Hej på er,
Jag försöker väcka nytt liv i min RRC 3,5 V8 från 1984. För en tid sedan gav jag mig på att renovera förgasarna på den, det är dubbla SU HIF (44?)-förgasare istället för dem sedvanliga Stromberg-förgasarna. Jag upplevde då att jag fick ihop dem som dem skulle vara men jag får dem bara att gå på Choke och då varvar dem väldigt högt, trots att jag försöker ställa ner choke-varven och när jag drar ner choken så dör motorn...
Är det någon som är duktig på att renovera dessa förgasare så tar jag gärna hjälp. Jag ser gärna att du, som känner dig kunnig och har gjort detta förut får renovera dem åt mig (mot betalning som är skälig såklart), så jag vet att det blir rätt utfört och förhoppningsvis får motorn att gå bättre. Du får gärna befinna dig i Västmanland, Dalarna eller Stockholm för att slippa skicka med posten.
Tack på förhand!
Mvh Henrik
Inte för att det löser något utan bara för att veta status: Fungerade de över huvud taget innan du ”renoverade” dem?
Hej Henrik
Jag grejade också med mina förgasare av samma typ för ett tag sedan. Det funkade inget vidare för mig heller, men med lite hjälp från andra i klubben, så gick bilen till slut bra. Det var flera fel, en vikt i fördelaren var på drift och jag hade ett flertal vaccumläck, när det var fixat och tändningen var ställd igen så gick bilen väldigt bra, varje liten justering på skruvarna ledde till en ändring i motorvarvtalet, förgasarna var det inget fel på!
Lycka till
Karl
Inte för att det löser något utan bara för att veta status: Fungerade de över huvud taget innan du ”renoverade” dem?
Hej,
Bra fråga!
Nej, funktionen är nog likvärdig då som nu. Att man var tvungen att köra på choke.
Hej Henrik Jag grejade också med mina förgasare av samma typ för ett tag sedan. Det funkade inget vidare för mig heller, men med lite hjälp från andra i klubben, så gick bilen till slut bra. Det var flera fel, en vikt i fördelaren var på drift och jag hade ett flertal vaccumläck, när det var fixat och tändningen var ställd igen så gick bilen väldigt bra, varje liten justering på skruvarna ledde till en ändring i motorvarvtalet, förgasarna var det inget fel på! Lycka till Karl
Hej Karl,
Så kan det vara.. jag har tyckt att det pyser någonstans i bakdelen av motorn eller runt bromsservon..
Jag är lite osäker på vilka vacuumslangar som ska finnas och vad man ska kolla när det gäller vacuumsystemet.
Har du några tips?
Ska kolla fördelaren också! Tack ??
Prova med att starta motorn och sedan spraya lite startgas på de ställen du misstänker. Om varvet ökar på motorn när du ex.vis sprayar på bromsservot, eller något annat ställe, så har du hittat läckan.
mvh. Ray.S. nr. 86.