[Originally posted by trucker]
Hej alla kunniga!! hoppas nån har bra tips åt mig.
Har en RR 2010 v8 disel automat. ibland när jag skall starta motorn blir det bara lite klickande i reläer och allt hänger sig. Först trodde jag det var batteriet som var dött (har nyligen köpt bilen och enl säljaren var det nytt batteri), satte på startkablar och den startade. nästa gång det hände låste sig allt, lyset på, tändning på, inget gick att stänga av, inget händer när man trycker på startknappen, bara klickar i reläer. Sen blockerades lådan på växel 3. klockan gick runt och ställde sig på 12.00. och antagligen div felkoder eftersom vx-lådan spärrades. Nåväl jag skruvade av minuspolen och väntade en min anslöt igen bilen startar (på eget batteri och det är bra snurr på startmotorn vilket talar för att batteriet är o.k.) och lådan var "öppen". Felet inträffar inte om jag kört längre sträckor eller om jag haft batteriladdare på. men om jag kör två gånger till byn (0,5 km) med start och stopp av motor kommer felet tredje gången jag skall starta. tycker inte att batteriet skulle tömmas på två motorstarter. har dock inte mätt batterispänning eller laddström än.
Egen teori: Antingen batteriet(trotts allt), eller kan det vara nåt fel med abs-enheten? har jag foten på bromsen uppmanas man ändå att trycka på bromsen, får då trycka hårdare så funkar allt(dock inte när den har "hängt sig"). När felet uppstår står det nåt om broms i displayen....
eller är det nåt som drar myyycket ström när den står parkerad och låst??? har ett 90 Ah batt i. eller nåt annat tänkbart fel....
Vore tacksam för goda råd och tips!
[Originally posted by Anders D]
Spontant verkar ett 90Ah litet men kunnigare personer på RR kan säkert svara bättre
[Originally posted by Edfors]
Mät spänningen på batteriet, både när allt är av, när du har tändning på och när motorn går på tomgång. Vid de första lägena bör spänningen ligga på 12,5 volt eller mer, när motorn är igång helst 14,5 volt, men jag får ibland 14,5 och ibland ner till 13,5 volt. Har haft några liknande fel som dig med att växellådan går i felläge och endast växlar till 3:an, men då har jag nollat diverse felkoder med diagnosdatorn jag har och sen har den varit som vanligt igen.
Funderar på om det är dags för generator eller batterybyte för mig, RR 2008 TDV8 med 13500 mil har jag.
[Originally posted by #252]
Det kan vara oxid i polanslutningarna eller i klämningarna i de grova kablarna. Eller så nyper inte polskorna ordentligt kanske ?
[Originally posted by trucker]
Tack för tips så här långt! men än är jag inte felet, som uppträder högst oregelbundet, på spåren. Funderar iaf på om det har med broms-systemet att göra....
Har varit ute med spänningsmätare i helgen, bilen stått en vecka, mätte spänning innan start, den var 12,5 v. Sartade(utan problem) 13.5 v på tomgång och 14.5v vid 2000 varv.
Polskorna sitter ordentligt, ingen oxid, allt på "strömsidan" verkar normalt. (skrev fel i första inlägget, har 110 Ah batt).
Gärna om nån har ytterligare ledtrådar var man skall leta lösning på problemet.
[Originally posted by Edfors]
Står det inte EPB Brake failure eller nåt sånt? Det kan också ha samband med dåligt batteri. För fortsätta felsökningen och eventuellt kunna utesluta batteriet föreslår jag att du sätter på en bra batteriladdare över natten, kolla att det är fulladdat enligt laddaren innan du kopplar ifrån, sen blir det intressant att se om felmeddelandena kommer lika ofta eller mer sällan efter att du laddat. Ladda gärna innan varje gång du ska köra för att kunna se om det gör någon skillnad.
Med en bra laddare menar jag en microprocessorstyrd laddare som går över i underhållningsladdning när det blivit fullt och den bör ge 7 Ampere eller mer för att den ska kunna ladda ett så stort batteri ordentligt.