[Originally posted by Richard71]
Tjena
Är sugen på en range rover sport 2010-2012,hört att det är mycket strul med dessa.
Stämmer det?
Någon som har/haft någon som kan berätta.
//Richard
[Originally posted by Edfors]
Generellt sett så är svaret: Nej!
Vad har du hört skulle strula med dessa? Kan du specificiera vad du funderar på så kan du få lite bättre svar.
Vilka motorer funderar du på, diesel eller bensin?
[Originally posted by Richard71]
Luftfjädring,elfel,vatten läckage i kupén bla
Diesel både 6:an och 8:an
Finns ju ingen bil som är helt felfri,vissa är svin nöjda och vissa haft jätte strul.
[Originally posted by Edfors]
Luftfjädringen är driftsäker, men man ska komma ihåg att vissa komponenter är slitdelar, som till exempel bälgar som har en livslängd runt 10 år, därefter så byter man dom.
Här kan du läsa mer om vatten i kupén: http://www.rrsport.co.uk/gallery/albums ... ssrev1.pdf
Ser det bara som något man kollar på det aktuella objektet man är spekulant på. Upptäcks spår av vattenläckage så antingen förhandlar man om priset eller letar vidare efter annan bil.
Elfel är varken fler eller färre än på någon annan bil, men visst förekommer det att ECU'er lägger av och kablar skavs av, men med felsökning så går det att komma till rätta med det också.
De årsmodeller du anger så finns under 2010 både TDV6 och TDV8, där är TDV6 den mest driftsäkra av de två, mest beroende på att TDV8 har en tendens att få turboras, stannar det vid turbon så räkna med ca 60k för att byta en och ca 90k för båda, aukt. verkstad kan ta upp emot det dubbla dock.
Från 2011 så ersattes båda motorerna av SDV6 som har lite mer kraft och nästan är i stort sett lika pigg som V8an. Ett bra alternativ är annars S/C modellen, men det finns väldigt få av dessa, men de motorerna är väldigt driftsäkra.
För alla dessa motorer så bör man sköta oljebyten och service ordentligt, gärna tätare än rekommenderat och med rätt kvalité på olja, dieslarna och i synnerhet V8a dieseln är särskilt känsliga på detta. Även att de körs som en "gammaldags" turbobil, att man inte ger full kraft förrän motorn är varm och att man låter den svalna av på tomgång en stund innan motorn slås av.
Man ska inte heller glömma att byta olja i växellådorna och axlarna, många av dessa bilar verkar aldrig ha fått nya oljor i där utan har det som de lämnade fabriken med. Generella rådet att byta samtliga vätskor vid inköp gäller fortfarande.
[Originally posted by Richard71]
Låter ju bra men 60-90k för turboras låter ju sjukt mycket,kan man ju lika bra byta hela motorn.
[Originally posted by Edfors]
Nej, att byta hela motorn kommer bli ännu dyrare!
RRS 2011-2013 är underbara bilar och dessa kommer fortsätta vara populära länge till. Den senaste generationen får vi se hur det blir med, eftersom det är en hel aluminiumkonstruktion utan bärande ram kanske dessa inte blir lika lätta att hålla i drift under lång tid, framtiden får utvisa detta. Men reparationer kommer inte vara möjliga i samma utsträckning som på första generationens RRS 2005-2013 och D3/D4 där karossen kan lyftas från ramen.
[Originally posted by Rebreather]
Så det är samma drag i tdv8 av 2010 års RR som det är i sdv6 av 2012 års RR menar du .
[Originally posted by Edfors]
Ja det är det, TDV8 har dock lite mer effekt på pappret, men är också tyngre, annars är SDV6 bättre på allt, den är betydligt snålare på bränslet också. Dock en annan skillnad, SDV6 har kamrem och pumprem som behöver bytas var sjunde år eller 17000 mil har jag för mig det är, men TDV8 har kamkedja, men rembytena är betydligt billigare och bättre än turbobytena på TDV8.
Visst, jag skulle själv kunna tänka mig ha en TDV8 Sport, bara för att det är en V8 Men man ska göra ett medvetet val.
[Originally posted by #3805 Lup]
.