Hej
Efter ett halvårs rätt bekymmersfritt njutande av min L322 börjar det trassla
Var på väg på E22 norrut med släp när rubricerat meddelande plötsligt visades och bilen låste i 3 ans vx.
Linkade in på MECA i Gamleby och de lyckades läsa och släcka några felkoder (uppfattade att ngn av dem handlade om ngt elektrisk fel) Felet återkom nästa direkt igen.
Efter diverse trassel har jag fått hem bilen och får på min iCarsoft en felkod på Automatlådan som jag kan släcka, PO894 Transmission component slipping
men får tre andra koder på ABS? som jag inte kan släcka
OX0061 Steering angle sensor initialisation
OX008B Transfer gearbox CAN error
OX005A Temporary system deactivation
??
Problemet kom utan någon som helst förvarning
Inga varningslampor på panelen utom meddelandet enl rubriken.
Jag har haft kontakt med Automatspecialist nere i Blekingska skärgården men tänkte försöka få fram så mycket felkoder i övrigt som möjligt och besökte därför min lokala favoritverkstad
Efter att ha konstaterat att trots hans ganska avancerade diagnos park så hade han ingenting som kom åt hjärnan på min RR.
Istället resulterade besöket i att bilen nu inte ens gick att starta??
Efter att ha stått och dragit ut batteriet fick det ladda inatt och nu på morgonen var jag och försökte igen.
Stor återställning (jordning av systemet +/- kabel ihop) återställt alla felkoder jag kommer åt med iCarsoft
Startmotorn går men bilen tänder inte överhuvudtaget.
Inga meddelande i displayen?
Är det bara bärgning nu som återstår eller?
Någon med en RSW i Bleking/Södra småland/Kalmar trakten?
Rådvill
Kolla med Johan på Liljas bil i Nybro
Förresten, jag har ingen erfarenhet av de verktyg du provat, men om de är BMW verktyg så kan de ställa till en hel del trassel i RR.
Minns att BMW service återställer låste någon modul (IPK?) i engineering mode om man använde det på LM, I så fall finns det en lösning från teknisk support i UK (i.e. auktoriserad verkstad som får skicka en rapport till UK)
Jag har pratat med Liljas i Nybro men de har tyvärr helt slutat med LR sedan några år
Jag hade bilen hos en lokal och mycket duktig o klok verkstad här hemma men vi gick helt bet. Efter att har haft dän batteriet fick vi igång bilen igen.
Jag har fått hem en RSW Allcoms men den gör mig inte direkt klokare, tyvärr har Storey Wilson inte lagt ner jobb på just GM lådan (vilket han tydligt deklarerat så ingen skugga på det) men jag hade hoppats få ut något mer. Får lite spridda felkoder kring ADB, CANbus och Transfer box
Jag kan släcka koderna och bilen går då en igång som vanligt men när den ska växla upp från 3 så går den i Trans.Failure.Prog direkt
Enda rekomendationen jag fick från Johan på Liljas var antingen Jönköping eller Helsingborg.
Vi har en jätteduktig Automatspecialist nere i Blekinge men han verkar lite tveksam till dessa lådor.
Är det någon som vet någon som har mer avancerad LR diagnosutrustning eller är fena på dessa lådor i Blekinge/Kalmar/Kronobergs trakten?
Jag skulle vilja få hjälp att utesluta andra enklare fel innan man i sista läget får bita i det sura äpplet och acceptera ett större jobb eller byta av lådan
mvh
Anders
Uppdatering,
Efter att förgäves famlat efter halmstrå att det kunde röra sig om ngt "enklare" fel fick jag till slut krypa till korset och acceptera att lådan hade ett allvarligt mekaniskt fel.
Hittade efter en del sökande Transfix i Skövde www.transfix.se som erbjöd oslagbart bästa pris på en helrenovering
Körde efter rådslag i mellandagarna upp bilen i 3ans växel . Efter att har rivit lådan visade sig vad som verkar vara ett typfel på GM5L40-E lådan. Axeln till planetväxeln för 4 & 5 vx hade gått helt av.
Pär på Transfix hittade delen och gjorde ett toppenjobb och nu är den i skick som ny.
Pär uppskattade att han renoverat över 50 sådana här lådor och bedömde att den verkar vara underdimensionerad för motor och bilstorlek. När motorn dessutom inbjuder till trimning så hänger inte denna låda med.
Ett tips är att om man drar mycket släp att alltid ta för vana att växla manuellt när man startar. Då styr lådan ut nästan dubbelt så högt hydraultryck för låsning av de interna lamellkopplingarna med drastiskt minskat slitage och ökad livslängd som följd.
Med nya RSW Allcoms har jag dessutom fått igång alla andra egendomligheter.
Slutet gott, allt gott. (utom plånboken som fortfarande svider...)
Jobbigt läge, tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men lider med dig och hoppas att din Disco fungerar som den ska.
Hej Edfors,
Discon blir nästa projekt. Den står fortfarande men här har jag konstaterat felet, Flexplattan mellan Convertor och svänghjul har brustit. Jag hade tänkt droppa lådan själv för att byta och har pallat upp bilen men när den andra började krångla har jag tappat orken och har nu beslutat få iväg Discon till en riktig verkstad med lyft för operationen. Det är lite skräckinjagande att ligga under och försöka få ner lådan med handverktyg utan personskador....
Sånt gjorde man i sömnen i ungdomen men nu börjar bekvämligheten tränga sig på
AW