Hej alla varma vänner !
Jag köpte den där RRS s/c 2006 från Knivsta och nästan allt har varit toppen. Har nu när kylan kom upptäckt att inte alla spjällen är som de ska. Det är varmt och gott på passagerarsidan men så där på förarsida . blåser tom kallt i vänster mittenutblåset och svalt på defrostern och sidorutan hyfsat varmt. Är inne på att nån spjällmotor inte funkar som den ska och inte stänger/öppnar när den ska. Värmeventilen är ju samma som till BMWn så den ska jag rengöra ,gissar att det fortfarande finns ett finmaskigt nät som sil i varje magnetventil . Men var kan jag hitta en skiss hur ventilationen ska vara med spjäll och sånt? Gissar att det är ett helsike att plocka isär men Julhelgen är lååång 🙂
Kanske någon fler har samma bekymmer?
Erfarenheter av samma fel?
Goda tips mottages tacksamt.
Har även låtit Umeå Eco-tuning mappa motorn,,,,Oj Oj Oj,,,vilken skillnad !!!
Sedan blir det extraljus men det är nästa kapitel.
Tacksam för värmeråd
/Mats i Luleå
Hej igen.
Har lite bekymmer med ventilationsspjällen i bilen, dåligt/kallt flöde på förarsidan.
Det är inte värmekranen som felar utan något spjäll som inte funkar som det ska.
Någon som kan tipsa om var jag hittar sprängskiss på defrosterpaketet med motorerna och spjällen och en bra rephandbok
som Händige Harry (Haynes) eller liknande Bentleys kanske??
Tacksam för alla svar och tips
Mats Kangas
Luleå
Är det en Range Rover Sport L320 eller Range Rover L322 du köpt? Du skriver RRSi texten menL322 i rubriken? Det är två olika modeller, helt olika uppbyggda.
Kollade nyss regnr, det kommer upp karosserikod L320 , så då har jag tittat fel och trott det var en L322.
Men motorn är en 4,2 med kompressor 287kw/390hk som jag gillar mer och mer 🙂
Vad skiljer i uppbyggnad mellan modellerna?
Det skiljer en hel del, från allt till inte så mycket beroende på årsmodell av L322
L320 alltså Sporten var lika i elen mest hela tiden. Det är inte BMW system i den (som tur är) men vanligt att spjällmotorer kärvar. Se till att du köper en original som är rätt kodad och att det är exakt samma position, man kan tex inte använda en höger motor på vänster sida även om de fysiskt är samma, de måste vara rätt kodade.
det är bra om du kan få någon att läsa ut felkoder så vet du vilken som kärvar.
Ev. kan du försöka lirka loss den, men troligtvis hjälper det inte så länge
Tackar för den fina supporten , har en bekant med RÄTT utrustning och han är engelsman som hjälper att felkoda av bilen.
Det är han som mappade bilen , från ett brum under huven till ett VRÅÅÅL 😉
/Mats