[Originally posted by #2183 Becker]
Inga bilder... det är ju mörkt ute
Men nu har jag gjort en fin dragning av strömmen till gps:en.
På en Defender finns det ju "massor" av plats mellan vindrutan och instrumentbrädan.
Så jag gick på strömmen till det befintliga cigg.uttaget, och fixade ett till cigg.uttag dolt bakom mittkonsollen. Till vänster om radion fanns det plats för både uttaget och den stora kontakten som ska in i cigg.uttaget...
Sen lät jag sladden till gps:en gå bakom mätartavlorna och ut vid den vänstra A-stolpen på bilen, och direkt in mellan rutan och instrument panelen.
Lite rörigt... hoppas att Ni förstår vad jag menar
Men resultatet blev bra! Tillvardags är det ingen ful sladd som sitter i cigg.uttaget. Och om jag vill så kan jag nu köra både gps:en och laddaren till telefonen samtidigt
Jo jag vet att flera gps:er kan drivas från ett usb-uttag, men nu är det så att TMC sitter i sladden.... och den vill man ju ha kvar. Så jag tycker att detta var en enkel och snygg lösning. (Men jisses vad mycket skruv som ska bort för att få bort instrumentpanelen )
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Idag har jag tagit av framhjulen, rullat in dem till min granne gummiverkstaden där vi först tog väck alla balanseringsvikter. Sen ur med luften och tryckte av clincherna. Därefter fyllde jag i föreskriven mängd "Counteract Balancing Beads", däcken pumpades upp igen och hjulen sattes på bilen.
Anledningen till experimentet är att balanseringen av mina 255/85 inte varar. När de är nybalanserade är de OK, men efter några mils körning börjar de skaka igen. Anledningen är, enligt ett annat företag som säljer "balanseringskulor", att det är för stort avstånd mellan slitbana och fälgkant för traditionella vikter.
En första provkörning lovar i alla fall gott. Först riste det lite i ratten, men efter ca två km körning blev det helt lugnt. Så än så länge verkar det funka.
[Originally posted by Robert]
Tvättat och oljat in luftfiltret!
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Jag har bytt bromsbelägg fram. Startade motorn för att få servohjälp att trycka ut kolvarna för rengöring och lite smörja och den gick några sekunder och stannade... Rök steg upp bakom instrumentpanelen - elektronikfel. Och detta på en bil utan elektronik... Så det var kabeln som ser till att pumpens magnetventil hålls öppen som kortslutits någonstans. Men nu är en ny kabelbit på plats så det funkar igen. Valet av plats för haveriet hade i alla fall god precision.
[Originally posted by boostofta]
1953 Lars Larsson skrev:Jag har bytt bromsbelägg fram. Startade motorn för att få servohjälp att trycka ut kolvarna för rengöring och lite smörja och den gick några sekunder och stannade... Rök steg upp bakom instrumentpanelen - elektronikfel. Och detta på en bil utan elektronik... Så det var kabeln som ser till att pumpens magnetventil hålls öppen som kortslutits någonstans. Men nu är en ny kabelbit på plats så det funkar igen. Valet av plats för haveriet hade i alla fall god precision.
Kom det ut rök kan det vara så att du behöver detta kitet och fylla på med ny rök
[Originally posted by Anders D]
Räknas det om man fixat blinkersen bak?
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Allt räknas!
[Originally posted by Palle]
Monterat ur min "nya" bränslepump och skickat den till England samt tömt tanken.
[Originally posted by #2183 Becker]
Fixade ny säkerhetssprint till min brandsläckare.
Medans Garm fick sina framdäck ballanserade hos den lokala däckhandlaren här i Slovakien, så var det en kille som gick igenom däckhandlarens brandsläckare... Så jag frågade om han kunde fixa en ny sprint till min släckare. Vilket han gjorde helt gratis! Tack!!
[Originally posted by Garm]
◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙
[Originally posted by senihol]
Jag har tvättat av Discon efter fyra dagars offroadande, inklusive infettning av knutkorsen och byte av en lampa till bakljuset!
Kylaren fick sig en omgång också. Det var mycket lera i motorrummet
[Originally posted by hod]
Jaha då har man bytt säkring i halvljusautomatiken. Otur att hastighetsmätarvajern var dragen över webaston. Som tur var va den ganska lätt att lossa. Härligt att få studera utrymmet bakom instrumentpanelen. Synd att stolvärmeboxen satt framför halvljusboxen. Bra få dom skiftade
[Originally posted by kinle]
Inte något ännu
Var dock iväg och fick mig ett nytt säte som jag skall försöka få till något bra av i Nenjamin idag och/eller i morgon
[Originally posted by Mattias L]
Idag har jag monterat vort stora ljuddämparen och ersatt med ett skitsnyggt rör i rostfritt, jag har monterat mina nya "bodysliders" och förberett morgondagens jobb genom att spraya rostlösning på alla muttrar, bultar och bromsrör som ska lossas när höjningen ska på.
Och juste, efter att ha måttat ut vart min nya "swing away wheelcarrier" ska sitta så visade det sig att det inte funkade över huvudtaget med winchen bak. Om någon vill köpa så kommer det ut en köpesannons snart.
[Originally posted by Garm]
◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙ ◙