producerades ju bara i ca fyra år mot 300tdi´s ca 10år (sista fem åren åt brittiska armen), så om man ska göra ett så pass stort jobb vill man ju göra det bästa. 300tdi är ju också samma motor för defender/discovery/Range, där 200tdi har en specialare för just defender
Är det någon som har någon åsikt om 200tdi/LT77s kontra 300tdi/R380 med avseende på hållbarhet, meckande, reservdelar e. dyl?
Fredrik Johnander
DO Östergötland
----------------------------
"Marion II" LR Ninety stw 2.5petrol 1986
"Dunderklumpen" Discovery 1 3dr 200tdi 1993
"Trötter", delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
"Marion" LR Serie3 109stw 1973 SÅLD
"Hydraulic power rules"
Inlagt av isbjorn » 14 02 18 13:24
TD5 110a LR Special Vehicle dept. -99
200TDI OneTen Pickup -84
Disco 1 ES V8 -96
--------
Inlagt av #1884 » 14 02 18 17:52
Inlagt av 1788 » 14 02 23 01:09
Och eftersom min LT77-växellåda ändå måste bytas ut mot en förstärkt LT77S för att klara av hamrandet från en TDi även om jag väljer att installera en 200tdi, så är valet ganska fritt.
Som planen är just nu funderar jag på att köpa ett helt fordon gärna med rostskador som inte kommer gå igenom besiktningen nästa gång (MOT alltså, engelsk besiktning) för att fixa ett något mer smakligt pris. Då får man ju alla komponenter som behövs för konverteringen och skillnaden då är egentligen bara att det blir lite mer att flytta över plus svetsa nya motorfästen om man väljer 300tdi.
Så just nu väger det över mot 300tdi, kraftigare block utan lösa förstärkningar, modernare växellåda, bättre reservdelstillgång......men visst det är bäst att se till att kamremsfixen är gjord så den inte äter kamremmar.
Fredrik Johnander
DO Östergötland
----------------------------
"Marion II" LR Ninety stw 2.5petrol 1986
"Dunderklumpen" Discovery 1 3dr 200tdi 1993
"Trötter", delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
"Marion" LR Serie3 109stw 1973 SÅLD
"Hydraulic power rules"
Inlagt av L-Andy » 14 11 20 22:02
Andy
D1 V8 A -96
Inlagt av 1788 » 14 11 23 23:26
Fredrik Johnander
DO Östergötland
----------------------------
"Marion II" LR Ninety stw 2.5petrol 1986
"Dunderklumpen" Discovery 1 3dr 200tdi 1993
"Trötter", delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
"Marion" LR Serie3 109stw 1973 SÅLD
"Hydraulic power rules"
Spiken i kistan för detta projekt blev nog när jag skaffade en Land Rover till, en Discovery 1 200tdi från 1993. Så långa färder tas numera med Discon.
Ninetyn får nog vara orginal, den har ju bara gått drygt 11"mil så egentligen vore det rätt dumt att ta ur motorn.
Fredrik Johnander
—————————-
”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992 RIP-skrotad
Leyland Mini 1000 1977
Icke-bilen Toyota Corolla -06
”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD
”Hydraulic power rules”