Hej.
Äger en P38 och funderar lite på prisbilden på L322:an. Ta inte illa upp nu om du äger en och skall sälja den eller så. Men ligger de inte väldigt högt? Så här tänkte jag när jag köpte min P38, den drar visserligen jävligt mycket, och kvalitét och pålitlighet är inte på top, dessutom har den gått långt > 20k. Men min investering är iaf begränsad (~20-30k) så förlusten när något havererar är inte så saftig.
Och vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så gäller egentligen alla dessa faktorer förutom att investeringen är begränsad även för den nyare? För visst, M62 motorn drar väl (kanske) någon deciliter mindre, kvalitét och pålitlighet verkar inte vara så där fantastiskt mycket bättre (eller?) och även att bilar gått långt så kostar de ofta uppåt 100k.
Jag förstår bara inte riktigt att det kan vara så många som vågar ta den risken. Men det kanske bara är jag som är kvar i 90-tals kvalitet där 20k mil var långt för en bil?
PS. Jag skall väl tillägga att detta verkar inte bara gälla Range Rover utan även andra "posh" bilar typ Audi, BMW mm, där mätaren tickat över 20k (vilket iaf jag ser som någon sorts "efter detta går det fortfarande att hålla igång, men räkna med att det kostar"), men som ändå säljs för > 100k på blocket.
Hmm, inget svar... Undrar just om jag skall tolka det som att min slutsats angående kvalitén är helt fel? I så fall kanske det är dags att börja leta efter en 🙂
Hej.
PS. Jag skall väl tillägga att detta verkar inte bara gälla Range Rover utan även andra ”posh” bilar typ Audi, BMW mm, där mätaren tickat över 20k (vilket iaf jag ser som någon sorts ”efter detta går det fortfarande att hålla igång, men räkna med att det kostar”), men som ändå säljs för > 100k på blocket.
Du är nog helt klart inne på rätt spår där.......
mvh. Ray.S. nr. 86
Jag har haft min l322 diesel från 2004 i lite över två år. Har aldrig haft några bekymmer förutom slitage-delar ( bromsbelägg, termostat). Kört ca 4500 mil med denne! Men kan ju såklart ha tur, trodde inte de skulle hålla ihop såhär bra ?
Beträffande kvalitet är min erfarenhet att L322 också är en Land Rover men att det är ett rejält lyft i tillförlitlighet mot P38 som kan få en mängd mystiska fel.
Generellt är egentligen inte 20k mil några större problem nu för tiden men man får räkna med att slitagegrejor som vattenpump, generator och liknande kan lägga av. Antingen accepterar man sig att de kan gå sönder (2 dagar innan man ska på SLRK-träff) eller så byter man dem förebyggande.
Mm, jag baserar mina misstankar dels på ryktet, dels mina egna erfarenheter av P38:an (och Land Rover som märke), och på Doug DeMuros videor. Nu har han ju en garanti som gör att man så klart vill fixa allt, vissa av de saker han fixar kanske man hade kunnat leva med. Och har man ett eget garage så kan man förstås spara in säkert 60-80% av hans kostnad. Men det är ändå på något sätt olustigt att se hur mycket som pajjat och vad det kostat.
Det är så många delar att byta i förebyggande bara... (om du har bensinare) har du förresten fått oljepumpsbultarna åtdragna? Iaf på BMW med den motorn är det vanligt att de skruvar ur sig. På min bimmer låg en bult löst i tråget, och i princip alla andra satt löst...
Hej,
Jag har en td6 - 06 som nu gått ca 18000. Det enda (hittills) som hänt är att slangarna till oljekylaren har gett upp....verkar vara slang som inte tål oljan ?. Tror iof att slangarna är bytta nån gång tidigare. Det är 12mm anslutning vid växellådan och 10mm vid kylaren.....den slangen som satt på min verkar ha varit en 10mm som var "tvingad" på 12mm anslutningen.
I övrigt har jag inte haft några problem med den. Detsamma gäller iof för min P38 jag hade också......med 38000 mil på mätaren ?.