[Originally posted by Baxter]
Jag letar med ljus och lykta efter en fin RR. Jag har provkört, klämt och känt på flertalet exemplar.
Jag har, därtill, ägnat timtal åt att läsa köpguider på nätet. För en stund sedan var jag fullkomligt övertygad att detta var bilen för mig. Jag är inte en mästare på meck, men är totalt orädd vad gäller skruv och mutter.
Letar efter en 2:a bil bara för mitt egna höga nöjes skull. Har en pålitlig tysk som alltid gör det jag kräver av den, men en tråkig jäkel. Jag tänker mig en RR 4,4 2003-2004, möjligen en 2005-2006. Ju mer jag läser, desto mer osäker blir jag. Fattar att ett köp av en snart 10 år gammal bil är behäftat med ett visst mått av strul, men är det så illa som det skrivs på diverse forum?
[Originally posted by Edfors]
Klart du vågar! Speciellt om det är en nöjesbil
Tänk igenom vilken utrustning du vill ha så du inte köper en bil som saknar just de finesser du kommer värdesätta.
När du tänkt igenom det, köp en så ny och i bra skick du har råd med
Personligen tycker jag man ska sikta in sig på bensiare efter facelift 2005 alternativt diesel från 2007. Byggkvalitén blir bättre efter de årgångarna.
[Originally posted by Jaaacob]
Rent spontant, efter att haft min range rover ett halvår så är den ungefär som att ha en annan tysk bil som helst (02-05). Slitdelar går sönder, de ska bytas och i övrigt så är det inte så farligt slitage för de mil som min gått.
Körglädjen överväger, och den är framför allt praktisk.
[Originally posted by Baxter]
Tack för svaren,
Hur mycket skiljer sig en 2005 års modell från en 04:a? Jag har sonderat marknaden och noterar att det ofta är en avsevärd prisskillnad mellan alternativen. Är skillnaden berättigad?
Efter provkörning av en x5 och en Grand Cherokee så känns RR ( än mer) som det enda alternativet.
Vänlig hälsning
[Originally posted by Edfors]
Det är mycket som skiljer, och i många fall är det så att prisskillnaden motiverar. Men den kommer också sjunka mer i värde förstås. Men så är det ju när man handlar dyrare. Bästa rådet är förstås att titta närmare på och även provköra några olika bilar och sen dra sina egna slutsatser. Men det är mycket som skiljer, både motorer, bensin från 2005 och diesel från 2007 och elektronik, även indredningen uppgraderades.
L322 skiljer mycket mellan årgångarna, denna modell uppgraders mer under sin tid än de flesta andra modeller. Även utrustningen skiljer mellan årsmodellerna, kolla så du får en bil med den utrustning du vill ha!
[Originally posted by Jaaacob]
Jag valde aktivt den äldre modellen då jag vet att jag kan få tag på reservdelar billigt och åtgärda de fel som kan komma upp själv.
I princip så är 02-05 en bmw-plattform med bmw elektronik och motordelar.. Detta medför att jag kan plocka delar från ett urval av billigare bilar. Samt hitta prisvärda l322unika delar på ebay. Sedan så var den billigast för mig att försäkra, jag lägger ca 9000kr per år på helförsäkring.
[Originally posted by Edfors]
Var och en måste komma fram till hur de ska använda bilen och vilken utrustningsnivå man vill ha. Sedan bestämma sig för vilken prisnivå och skick som förväntas. Rådet att alltid köpa en så pass ny och i bra skick man har råd med brukar löna sig på lång sikt.
Baxter och Jaaacob, om ni går med i SLRK och får ett medlemsnummer kan ni sen komma åt och läsa mer här på forumet om vår L322 och många andra medlemsbilar
[Originally posted by Jaaacob]
Edfors skrev:Var och en måste komma fram till hur de ska använda bilen och vilken utrustningsnivå man vill ha. Sedan bestämma sig för vilken prisnivå och skick som förväntas. Rådet att alltid köpa en så pass ny och i bra skick man har råd med brukar löna sig på lång sikt.Baxter och Jaaacob, om ni går med i SLRK och får ett medlemsnummer kan ni sen komma åt och läsa mer här på forumet om vår L322 och många andra medlemsbilar
Pörskans, bankdosan i fel väska. Får knappa in betalningen i kväll
[Originally posted by hill]
Hej har nu åkt 3000 mil i min L 322 Td6, och jag ångrar inte en sekund att det blev denna istället för en D 3 TD V6,
bilen är lättskruvad med BMW E39 delar, motorn mycket driftsäker och det är rymligt i motorrummet.
Kör med lilla mappningen 204 hk och har en ganska hyfsad driftskostnad ca 1 L/ mil i blandad körning med AT/3 däck.
Har investerat i RSW diagnos och den fungerar väldigt bra.
Tycker även att motorn räcker till för snabb landsvägskörning och inte känns slö, samt att den är riktigt bra i skogen.
[Originally posted by petern]
#Hill: Har precis beställt Cooper DISCOVERER AT3 245/75 R16 till min p38 från -99. Vad tycker du om att köra med dom däcken?
/Peter
[Originally posted by hill]
Hej testade dom igår på träffen i Kumla och är minst sagt överaskad av fästet på lera gräs och grus, helt underbara däck
att åka på vare sig du är på E4 an eller i skogen.
Har åkt ca 500 mil landsväg innan träffen och dom är tysta upp till ca 120 innan man hör att det är ett grövre däck,
bränsleförbrukningen är lika med vad jag hade med scorpion däcken som satt på när bilen köptes.
rekomenderar dessa däck med varm hand till alla som vill utnyttja bilens mkt bra prestanda i skogen, och min fick verkligen visa vad han klarar av även i surhålet i kumla.
[Originally posted by petern]
Nice, låter ju hur bra som helst det där:)
/Peter