[Originally posted by Mulle_75]
Hallå gott folk och hej till alla, jag är ny på denna sida....
Jag har varit och tittat på en RR Vogue 4.4 V8 -05 bensinare på 14000mil. Efter att jag kollat över bilen invändigt som utvändigt så var det dags för en provtur, jag hoppar in och vrider om nyckeln och den indikerar att luftfjädringen är inaktiv. Jag frågar då om han viste varför och han sa att den alltid varit så sen förra ägaren. Den förra ägaren hade i sin tur sagt att dom hade inaktiverat luftfjädringen bara för att dom skulle kunna ha dom stora fälgarna/däcken som sitter på bilen nu (255/55R19)
Vad tror ni om den historian? Jag sa att han får åka till en Rover verkstad så dom får kolla att den funkar innan jag köper bilen. Fjädringen står i högsta läget idag sa han.
Mvh/ Mulle.
[Originally posted by Edfors]
Det är bara skitsnack, det är nåt fel i systemet. Har såklart inget med den däckstorleken att göra.
[Originally posted by Mulle_75]
Då är min känsla besvarad, kände på mig att kan det verkligen stämma. Men som sagt, så är jag ute efter min första Rover och är rätt okunnig på om det kunde vara så eller inte. Han hade beställt verkstadstid hos Rover idag fredag men jag har inte hört nått ifrån honom dock.
[Originally posted by Mulle_75]
Edfors skrev:Det är bara skitsnack, det är nåt fel i systemet. Har såklart inget med den däckstorleken att göra.
Idag fick jag svar ang den avaktiverade luftfjädringen. Dom hade bara bytt ett relä så funkade den igen
[Originally posted by Starberg]
Hmm... Jag hade bett om att få se kvitto från verkstaden så att du kan vara säker på att han inte gjort någon tattarlösning!
Testa så att all el funkar, testa flera gånger.
Kolla så att backspeglarna går att fälla in och att dom inte glappar.
Prova luftfjädringen flera gånger, sänk från lägsta till högsta läget. Ska inte ta mer än 20 sek iaf.
Prova också att lågväxeln går att lägga i.
Kolla så gps:en funkar så att cd-läsaren fungerar.
Rattjustreringen
Lycka till
[Originally posted by Mulle_75]
Starberg skrev:Hmm... Jag hade bett om att få se kvitto från verkstaden så att du kan vara säker på att han inte gjort någon tattarlösning!Testa så att all el funkar, testa flera gånger.
Kolla så att backspeglarna går att fälla in och att dom inte glappar.
Prova luftfjädringen flera gånger, sänk från lägsta till högsta läget. Ska inte ta mer än 20 sek iaf.
Prova också att lågväxeln går att lägga i.
Kolla så gps:en funkar så att cd-läsaren fungerar.
RattjustreringenLycka till
Tack Starberg för hjälpen. Ska träffa honom igen nästa vecka för en eventuell affär
[Originally posted by Mart]
Hur gick det?
[Originally posted by Mulle_75]
Mart skrev:Hur gick det?
Ska träffas imorgon och om allt funkar och kvittot är i sin ordning så köper jag bilen. Men jag måste erkänna att man är lite nervös Men det är väl normalt. Ska kolla all elektronik att det funkar. Funderar på att åka till Hedin där bilen varit och gå in och fråga lite fräckt ang Rovern.
Har ni bra kunskap om däck till bilen, han har 4st vinterdäck dubbade som han vill ha 10.000kr för. Har inte sett dom än så det är inte bokat att jag köper dom.
Har funderat på nått sånt här som vintersulor, detta är ett par sommarsulor dock "275/65-18 federal couragia"
[Originally posted by Anle]
Mulle_75 skrev:Mart skrev:Hur gick det?Ska träffas imorgon och om allt funkar och kvittot är i sin ordning så köper jag bilen. Men jag måste erkänna att man är lite nervös Men det är väl normalt. Ska kolla all elektronik att det funkar. Funderar på att åka till Hedin där bilen varit och gå in och fråga lite fräckt ang Rovern.
Har ni bra kunskap om däck till bilen, han har 4st vinterdäck dubbade som han vill ha 10.000kr för. Har inte sett dom än så det är inte bokat att jag köper dom.
Har funderat på nått sånt här som vintersulor, detta är ett par sommarsulor dock "275/65-18 federal couragia"
Om du vill ha de däcken tycker jag att du förhandlar med de i priset!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
[Originally posted by Mulle_75]
Nu är jag RR Vogue ägare för första gången
Det var ett relä som hade checkat ut, så bytte det och fjädringen funkade igen
/Johan
[Originally posted by Starberg]
Bilder!
[Originally posted by Edfors]
Grattis! Ser ut att vara en trevlig bil med rätt färger. Alltid lite extra spännande med USA import av RR, har själv haft en RR från USA, utrustningsnivån skilde sig någon på den jag hade mot svensk/europa sålda. Mer utrustning på samma modellbetäckning.
[Originally posted by Mart]
Den ser ju jättefin ut. Grattis.
Osäker på om det är en Vogue dock. Det står ju HSE på bakluckan.
Å andra sidan vet jag inte vad som skiljer mellan HSE och Vogue, men det kanske nån annan kan fylla på med?
[Originally posted by Edfors]
Vogue hade utöver HSE om jag minns rätt följande:
Off-road navigation
Digital TV mottagare,
Skidpåse i mittarmstöded
PDC även fram
Elinfällbara speglar
Backkamera
Adaptivt Bi-Xenon ljus
Men eftersom detta är en amerikansk modell så kan det nog skilja en del. Man brukar inte heller sakna det man inte vet finns. Men i Sverige, iaf senare om det var från 2006 så såldes inte HSE som modell, endast SE, Vogue och Supercharged.
Men det är rätt, denna bil på bilderna är inte en Vogue, det är en Range Rover HSE. Nypriset för en SE låg kring 800k och tillägget för en Vogue var på 140k när det begav sig. I USA låg priset lite lägre.