Notifications
Clear all

Bensinpump

7 Inlägg
1 Users
0 Reactions
48 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by mcan]

Hej!

Jag som köpte bilen för att kunna bogsera andra stackare av vägen, och den enda som blivit bogserad är jag. Av en Opel och en Mazda dessutom :(

Hur som helst, jag tror att min pump börjar ta slut. Fick nämligen stopp. Startade när man körde startgas i insuget, så jag tänkte; ingen bensin. Kolla om det är stopp i filtret. Skruvade av det, och testade att sätta på tändningen för att kolla pumpen, ingen bensin från tanken. Så... min diagnos är pumpen (även kollat säkringar och relä).

Bogserade den vidare till verkstan för att låta dem kolla på den (detta var en Söndag så jag lämnade den bara utanför). Kollade med dem efter ett tag, och den hade startat utan problem. Jag kunde köra hem till garaget (7km). Sen dess har jag liksom inte vågat använda den. Det är riktigt jobbigt att bli stående!

Så är det någon som bytt pump någon gång, och har någon att rekommendera? Det verkar finnas i prisklasser allt från 400kr (britparts) till 4000kr... Någon som testat att bara byta motorn (mot en bosch E3270)?

//Markus


   
Citera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by P38 Olle]

Hej.

En bekant till mej har gjort ett sån't byte.
Han hittade en instruktion på nätet om hur man kan komma åt uppifrån genom att skära upp en lucka i plåten i bagageutrymmet. Det fanns exakta måttangivelser hur och var man skulle öppna för att komma åt att byta bensinpumpen som sitter nersänkt i tanken. Annars får man demontera hela tanken för att komma åt att byta pumpen.
//Olle


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by mcan]

Jag har sett ett par av de där. Den jag såg menade att man skulle flexa igenom golvet... Livet utan Rangen må vara lite deppigt, men inte en chans att jag börjar flexa 2 cm ifrån tanken! :)
Jag tar nog hellre ner den, det verkar inte vara så svårt. Största problemet är att en koppling verkar vara helt sönderrostad. Det är kopplingen på returen till tanken. Frågan är hur man ersätter den efter man fått bort skiten.

Vet du om han bytte till en original, eller bara pumpen eller vad?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 3772]

Har gjort det på P38:an, funkar bra.

http://www.rangerovers.net/repairdetail ... l#official
//Mats


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by mcan]

Ja jo. Men vad gjorde du? Bytte du hela pumpassemblyn (och i så fall till vilken?) eller bara själva pumpmotorn?

Och körde du verkligen med flexen?


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by 3772]

Jag tog ner tanken första gången för att byta pump: aldrig mer. :evil:
Nästa gång genom golvet, det gick mycket smidigare. :idea:
Nackdelen med att ta ner tanken är den grova påfyllningsröret som på min satt med rostfri klammer men skruven var inte rostfri och därför genomrostad och ej öppningsbar.
Jag bytte hela pumpassemblyn. Kommer ej ihåg vilket märke.
//Mats


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

[Originally posted by mcan]

Nu har jag i alla fall bytt pumpen och skruvat ihop bilen igen.

För mig hade det aldrig funkat att såga ett hål i golvet. Rören var alldeles för rostiga och behövde bytas ut. Det var faktiskt hål i returröret, men det skulle kunna kommit när jag skruvade av röret där vid filtret. Återigen, att flexa en cm över tanken... mjae...

Så om ni vill skruva ner tanken här kommer en kort guide.
Släpp trycket i bränsleröret med ventilen på bensinröret i motorrummet, ha en trasa redo!
Skruva loss röret på frånsidan av filtret, ha med trasan igen. Håll en behållare under slangen som leder till motorn och be någon öppna på ventilen igen, så rinner det ut snabbare.
Skruva loss andra sidan, och returen.
Ta av slangklämman som sitter på närmast tanken och påfyllningsröret (jag förstörde min).
Palla upp tanken på något sätt och skruva loss "hållaren".
Plocka av innerskärmen (är bara 4-5 återanvändbara clips) och släpp lös ventilationsslangen.
Försök få av slangen från påfyllningsröret, detta var svårt och till slut gick det bäst genom att sänka ner tanken något så den liksom gled ut.
Det sitter också en luftslang brevid röret (den har en röd koppling på sig) försök koppla ur den (tryck på ett öra på kopplingen).
Sänk ner tanken en 20-30 cm och koppla loss kabeln till pumpen, Den sitter uppe på pumpen och är lite svår att komma åt, men det går! Kopplingen är bara att dra ut (framåt i bilens riktning).
Sen är du nästan halvvägs.

Byt pump, och rör om det behövs. Sen är det klart att monteras ihop. Här var det återigen klurigt att komma åt kabeln, och alla slangarna, men det går.

För mig, på väderskyddat men kallt garagegolv tog det två dagar att skruva ner tanken! Men mycket av den tiden gick åt att fundera på om jag verkligen skulle förstöra rören osv. Jag hade gjort det igen på 3h tror jag. Med lyft, kanske någon halvtimma fortare.

Verktygen är luriga. Jag provade med både tum och mm blocknycklar men hittade ingen som passade speciellt bra. 14 glappade, och 13 var lite lite för liten... Tum satsen från BT innehåll inte heller något som passade... Till slut blev det skiftnycklar. Rostlösning är också bra att ha!

Lycka till.


   
SvaraCitera
Share: