Notifications
Clear all

Renovering One Ten 1986 - Hjälp

65 Inlägg
1 Users
0 Likes
157 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Renoverar en OneTen 1986 med 3.5L bensinare och har såklart stött på en del hinder 🙂

Behöver hjälp med följande och undrar om ngn har bra kontakter?
- Svetsning i A-stolpe samt C-stolpar (underkant av bakskärm).
- Framtida dragning av helt nytt elsystem då det befintliga är helt kört. Ngn som har bra kontakter? Hur bär man sig åt, går det att köpa hela kabelstockar som man sedan ansluter av ngn kunnig eller
är det tråd för tråd?
- Bilen är sedan tidigare rostlagad i torpedväggen i sedvanlig ordning och hade behövt lite hjälp att snygg till även här men det är av mindre vikt.

Annars demonterad ner till chassit, imorgon åker fronten och framskärmarna för att frilägga motor och motorutrymmet. Den är generellt bättre i ramen än förväntat, kommer endast att byta ett par sekundärbalkar, resten blir rengöring och linoljebehandling. Dörrar blir helt nya galvade, inte lönt att laga.

Merparten av det mekaniska i form av stötdämpare, fjädrar, bromsar inkl cylindrar, ok, skivor, belägg etc..är inhandlat och kommer bytas i sin helhet. Motor kommer att renoveras på verkstad, är den i för dåligt skick får den lyftas ut och totalrenoveras. Hela bilen kommer att demonteras och blästras och sedan lackas på nytt.

Johan Mattson, Smygehamn


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Finns en firma i England som gör färdiga kabelstammar, kommer inte ihåg vad dom heter men Max Wollenberg vet.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej
Firman heter Auto sparks https://www.autosparks.co.uk/

Magnus


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Nu har jag kommit så här långt, helt nedplockad och allt mer eller mindre renoverat i form av drivlina, ram och pågående renovering av motor.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Stiligt!
T


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Nytt golv till andra raden klart, även ny låda samt flak lastutrymme.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Riktigt fint!
Har också en OneTen 1987, ser fram emot fler bilder!
/Adam


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Renoverat motorblock, hela motorn byggs om från början, montage i renoverad ram senare i veckan.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Idag blev flakmoppen färdig, kulören kommer vara samma på min OneTen, sandfärgad, första plåtarna provlackas imorgon!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Är det något som behöver en torpedvägg (ok skick men behöver lite vinkelslip o svets).

Jag har beställt nya b/c poster och sill, bulkhead, samt cappings från Ashtree Landrovers www.ashtreelandrover.com/, allt galvat. De kommer med prylarna själva om 4 veckor. Sannolikt kommer även dörrar att beställas härifrån.

Interiört börjar det också röra på sig, har fixat med befintligt inredning, måste dock leta upp ngn som kan laga då jag inte vill byta pga. nostalgiska o kulörmässiga skäl.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Motorn är under uppbyggnad nu. Har fått skjuta tidplanen något men hoppas kunna publicera bild på monterad motor på fredag.

Hämtade renoverat block igår, det va nice.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Trevlig tråd, fortsätt gärna att lägga upp mer bilder på renoveringen, kul att följa 🙂


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Nu börjar nya plåtar att anlända, kommer att komma mycket mer, Ashtreee Landrovers kommer om ca 4 veckor enligt uppgift idag med Bulkhead, b/c poster och sannolikt även nya dörrar runt om och lite andra detaljer/balkar (förhandling pågår).

Sista plåtarna (bortsett från taket) är nu på väg in för att brännas/blästras och lackas, förhoppningsvis kommer framskärmar att kunna byggas ihop i nästa vecka.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

brännas? Vad menar du med det?


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Alla aluplåtar demonteras och bränns sedan i ugn varefter de finslipas något innan lackering. Plåt/stål blästras, rostlagas, blästras igen och lackeras.

Ngn frågade mig om jag planerar att göra den till ett utställningsexemplar och där är svaret nej. Jag vill behålla mycket av de gamla bulorna, ojämnheterna till viss del, det anser jag att vara del av bilens historia. Detta gäller även inredning, vill gärna inte byta ut alla säten/interiör och sätta in nytt, helst vill jag kunna återanvända det gamla så mycket som möjligt, kommer dessutom att passa perfekt till den nya kulören på bilen.


   
SvaraCitera
Sida 1 / 5
Share: