[Originally posted by Mezzner]
Om du kan sätta på en stor nyckel och knacka snärtigt på den så att de lossnar, så borde det ju funka. Annars är det väl ett antal pillriga mindre skruvar...
[Originally posted by WTM Td5]
Alltså en stor nyckel precis där fläkten sitter? Eller kan man ta dom små 10 mm?
[Originally posted by Mezzner]
Ja, jag tror det. Har gjort samma sak när jag bytt kamrem på en LT35 som jag hade där det såg väldigt lika ut. Där gick det minsann inte att snärta loss den, utan det var bara att göra ett specialverktyg och skruva fast i de små fläktskruvarna...
Men jag har kollat på Youtube inför att jag ska byta kamrem på en 300Tdi, och då klappa de till en fast nyckel med hammare eller klubba, och det lossnade direkt.
[Originally posted by håkan13]
Ja det där kan variera... men en lång 32mm-nyckel... och en bra slägghammare brukar funka!!
200tdi-motorerna som jag bytt på var felgängade! ! Misstänker att v8an är det samma...
Men kolla om det inte går att få remmen över fläkten utan att skruva loss!!
Håkan.
[Originally posted by WTM Td5]
Ja okej!
Precis tänkte prova först om den går över
[Originally posted by Mezzner]
Vänstergängad stämmer nog bra!
[Originally posted by senihol]
V8 har högergängad viscofläkt!
Jag brukar använda en fast nyckel till stora muttern och kila in en stor skruvmejsel som mothåll vid 10mm skruvarna.
[Originally posted by Mezzner]
Ajaj,
På min ickebil var det vänster och jag vill minnas att det är det (enligt Youtube) på 300Tdi, men det kommer ju att funka dåligt om det är höger på V8!
Tur att det är nån som vet vad han pratar om!
[Originally posted by håkan13]
Mezzner skrev:Ajaj,
På min ickebil var det vänster och jag vill minnas att det är det (enligt Youtube) på 300Tdi, men det kommer ju att funka dåligt om det är höger på V8!
Tur att det är nån som vet vad han pratar om!
ja verkligen!! 300TDIn har jag bestämt för mej att den är vänstergängad...
BMW-dieseln som satt i P38an var också vänstergängad...
hur är det med 4,6l v8an?? river ju i en sån av och till...
Håkan.
[Originally posted by Mezzner]
Det är väl i och för sig bara att kolla åt vilket håll den snurrar vid drift, om man väl tänker så långt. Jag hade verkstadshandbok till den andra boken och läste innantill och slapp använda hjärnan...