[Originally posted by T.R]
Hej. Nu börjar jag tröttna. Nu är bilen maxsänkt på tre hjul, och det går inte att ratta bort det.. RSW solution beställt och väntar på leverans. Beroende på vad den säger så funderar jag starkt på att byta till coils. Conversion kit kostar ca 750£ vilket är ungefär vad två dämpare kostar.. Plus att man inte behöver tänka på skiten längre. Överlag väldigt onöjd med "driftsäkerheten" på mitt exemplar.
Så, någon som har erfarenhet av byte, tankar, åsikter, idéer, "do's and don'ts" etc.
Jag har hittat två olika kit.
https://www.arnotteurope.com/p-4084-arn ... k-iii.aspx
Och
http://www.roverparts.com/Parts/L322SRK-C
Någon som har egen erfarenhet? Eller tips på andra kit? Det sistnämnda höjer ca 1". Det hade varit trevligt med 2" eller mer..
Och behöver man registrera om bilen efter byte?
Tack på förhand
Mvh Tobias
[Originally posted by Starberg]
Lite så...
Personligen så tycker jag att byta till vanliga fjädrar på en L322 är ett helgerån. För det första så kommer du få mycket sämre komfort samt tappa möjligheten att ändra höjd på bilen.
Det är egentligen ett väldigt enkelt system, bälgarna är slitagedelar och dom håller inte hur länge som helst. Går en sönder så byt på motsvarande sida också.
Se till att bälgar är i bra skick, att kompressorn fungerar som den ska (finns renoveringskit att köpa för 250kr). Till sist, ett diagnosvertyg är ett måste!
Mvh Adam
[Originally posted by T.R]
Kan jag undvika att byta så gör jag det. Men är bara less på't nu. Har inte gjort annat än att krångla. Väntar på mitt diagnosverktyg och tar beslut efter det. Det kan ju vara allt ifrån glappkontakt till trasig kompressor.
Ville mest starta tråden ifall jag bestämmer mig för att byta. Och jag tänkte att det kan bli en rolig/intressant tråd om inte annat.
[Originally posted by Edfors]
Nej du behöver inte registrera om bilen. Men som sagt tidigare, du gör bäst i att fixa fjädringen istället, visst, det kostar en slant, ca £960 hos http://www.island-4x4.co.uk/suspension- ... _2837.html för fyra nya bälgar men det är det värt för bilens karaktär.
Vad man bör tänka på med alla luftfjädrade bilar är att bälgarna är förslitningsvara, gummit åldras med åren och byter man inte i tid så får kompressorn jobba på övertid och till slut är det någon som ger med sig. Jag har gjort ett bälgbyte vid senast 10 års fordonsålder, det är ett bra riktmärke för att undvika problem eller bli strandsatt senare. Luftbälgar blir också känsligare under vintern, vilket gör att många får problem som visare sig under hösten.
För alla er med första generationens L322 (2002-2006) så börjar det bli dags för utbyte av bälgar och bussningar/bärarmar. Räkna med att en 10-13 år gammal Land Rover av L322, L319 D3/D4, L320 RRS kan behöva kostas på 20-40 kkr ganska snart. Då tänker jag på fjäderben, bussningar/spindelleder och kardanaxel. Värt att tänka på när man letar bil eller ska ta hand om den man har. Ibland kan det vara värt att lägga på ca 50 kkr och köpa en nyare bil så får man lite mer tid innan underhållet kommer, dessutom får man oftast en stabilare elektronik och mekanik i motor/växellåda.
[Originally posted by T.R]
960£ för 4 nya dämpare och kanske slippa problem eller 750£ för coils och slippa tänka på det. Det sistnämnda må vara hädelse men det är ändå lite lockande med tanke på att min bil har fungerat i 7-8 dagar sedan inköp...
[Originally posted by Edfors]
Jag har förståelse för om du monterar spiraler. Men du ska vara medveten om att din bil blir som en kastrerad hankatt. Beklagar den dåliga introduktionen till märket.
[Originally posted by T.R]
Edfors skrev:Jag har förståelse för om du monterar spiraler. Men du ska vara medveten om att din bil blir som en kastrerad hankatt. Beklagar den dåliga introduktionen till märket.
Lat, oengagerad och går lätt upp i vikt? Knappast ditt fel att jag haft otur men tack Hittar jag ett kitt som har minst 2" höjning så blir jag nog sugen på riktigt. Om jag får det att fungera med rsw all comms så lägger jag hellre pengarna på nya däck. En uppsättning general grabber eller kanske ett par 16" blackspoke med onödigt grova däck Måste bara lära mig det där med tum. Hittade ett par 16*8 fälgar men har ingen aning om vilken däck storlek som kan tänkas passa. Nu är ju detta off topic men ifall jag har förstått det rätt så kan jag ändra standard höjden med hjälp av rsw och då kanske man kan få på än lite större däck? Helt onödigt självklart.. Men det är väl ändå halva grejen med 2,5 ton bil med bensin v8
[Originally posted by Mart]
När min luftfjädring krånglade chansade jag och köpte en beggad kompressor på en plock-skrot för 1000:-
Den funkar perfekt och felmeddelandet har inte dykt upp sedan dess (300 mil). Ge inte upp!
[Originally posted by T.R]
Jag tror att det kan vara relaterat till kompressorn och hoppas på att det ska räcka med ett renoveringskit för £25. Min all comms har kommit till Sverige nu enligt USPS så borde ha den om ett par dagar
[Originally posted by hill]
Bälgar från Tyskland 2500 inkl frakt för 2 st fram, lite pilliga att montera men funkar utmärkt, trycksensorn på lufttanken kan vara ett problem när felkoden pressure static when filling kommer upp, har bytt en hel del på min l 322a och märker att felet kommit oftare när det blivit kallt ute, har rätt systemtryck men kompressorn startar inte när bilen höjs, kollade med datorn men kompressorn får ingen signal så har beställt en ny sensor .
Bäst är att läsa på en hel del när man åker RR, finns massor på nätet om bilen, gillar forum från Australien många smarta killar down under.
Behåll luftfjädringen.
[Originally posted by T.R]
Ok. Fick hem mitt diagnosverktyg idag. Air suspension hade felet "compressor temperature rises when compressor inactive"
Nollade det och fick igång skiten, efter mycket om och men. Den höjer max bak och typ inget fram. Det låter som att det läcker ifrån vänster fram. Försökte kalibrera med hjälp av rsw och då höjer den fronten tillfälligt för att sedan sjunka. När jag testar off road läget och det låga läget så gör inte bilen någonting. När jag vrider tillbaka till normal igen så höjer den fronten tillfälligt för att sedan sjunka.. Så jag antar att jag får byta vänster dämpare och hoppas på det bästa. Inga nya felkoder eller larm dyker upp, konstigt nog med tanke på att det inte funkar.
[Originally posted by hill]
Byt båda bälgarna fram, är stötdämparna ok räcker det med bälgbyte.
[Originally posted by T.R]
hill skrev:Byt båda bälgarna fram, är stötdämparna ok räcker det med bälgbyte.
Höger fram är nyligen fixad av firman jag köpte bilen hos (hade tre dagar kvar på trafiksäkerhetgaranti ) så jag kommer bara köpa vänster och hoppas på det bästa.