[Originally posted by christian_a]
Hej
Jag har en range rover 2004 med 4,4L v8 (bmw)
Här om dagen gick temperatur mätaren från ingenstans upp till det röda och jag tvärstannade. Öppnade huven och det rök hur mycket som helst.
Den lämnades in och problemet var att kylarslangen hade spruckit.
Jag hämtade bilen och den gick bra i en kvart tills den började pipa och på intrumentpanelen stod det "överhettad" men inga utslag på temperaturmätaren.
Jag fortsatte tills jag kände att den började tappa kraft, den gick inte på alla cylindrar.
Jag parkerade bilen och efter ett par timmar skulle jag åka och då var det riktigt v8 drag i den.
Någon som vet vad felet kan vara? ( ny på forum)
Mvh
[Originally posted by Bigrr]
Hej
Jag tycker att du ska ta den till en verkstad som kan göra kompressions test eller mäta om det är avgaser i kylsystemet. Så du kan utesluta att topplockspackningen har gått.
[Originally posted by håkan13]
kan det ha blivit nån fördröjning eller tillfällig lokal överhettning?? vet inte hur dom där är...men p38orna stryper ju motorn om den blir för varm...
håkan.
[Originally posted by Jaaacob]
I denna tråd omskrivs problemet med kylarslangen, konstruktionen är något klen med plastlösningen. gunnar-l322-03-t6216.html?hilit=gunnar%20l322
Förmodligen är det ingen fara beroende på hur hårt den har gått varm, men jag antar att verkstaden har kontrollerat läckage vid reparationen, annat vore oansvarigt.
Problemet i sig verkar väldigt vanligt med just bmw-v8an. Samma sak har inträffat på min l322, dock innan jag köpte den. Då byttes kylare och samtliga slangar. Symptomen var lik din, den tappade kraft och gick upp i temp. Bogserades till verkstad. Det är viktigt att kylningen fungerar, även för lådan annars säckar den ganska snart ihop den med.