[Originally posted by Edfors]
Skrivs inte så mycket om Disco Discovery 5 / LR5 ännu, men om man ska tro Autocar är dess kod L661 och kommer om 4 år!
New details are starting to emerge about the 2016 Land Rover Discovery 5 / LR5.
According to documents attained by Autocar, the SUV will be refocused as a more utilitarian model. Furthermore, the information indicates the Discovery - codenamed the L661 - could ride on the same platform as the redesigned Defender. However, it remains unclear if it will be an all-new chassis or an updated version of the current T5 platform.
Men å andra sidan skulle ju alla stora LR/RR baseras på nya RR L405 platformen, ja vi får väl se
[Originally posted by Pellson]
Edfors skrev:Skrivs inte så mycket om Disco Discovery 5 / LR5 ännu, men om man ska tro Autocar är dess kod L661 och kommer om 4 år!
Passar mig perfekt - jag har 4-årsintervaller på mina tjänstebilar..
[Originally posted by J_Lind]
Och låt oss hoppas att dom lägger ned tillverkningen av Defender så att fler resurser kan användas för att utveckla fordonen istället för att försvara en relik. Låt kulturen leva vidare via SLRK och andra engagerade personer. LR behöver resurserna för att ta fram bra produkter, t ex D5. Nu finns även D2 ram att köpa nya så bilarna försvinner inte bara för att tillverkningen stoppas.
Ta Porsche som en jämförelse, 60 talets 911 tillverkas inte längre men det finns tydliga släktdrag i 991. Här har Land Rover MYCKET att lära. Men "gammel 11:an" den lever vidare...
[Originally posted by Daniel75]
Huh, skall man hålla liv i LR4an fram till 2016? Detta borde indikera på att det kommer en LR5, en faceliftad LR4 som får något snarlikt utseende från kommande RR gissningsvis. Känns ju lite svårt att sälja en LR4 2015.
Känns som att Land Rover jobbar för fullt med nya RR & RRS vilket är trevligt och spännande.
[Originally posted by Edfors]
Snart har det gått 4 år... En inte allt för vågad gissning är att fronten på D5 kommer bli väldigt lik DiscoSport/Evoque och bakdelen som en Range Rover Sport av senaste snitt fast lite högre kaross såklart. Men sen hur blir det med bakluckan? Blir det en delad sådan eller blir det förbehållet stora Range Rover?
Här kommer lite gamla bilder på Discovery concept bilen som lackerades om från silver till orange förra året. Tyvärr verkar det som att faceliftade D4 blir den sista i sitt slag.
Innan den blev målad såg den ju ut så här: http://www.caradvice.com.au/281677/2015 ... pt/photos/
Disco 5 kommer troligen inte heller hinna ut på marknaden innan det har blivit årsmodell 2017. Sen har vi timingen med nya Defender som det inte får krocka med, frågan är hur många månder det måste gå emellan? och på detta så kommer även Evoque cab ut snart, den verkar vara klar för produktion nu. Lär bli ett dragplåster i bilhallarna under våren.
Ser undre tiden fram emot de sista specialversioner som lär komma på den faceliftade Disco 4an. Blir nog åtråvärda bilar bland entisiaster, om inte adBlue strulet ställer till det för mycket.
[Originally posted by håkan13]
hej!
vad är det för strul med adBlue på 4an??
håkan.
[Originally posted by Edfors]
Det är strul med ALLA bilar som har adBlue, kan ju förstå hur det gick till när det blev en FuskWagen
Alltså man måste hålla på och fylla på detta också, hade varit bättre om man kunde pi**a direkt i tanken
Blir ännu en dunk/flaska att släpa omkring på i bagaget vid långresor.
[Originally posted by håkan13]
ok!! hade inte koll på att det kommit på "vanliga" bilar... har bara sett det på tunga fordon!!
men iallafall här i Norrköping så börjar det gå att köpa på macken...
men nästan dubbla priset mot när vi köper i 1000l tank!!
[Originally posted by Edfors]
Jodå det finns på de senaste modellerna av LR. På senaste stora Discovery kan man se det genom att reservhjulet sitter upp-och-ner, alltså med yttersidan neråt. Detta för att få plats med adBlue tanken under golvet i bak. Sen blir ju även reservhjulet lite mer utsatt.
Men trots detta ser jag verkligen fram emot de specialutgåvor av Discovery "4" facelift som vi kan förvänta oss under nästa år.
[Originally posted by Edfors]
Tyvärr verkar verklighetens Disco 5 komma väldigt nära "Vision concept". Vad hände med den typiska Discovery bakdörren där fönstret går ner på ena sidan? Jo den verkar ha försvunnit. Stepped roof har blivit nedgraderad till en buckla i plåten. Bäst att förbereda oss på en Disco Sport XL
Alla nya LR verkar också få en "evoque" front. Nä, blir att sikta framåt på nya Defender Men man kanske inte ska ha för stora förhoppningar där heller
[Originally posted by Edfors]
Från bilderna kan vi se att bilen kommer bli väldigt lik konceptbilen "Discovery Vision". Vi kan även se stora vertikala luftinsläpp i fronten nertill på sidorna, under de fyrkantiga näten som sitter över och maskerar. Bakluckan ser ut att bli i en enhet som öppnas uppåt då det inte syns någon naturlig skarv för delad lucka. Reservhjulet sitter kvar undertill i bak. C-stolparna blir svängda på "saab" vis eller snarlikt Discovery Sport. Lågväxel blir tillval, eventuellt även ett vadningspaket för att höja vadningsdjupet.
Trolig premiär under våren 2016 och beställningsbar senare under sommaren för leveranser till senhösten 2016.
[Originally posted by Palle]
Synd att man tar bort så pass klassiska drag som bakruta och tak. Men men, vi får väl se hur den ser ut när den väl kommer.
#3650 Palle
[Originally posted by Edfors]
Tror den kommer bli riktigt trevlig! Och rymlig, den kommer vara lätt också då den bygger på samma helaluminiumkaross som L405 (Stora RR) och L494 (RRSport).
De maskerade bilarna är väldigt lika Discovery vision concept, båda visas här:
Om man kollar på denna bild blir det ganska tydligt hur modellerna kan komma att se ut, klicka på den för att se den lite större.
Man ser också hur gigantiskt stora bakdörrana kommer att bli, detta för att underlätta insteget på tredje raden.
[Originally posted by Palle]
Sant, jo den kommer säkert att bli kanontrevlig. Ska bli spännande att få provsitta så snart som möjligt.
[Originally posted by Edfors]
Verkar som Range Rover och Disco forstätter att vara snarlika, precis som det var med RRC och D1, P38 och Disco 2 var ju inte så lika men delade några komponenter, D3/D4 och RRS var rätt så lika i uppbyggnaden och motorer igen så det fortsätter och blir baserade på samma platform och bara lite olika utseende och till vis del funktion, där Range förstås även fortsättningsvis blir lyxigare och Disco lite större användningsområde med 7-sits osv. Det stora nyheten för oss entusiaster hoppas jag blir nya Defender och de olika modeller av den som kommer, där finns nog den riktiga framtiden för oss som är med i SLRK och andra entusiastsammanhang. Alltså vi som ser våra bilar som en meccanolåda
Bilderna ovan kommer från AutoExpress http://www.autoexpress.co.uk/land-rover ... usive-pics