Notifications
Clear all

Batterilampan lyser efter avstängning⚠

7 Posts
1 Users
0 Reactions
47 Views
(@4654)
Illustrious Member
Joined: 1 år ago
Posts: 28048
Topic starter  

[Originally posted by WTM Td5]

Ja det var på julafton som generatorn skar och jag blev ståendes. Nu i veckan fick jag en ny generator av märke Quinton Hazell 100amp till min 4.2 EFI.

Den blev bytt i onsdags. Togs till jobbet av min far på torsdag (4 mil t/r). Sen en resa på 9 mil på fredagen. Sen en tur på 6 timmar, 16 mil på lördagen.

Idag ville den inte starta och batteriet hade 7.7 volt.

Åkte till Lars Larsson och satte i ett fräschare batteri och generatorn laddar bra (14.30-14.6V) men batterilampan lyser nu konstant när bilen är avstängd...

Vad tror du att det kan bero på?

Bilen har aldrig tidigare dragit tjuvström men hur kan jag testa om den gör det?


   
Quote
(@4654)
Illustrious Member
Joined: 1 år ago
Posts: 28048
Topic starter  

[Originally posted by håkan13]

hej Tom!
låter som om nåt är felkopplat...
eller nåt kasst relä!!
sätt dit en sån här så länge... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000031707/
medan du letar!!
har en sån i min AERO som vill dra tjuvström!! funkar bara bra...
Håkan.


   
ReplyQuote
(@4654)
Illustrious Member
Joined: 1 år ago
Posts: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Mezzner]

Jag kommer inte ihåg hur det brukar se ut, men jag tror att det på nåt sätt brukar vara så att laddspänningen gör att potentialen balanseras ut när laddlampan släcks när man har laddning. Så på nåt sätt är helt enkelt inte kretsen avstängde när du slår av tändningen. Fram med elritning!


   
ReplyQuote
(@4654)
Illustrious Member
Joined: 1 år ago
Posts: 28048
Topic starter  

[Originally posted by #252]

För att mäta tjuvström behöver du en amperemätare. Enkla multimeters kan ha ett 10 amp mätuttag, det räcker förhoppningsvis. Ta av ena batteripolen och koppla multimeterns ena sladd på batteriets pol och den andra på den avtagna kabelskon/polskon. Visar det mer än 0,1A drar det för mycket tjuvström. Koppla från pluskabeln på generatorn, minskar tjuvströmmen är det den nya generatorn som är trasig, antagligen en diod. I så fall är tjuvströmmen kanske mer än 10A ...
Annars fortsätt och ta ur säkringar tills multimetern visar att strömmen minskar. kom ihåg att inte ha tändning eller innebelysning igång när du mäter. Lycka till med felsökandet :smt006


   
ReplyQuote
(@4654)
Illustrious Member
Joined: 1 år ago
Posts: 28048
Topic starter  

[Originally posted by WTM Td5]

Tack för väldigt bra och tydliga tips! Jag ska testa detta imorgon :)


   
ReplyQuote
(@4654)
Illustrious Member
Joined: 1 år ago
Posts: 28048
Topic starter  

[Originally posted by Froggy]

Hej!
Laddnings lampan får pluss från tändningslåset när man vrider på tändningen, går genom laddnings lampan som begränsar strömmen och går vidare till generatorn för att magnetisera lindningen! När motorn startar kommer det pluss från generatorn. lampan får då pluss från två håll, vilket innebär att ingen ström flyter genom lampan som då slocknar!
Så är det tänkt att fungera, men i ditt fall så är något knas, för kretsen bör brytas när du slår av tändningen(pluss från tändningslåset försvinner) ! Svårt att göra felsökning på distans, men om jag skulle gissa så tror jag att tändnings låset släpper igenom ström till lampan på något vis. Dom senare modellernas elschema är inte så lätta att tyda alla gånger, men tändningslåset kommer precis i början av schemat , från den går en vit(W) kabel till lampan , om du mäter på den när tändningen är av bör du inte ha någon spänning! Den vita kabeln såg ut att gå vidare efter lampan så felet kan ju ligga senare i kedjan......
Lycka till! Froggy


   
ReplyQuote
(@4654)
Illustrious Member
Joined: 1 år ago
Posts: 28048
Topic starter  

[Originally posted by WTM Td5]

Hej!

Lite sent men generatorn byttes ut och problemet försvann.

Generatorn surrade när bilen var avstängd och kopplade man bort + från generatorn slutade den och varningslampan slutade lysa. Fick en ny generator på reklamation. Nu fungerar det fint :)


   
ReplyQuote
Share: