Ja, rubriken är lika hemsk som den eskalerande verkligheten.
Verkstäderna är ju skyldiga att upplysa kunden då åtgärdskostnaden tangerar 50 % av fordonets marknadsvärde.
Lägga därtill att ju glesare tillgängligheten till en auktoriserad märkesverkstad medges fordonsägaren så sjunker andrahandsvärdet och i Sverige finns inte längre någon auktoriserad LR representant norr om Stockholm. Detta faktum har och sänker eskalerande marknadsvärdet för LR.
Tänk inte ens tanken att åka i norra Sverige med risk att behöva anlita bärgare. Det blir problem då regeln är att fordonet ska transporteras till närmaste (t.ex. Kiruna till Stockholm) auktoriserade märkesverkstad. Har kollat och får bara undanglidande svar. Det är också så att det endast är de auktoriserade verkstäderna som har tillgång till heltäckande diagnosinstrument och utan denna tillgång kan man inte felsöka utan får gissa sig fram på kundens bekostnad.
Försäkringsbolagens uppfattning är att närmaste bilverkstad gäller även om verkstaden inte är LR auktoriserad. Det största hindret är att mycket i ett LR fordon är hårt integrerat med säkerhetskoder som endast auktoriserad LR verkstad förfogar över.
Törs jag fortsätta äga en LR eller ska jag skrota en fullt fungerande 17 år gammal LR som inte ens är rostig och endast gått tjugotusen mil då både motor och kaross garanterat håller lika länge till om man bortser från både chassi och drivlina förstås? Hehe.. Jojojo…, glömde… naatuuurligtviis måste man byta fönsterhissar lika ofta som man byter motorolja och filter, men ändå.
Tyvärr håller verkstäderna på att helt slå ut LR ägandet. Ju högre verkstadskostnaden blir avseende reservdelar och timpris, verkstäder lägger ned så minskar i samma takt andrahandsvärdet. Ponera att i takt med att fler och fler LR verkstäder (förmodat utifrån trenden) lägger ned i Sverige, ja då är inte ens en tre år gammal företagsleasad Range Rover värd namnet längre då andrahandsvärdet på begagnatmarknaden är lägre än kommande service och underhåll då detta isf måste ske i övriga Skandinavien.
Utvecklingen är tydlig, Land Rover håller på att avveckla sig själva. Det är enligt 50 % regeln inte längre lönsamt att reparera en 15 år gammal LR p.g.a. skenade verkstadspriser, färre och färre verkstäder som bokstavligt talat sänker efterfrågan och andrahandsvärdet. I princip är 20 000 mil Land Rover ett skrotobjekt. En utveckling som är helt sjuk.
Har p.g.a. ökade verkstadskostnader tvingats köpa en fullt fungerande LR att endast använda som reservdelsbil av lika årsmodell och färg men med ett drivlinefel som förre ägaren tyckte var ocker att betala utifrån 50 % regeln vs de märkvärdigt höga timpriserna och därmed ett eskalerande lågt andrahandsvärde. Fick den billigt (16-tusen mil för 16-tusen kronor) och har gjort en enorm vinst på allt jag använt till bruksbilen. Blir kanske tvungen att köpa en till att ha som reservdelsbil. I dagens läge får man inte ens åtta timmars service (2100-2500 kr/timmen) hos de auktoriserade verkstäderna i Stockholm för 16-tusen kronor. Har LR verkstäderna kanske anställt advokater som mekkar?
Land Rover stoltserar med att mekanikerna är specialister. De renoverar nämligen inget längre utan de byter endast ut enheter som t.ex. hela startmotorn, hela generatorn, hela fördelningslådan, hela slutväxeln o.s.v. Än så länge kan de byta ut en fönsterhiss men snart höjer de timpriset igen och då byter de inte längre delar i dörren utan de byter endast hela dörren om fönsterhissen havererat. Det kommer nämligen inte att vara lönsamt när priset på en hel dörr är mindre än kostnaden för detaljreparationer i dörren.
Snart får LR-mekanikerna mer ledighet än de har semester. Sug på den Land Rover Sverige.
Låter som en bra framtid för de som mekar själva! Lägre andrahandsvärden gynnar dom och visst vågar du köpa en nyare LR!
Kommer du på kalaset som UpplandRovers bjuder in till den 1 februari, vore trevligt att snacka lite Lrexit.
Dyster läsning, men tveksam till en del som skrivs.
Ta till exempel att det endast är auktoriserade verkstäder som har tillgång till heltäckande diagnosinstrument. Jag hävdar att eftermarknadsinstrumenten i mångt och mycket är bättre än vad JLR själva har. Ett exempel är IIDTool som jag har använt och gjort en del modifieringar med. Det verktyget kan lätt mäta sig med JLR SDD (förutom diagnosdelen). Den kan till och med aktivera en eftermonterad elektriskt justerbar rattstång, en eftermonterad adaptiv farthållare och aktivera eftermonterad elektriskt låsbara diff. Något som inte en auktoriserad verkstad gör då bilen inte hade dessa specifikationer från början. Och min bil är "bara" 14 år gammal. En kille på en verkstad som jag frågade bara tittade på mig och undrade hur det kunde gå till och tvivlade starkt på att det ens var möjligt att eftermontera en elektriskt justerbar rattstång.
Dessa instrument kan göra så att oberoende verkstäder får fulla diagnosmöjligheter och programmeringsmöjligheter utan dyra licenskostnader till JLR samt, att det finns en hel del andra instrument ute på marknaden sedan länge, t ex Nanocom, Hawk-Eye mfl. Mycket anser jag mer hänger på personalens servicekänsla och erfarenhet än verktygen.
Angående säkerhetskoder så vet jag inte hur det ser ut på nyare bilar än 2013 men med tanke på att IIDTool stöder upp till 2016 så torde inte det heller vara något problem. Dessutom utvecklas dessa eftermarknadsinstrument hela tiden. Så vilka hinder finns då för att oberoende LR-verkstäder inte skaffar sig dessa instrument? Jag har full förståelse för att som nybilsägare vill man ha den servad på auktoriserade verkstäder för att inte tappa garantin. Men med en 17 år gammal bil så finns det inga problem med att söka sig bort från märkesverkstaden baserat på kostnaden. Kostnad som lätt halveras och bilen får en minst lika bra, om inte bättre, omvårdnad.
Så ja, du törs verkligen behålla en 17 år gammal LR utan att behöva oroas över dyra reparationskostnader från auktoriserade verkstäder eller oberoende verkstäder som inte har diagnosinstrument. Titta in och leta på forumet eller ställ frågan i forumet var vi andra LR-ägare servar och reparerar bilarna någonstans. Finns många tips på verkstäder som går att lita på.
Som Patrik skriver, klart billigare att köpa en nyare modell nu utan att behöva vara orolig över att det enbart var auktoriserade verkstäder som kunde arbeta med nyare bilar 🙂
dessutom, hjälp finns det alltid härifrån er andra LR-ägare, iaf är det den erfarenheten jag har fått. Till och med så att man får kontakt med andra svenska ägare genom de utländska forumen också.
Vad som är mer intressant är vad som händer med tullarna från UK till Sverige. Fast å andra sidan är begagnade delar till nyare bilar avsevärt mycket billigare från skrotarna i UK än från de svenska skrotarna. De tar hiskelit bra betalt för begagnade delar. Ibland med än nypris till och med.
Hej Patrik, verkar (:)) som att både ni och Niclas är "radikaliserade" LR anhängare.
Mitt inlägg var mera avsett som debatt i syfte att få igång någon form av opinion för den utveckling jag ser leder till sämre LR service.
Tillhör Södermanland och har ännu inte tagit steget till min lokala klubb eller ens ut i leran som ni gjort. Men visst skulle det vara intressant att besöka Uppsala.
Har dock visat intresse för gamla forumet i givande och tagande men försvann då forumet dog.
Kommentar utom debatt,
Min Frille vägrade plötsligt starta igår. Inte ens startmotorn reagerar. Felkod C1151 CAN Gearbox data failure och går inte att återställa. Startar dock efter minst fem försök helt normalt. Känns som lite omfattande utmaningar just nu. Ska ut i kallgaraget imorgon och börja kolla på en "pedalsensor" eller nått annat okänt.
Men visst skulle det vara kul att träffa självaste Patrik om Frillen vaknar till liv igen. Är det snö- och isfritt och Frillen inte funkar till dess blir jag kanske tvingad att åka i min andra bil (Audi A4 Tdi Quattro) men inte ut i terrängen. Frillen är helt överlägsen Quattron i alla väglag. Kanske blir man ombedd vända och parkera i stan och ta busen tillbaka till kalaset...
Visst kan man lägga upp en tråd med rop på hjälp men frågan är när svaret kommer då forumet numera set ut att ha långa svarstider för får jag inte fart på Frillen i närtid tvingas jag tyvärr åka Quattro och därmed kanske byta klubb.
Hörs...
Hej Niclas, tack för synpunkter trots att du halkade ned i teknikområdet 🙂 då tråden är tänkt mer som allmän debatt över den eskalerande avvecklingen av auktoriserade LR-serviceverkstäder.
För flera år sedan hade jag förmånen att som bilägare få tekniksupport från generalagenten i form av sådant två LR-verkstäder inte ville svara på med mindre än att de först fick jobbet. Plötsligt blev det tvärnobben från generalagenten. Har traumatiskt mycket svårt att acceptera den typen av affärsidéer. Kan skriva en uppsats om hur detta sedan utvecklades. Därav också min debatt tråd för att se om jag lever i en egen inbillad bubbla eller om det finns stöd för opinion som leder till uppställning hos generalagenten.
Intressant det du skriver. Har två bildiagnoser, en AUTEL MaxiDiag Elite och en iCarSoft Pro. MaxiDiagen är nyligen uppdaterad och kraftfullare än iCarSoften avseende min gamla Frille. Att veta vilken analysator som är bäst är för mig svårt att reda ut. Kan någon stötta är det välkommet.
Svarade Patrik och berättade där att min Frille "dog" igår. Håller med om det mesta men förstår ännu inte varför ni ser utvecklingen av lägre andrahandsvärde som positivt men kanske kan ni försöka radikalisera mig till bättre vetande 🙂 för jag uppfattar inte era inlägg som ironiska.
Har sett dina inlägg om BREXIT. Bra att du belyser detta. Har själv sedan jag blev nobbad att få support från generalagenten börjat luska. Sedan några år köper även jag det mesta utomlands och det finns fler att välja på. Detta + min reservdelsbil är tyvärr mitt bidrag till att försämra service i Sverige men med e priser jag tidigare betalat är de facto ocker samt en verkstad som slarvat orsakade ett turbohaveri. Detta ledde till att jag nu har både bil lyft, däckmaskiner och i takt med reparationer ännu mer anpassade verktyg. Har också en livstidslicens på digitala verkstadshandboken hos Haynes. Tyvärr klarar man inte det fel Frillen står med just nu med de verkstadshandböcker jag som privat ägare kommer över.
Så om mot förmodan någon hos generalagenten ser detta så för @ tänk till avseende medgivande av teknisk support.
Ni nämner något om skrotarna. Har luskat lite och min nuvarande slutsats är att skrotarna förfogar över en "riksdatabas" som genererar fantasipriser vilket blir heltokigt ibland då skrotpriset är högre än nypriset hos märkesverkstaden. Men detta är inte hela sanningen. Det värsta är att Försäkringsbolagen har tjingavtal med skrotar och försäkringsbolagen betalar därför på bilägarens bekostnad högre och därmed ett upptrissat pris på ersättningsdelar. Kanske blir en ny tråd så vi får höra andras erfarenheter.
Har ni planer på att ansluta till kalaset i Uppsala? Skicka ett PM (Hittar inte någon medlemsmatrikel så man ser var ni håller hus)
Hej igen
Intressant diskussionstråd.
Fast det är svårt att inte ramla ner i tekniken då det mestadels behövs teknik/instrument för att analysera felen på modernare bilar. Jag ville påvisa att det inte bara är auktoriserade verkstäder som idag kan göra djupare analyser utan även oberoende verkstäder som har specialiserat sig och nischat in sig mot LR.
Om du bor i närheten av Stockholm så finns det några stycken. Hur det sedan ser ut i övriga landet har jag inte så bra koll på, speciellt hur det ser ut med oberoende verkstäder i de norra delarna av det avlånga landet.
Att andrahandsvärdet sjunker i rask takt är ju inte alltid dåligt. Det kommer då ”modernare” LR ut till bra priser till entusiaster som oss 🙂
Den utvecklingen för ju med sig att det finns större marknad för oberoende verkstäder som nischar in sig på dessa bilar. Många gånger så är servicen och kundbemötandet flera gånger bättre än från märkesverkstaden. Det finns ju till och med gamla anställda från märkesverkstaden som öppnat eget också utan att ha auktorisationen.
För precis som du skriver, att betala mer än halva bilens värde för en större service eller reparation på en 14-17 år gammal bil hos märkesverkstaden är inte värt pengarna. Då söker man sig till oberoende verkstäder och samtidigt får dem att leva också.
Radikaliserad? Ja nog kanske man har blivit det redan fast det nu är 2,5 år sedan jag köpte bilen. Så jag är nog rätt så ung i sammanhanget om man jämför med majoriteten medlemmarna i SLRK. 🙂
Angående forumet så rekommenderar jag också att läsa i de engelska forumen. Av någon anledning så är de större än vårt forum 😉
Såg att det kunde ha något att göra med bromspedalen eller gaspedalen också.
Det finns LR servicemanualer och elscheman att köpa på eBay för cirka 100kr. Då får man en nedladdningslänk. Kan rekommenderas.
Även det gör att oberoende verkstäder kommer åt modellspecifik information.
Nog har skrotarna i Sverige hiskeliga priser på begagnade delar, men trots det så går det att göra fynd och hos vissa finns det förståelse och prutmån medans hos andra så är intresset att sälja till privatpersoner lika med noll. Upplever att det är enklare att pruta hos de engelska skrotarna. Kan vara att de är flera till antalet och utbudet större.
Just supporten från märkesverkstäderna är nog mera en generell tendens att de bara säljer bilarna. Finns inte problembeskrivningar med i deras elektroniska system finns inte problemet. Med deras timpriser är det sällan som kunderna vill betala tiden för djupare felsökning när man inte vet om de kan laga felet.
Jag har samma erfarenheter från Citroën där jag hade en ny bil och fick problem med klonk från framvagnen. Trots idog påpekande att det är just den årsmodellen som har fel på en bussning så ville inte märkesverkstaden ordna det. Det var en ”egenskap” hos bilen och inget fel. Kontakt togs med Citroën Sverige som inte gjorde något alls. Samma sak var det med uppdatering av mjukvaran till ”skärmen” Där fick jag själv leta reda på artikelnummer till uppdateringsskivan genom engelska forum, gå med det numret till verkstaden och be dem beställa hem den. Jag fick dessutom visa dem hur de skulle lägga in den för ingen tekniker hos dem hade gjort det tidigare. Samma sak var det med Alfan jag hade tidigare.
Jodå, jag kommer att åka till kalaset i Uppsala den 1/2. Det blir dessutom körning i skogen och lite lera går nog att hitta där också. Bor i Stockholm.
5179, du är välkommen till kalaset även om det är en bit att åka, jag har mitt andra hem i djupa Sörmlandsskogen så utgår ofta därifrån.
Får du inte igång Hippon så ta gärna den där icke-bilen, behövs någon som parkerar i hörnet och skäms 😉
Ja, eller så kan man inte rå för att man åkt vilse liksom och så råkar det dessutom vara ett kalas i skogen... (fattar inte var alla emojis finns?)
Hej på er
Ja det är klart en intressant fråga som du tar upp. Tills för ett par år sedan så fanns det ju ett flertal märkesverkstäder även i norra delarna av landet. Land Rover har ju bytt samarbetspartner flera gånger under de senare åren. Om jag fattade det rätt så ställde de även krav på att om man ska sälja Land Rover så måste man också sälja Jaguar, för vissa handlare så fanns absolut ingen marknad för Jaguar och på grund av det så slutade man sälja och serva Land Rover. Johan Eriksson kan säkert rätt mig om jag har fel, man har för mig att det till viss del spelare roll för RE-Bil i Borlänge/Falu i alla fall.
Som många säger så finns det ju flera väldigt duktiga och bra verkstäder som gör samma och kanske i vissa fall ett bättre jobb till en bättre peng, men som inte är auktoriserade.
Även jag har erfarenheter från andra bilmärken, i detta fallet ett stort tyskt sådant, där man, i alla fall på vissa ställen, vill sälja bilar och inte serva, det är i alla fall min uppfattning. Strax efter att jag köpt bilen, iofs begagnad, så hade den gått strax över 3000 mil. Den skulle då in och lägga till en nyckel eftersom det fattades en nyckel vid köpet. Första frågan jag fick av "Kundmottagaren" var en snäsig fråga om bilen var trimmad. Vad nu det har att göra med inprogrammera av en ny nyckel att göra. Efter det så hade vi en dialog om serviceplanen och framförallt så frågade jag om kamremsbytet, enligt tillverkaren så ska den bytas först efter 21 000 mil. Den personen jag pratade med hade ingen aning om varför utan hänvisade bara till att det är vad tillverkaren säger. Jag fick inte heller möjlighet att prata med någon från verkstaden om det.
Jag har dock tur att bo mitt emellan två städer där det finns verkstäder för just detta märket, och även om den andra ligger på fel håll i förhållande till mitt arbete så väljer jag den, just på grund av att de har ett mer proffsigt bemötande och är med kundvänliga. Så tyvärr så är det nog flera märken som lider av just problemet med höga timpriser och personal som inte är jätteengagerad i sina kunder.
Ja, rubriken är lika hemsk som den eskalerande verkligheten.
Verkstäderna är ju skyldiga att upplysa kunden då åtgärdskostnaden tangerar 50 % av fordonets marknadsvärde. Lägga därtill att ju glesare tillgängligheten till en auktoriserad märkesverkstad medges fordonsägaren så sjunker andrahandsvärdet och i Sverige finns inte längre någon auktoriserad LR representant norr om Stockholm. Detta faktum har och sänker eskalerande marknadsvärdet för LR.
Tänk inte ens tanken att åka i norra Sverige med risk att behöva anlita bärgare. Det blir problem då regeln är att fordonet ska transporteras till närmaste (t.ex. Kiruna till Stockholm) auktoriserade märkesverkstad. Har kollat och får bara undanglidande svar. Det är också så att det endast är de auktoriserade verkstäderna som har tillgång till heltäckande diagnosinstrument och utan denna tillgång kan man inte felsöka utan får gissa sig fram på kundens bekostnad.
Försäkringsbolagens uppfattning är att närmaste bilverkstad gäller även om verkstaden inte är LR auktoriserad. Det största hindret är att mycket i ett LR fordon är hårt integrerat med säkerhetskoder som endast auktoriserad LR verkstad förfogar över.
Törs jag fortsätta äga en LR eller ska jag skrota en fullt fungerande 17 år gammal LR som inte ens är rostig och endast gått tjugotusen mil då både motor och kaross garanterat håller lika länge till om man bortser från både chassi och drivlina förstås? Hehe.. Jojojo…, glömde… naatuuurligtviis måste man byta fönsterhissar lika ofta som man byter motorolja och filter, men ändå.
Tyvärr håller verkstäderna på att helt slå ut LR ägandet. Ju högre verkstadskostnaden blir avseende reservdelar och timpris, verkstäder lägger ned så minskar i samma takt andrahandsvärdet. Ponera att i takt med att fler och fler LR verkstäder (förmodat utifrån trenden) lägger ned i Sverige, ja då är inte ens en tre år gammal företagsleasad Range Rover värd namnet längre då andrahandsvärdet på begagnatmarknaden är lägre än kommande service och underhåll då detta isf måste ske i övriga Skandinavien.
Utvecklingen är tydlig, Land Rover håller på att avveckla sig själva. Det är enligt 50 % regeln inte längre lönsamt att reparera en 15 år gammal LR p.g.a. skenade verkstadspriser, färre och färre verkstäder som bokstavligt talat sänker efterfrågan och andrahandsvärdet. I princip är 20 000 mil Land Rover ett skrotobjekt. En utveckling som är helt sjuk.
Har p.g.a. ökade verkstadskostnader tvingats köpa en fullt fungerande LR att endast använda som reservdelsbil av lika årsmodell och färg men med ett drivlinefel som förre ägaren tyckte var ocker att betala utifrån 50 % regeln vs de märkvärdigt höga timpriserna och därmed ett eskalerande lågt andrahandsvärde. Fick den billigt (16-tusen mil för 16-tusen kronor) och har gjort en enorm vinst på allt jag använt till bruksbilen. Blir kanske tvungen att köpa en till att ha som reservdelsbil. I dagens läge får man inte ens åtta timmars service (<strong class="gdbbx-bbcode-bold">2100-2500 kr/timmen) hos de auktoriserade verkstäderna i Stockholm för 16-tusen kronor. Har LR verkstäderna kanske anställt advokater som mekkar?
Land Rover stoltserar med att mekanikerna är specialister. De renoverar nämligen inget längre utan de byter endast ut enheter som t.ex. hela startmotorn, hela generatorn, hela fördelningslådan, hela slutväxeln o.s.v. Än så länge kan de byta ut en fönsterhiss men snart höjer de timpriset igen och då byter de inte längre delar i dörren utan de byter endast <strong class="gdbbx-bbcode-bold">hela dörren om fönsterhissen havererat. Det kommer nämligen inte att vara lönsamt när priset på en hel dörr är mindre än kostnaden för detaljreparationer i dörren.
Snart får LR-mekanikerna mer ledighet än de har semester. Sug på den Land Rover Sverige.
Ytterligare bekräftelse
Hittade nedanstående lösryckta inlägg från en medlem på www.lrukforums.com
Medlemmen skrev bland annat, citat:
“Reading the fault code it does say C1115 ECU fault so it looks like that's going to be my next step, a new ABS ECU but I'm not sure if the ECU might be coded to the vehicle. Spoke to a Land Rover senior tech who didn't seem to have an answer to the original problem but did ask why I changed the brake light switch because if that's not working the brake lights don't work. I got the feeling that he wasn't very interested in giving free advice but said that if I booked it in it could cost more than the vehicle is worth to fix. (Nice to know)”
… eller så fett bedrövligt på svenska. Kontentan är att ju äldre fordonet blir vs högre verkstadspriser så närmar sig exponentialt LR-döden i kvadrat.
"Myntet" har ju de facto två sidor, köpa eller sälja.