Notifications
Clear all

HJÄLP! Ska jag köpa en Evoque eller har jag blivit dum i huvudet?

4 Inlägg
1 Users
0 Likes
111 Visningar
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag sitter och ska köpa ny bil.

Jag tänkte mig något roligt. Det ska vara kul att köra bil. Jag har drömt om en Cayenne. Men det verkar vara ekonomiskt självmord och dessutom kommer mina miljömedvetna vänner att styckmörda mig. "Ja, men en liten nätt Evoque då? Det kan jag ju komma undan med faktiskt" tänker jag.

Men jag har ju ägt en Disco 4 tidigare. Helt magisk bil. Som en dröm. När den fungerar. Resten av tiden då det strular vill man ju bara skjuta sig själv. Pengarna rasar från lönekontot fortare innan man hinner säga trasig luftfjädring. Bilen jag kollar på är en Range Rover Evoque 2.0 Si4 Coupé 2012 med 12 000 mil på mätaren.

Exakt hur dumt är det här?

Månadskostnaden med "standard" service får jag till runt 6,150 kr och då har jag inte tagit höjd för allt slitage som LR brukar behöva byta.

För samma Månadskostnad kan man köra en Lexus RX 400h Elhybrid som är några år nyare. Och dom bilarna går i princip inte sönder. Är självklart inte lika premium som en Evoque i utseendet, men det man förlorar i trevlig inredning och tuffhets faktor på att skippa en Evoque vinner man kanske i på att man slipper gå till en dyr psykolog får att hantera sin LR ångest.

Vad tycker ni?


   
Citera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hej! Dina "miljömedvetna" vänners kommentarer kan du fullständigt skita i, eftersom ex.vis en Volvo Duett eller en LR seriebil totalt är en bättre
miljöbil än en modern laddhybrid, Detta när ALLT, alla faktorer är sammanräknade, från gruvan till skroten/återvinningen så att säga.
Skaffa det du gillar. Man lever bara 1 gång.

mvh. Ray.S. nr. 86.


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

ja köp!! nu har jag inte full koll på Evoque!! men min Freelander som väl delar motor med Evoque??
har gått väldigt bekymmersfritt så här långt!! och den hade passerar 30 000 mil redan när jag köpte den!!
så om du inte har oturen att hitta ett problemex... (som ju kan finnas bland alla märken) så tror jag du
kommer att ha ett relativt bekymmersfritt bilägande!!


   
SvaraCitera
(@4654)
Medlem
Blev medlem: 10 månader sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Jag sitter och ska köpa ny bil.
Jag tänkte mig något roligt. Det ska vara kul att köra bil. Jag har drömt om en Cayenne. Men det verkar vara ekonomiskt självmord och dessutom kommer mina miljömedvetna vänner att styckmörda mig. ”Ja, men en liten nätt Evoque då? Det kan jag ju komma undan med faktiskt” tänker jag.
Men jag har ju ägt en Disco 4 tidigare. Helt magisk bil. Som en dröm. När den fungerar. Resten av tiden då det strular vill man ju bara skjuta sig själv. Pengarna rasar från lönekontot fortare innan man hinner säga trasig luftfjädring. Bilen jag kollar på är en Range Rover Evoque 2.0 Si4 Coupé 2012 med 12 000 mil på mätaren.
Exakt hur dumt är det här?
Månadskostnaden med ”standard” service får jag till runt 6,150 kr och då har jag inte tagit höjd för allt slitage som LR brukar behöva byta.
För samma Månadskostnad kan man köra en Lexus RX 400h Elhybrid som är några år nyare. Och dom bilarna går i princip inte sönder. Är självklart inte lika premium som en Evoque i utseendet, men det man förlorar i trevlig inredning och tuffhets faktor på att skippa en Evoque vinner man kanske i på att man slipper gå till en dyr psykolog får att hantera sin LR ångest.
Vad tycker ni?

Beror väl lite på om du ska använda bilen eller ha den att titta på - och din psykologbudget.


   
SvaraCitera
Share: