Är det inte dags för Land Rover (och ickebilen JEEP) att återvända till ursprungskonceptet med hjulbasen 80"/203 cm.
Enda, av mig kända, konkurrenten skulle i så fall vara Suzuki Jimny.
Enligt uppgift "på nätet" har USA:s försvarsmakt köpt in några hundra Jimny för utvärdering.
Om, vilket gud förbjude, en konflikt skulle uppstå är alla försvarsmakter i stort behov av ett smidigt 4x4-fordon.
För persontransport, för vapentransport(mindre haubitzar), för trossen samt inte minst för eldlednng.
Även den civila marknaden har ett stort behov av en liten smidig 4x4 - EJ att förväxla men SUV:ar.
Visst skulle det smaka gott med en Land Rover i format med Land Rover utan prefix.
En enkel avskalad bil utan rattvärme, backkamera och annat elektroniskt som på sikt fallerar.
Inte ESP("bromsvärmare) utan i stället tre torsen(en i varje stel axel samt en mellan axlarna).
Förutom stela axlar, upphängda i längsgående smidda länkarmar("skiftnycklar") och stegram.
Allt enligt Land Rover Defender/Suzuki Jimny-konceptet.
Markfrigång på 21 - 23 cm(beroende på däckutrustning).
Priset bör inte överstiga 200.000:- allt för mycket, i grundutförandet.
Vad tycker ni om en Land Rover i Kei Car-format?
Instämmer till fullo. En "no nonsens"bil, där funktion och enkelhet är prio 1.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Det är ju just det vi alla väntar på...