[Originally posted by Guebo]
Hej!
Har köpt en begagnad RR P38 diesel som stått stilla ganska länge. Har bytt ok, belägg och skivor runt om. Har även renoverat huvudbromscylindern med ett kit från Range Rover Solutions (bytt plast mot rostfritt).
Luftat systemet helt enligt rave-manualen. So far so good!
Får dock inte bakbromsarna att fungera utan de ligger an hela tiden. Kan inte pressa tillbaka kolven/kolvarna annat än om jag kopplar av bromsröret från oket varvid olja sprutar ut och kolven glider snyggt och prydligt tillbaka.
Förra ägaren har bytt bromsrören men är dock inte 100% säker på om detta har gjorts korrekt.
Har en idé om att koppla loss bromsrör uppe vid huvudbromscylindern för att se om jag kan pressa tillbaka kolvarna varvid bromsvätska borde spruta ut från bromsröret. Gör det så, så har jag kanske en dålig huvudbromscylinder?
Som det är nu flödar bromsvätska endast åt ett håll på bakbromsarna, d.v.s. inga som helst problem att bromsa och trycka ut kolvarna. Men de varken går tillbaka eller kan tryckas tillbaka.
Om ni anser att min teori kan fungera, vilket bromsrör vid huvudbromscylindern kopplar jag loss? Hittar inget om detta i rave-manualen.
Andra tankar och idéer tas naturligtvis tacksamt emot.
[Originally posted by Guebo]
Har nu jämfört rördragningen vid huvudbromscylindern med en dålig bild i rave-manualen och det väcker en del frågetecken huruvida det är rätt kopplat eller ej. Har varit i kontakt med förra ägaren. Denne hade lämnat bort rördragningsarbetet till en bilmekaniker som inte riktigt visste vad han pysslade med. Förra ägaren fick korrigera vissa saker som han hade upptäckt, men förmodligen finns mer.
Någon som har en skarp bild eller foto på hur rören är kopplade vid huvudbromscylindern? Gärna från mer än en vinkel.
[Originally posted by Guebo]
Glömde nämna, det är en 98:a
[Originally posted by lars råhlander]
hej kan det vara så att huvud bromscylinder inte går tillbaka tillräcklig eller att den är fel ihopsatt så bromsvätskan inte kan gå till baka i behållaren då brukar också bromsarna ligga på har du kört ABS pumpen så att du inte har något problem där hälsningar lasse 0703338832
[Originally posted by Guebo]
Hallå Lasse!
Jag kan ju naturligtvis ha gjort något misstag när jag hade isär det. Men arbetsbeskrivningen var ganska utförlig.
Kan man kolla om huvudbromscylindern går tillbaka tillräckligt?
Abs pumpen har jag kört. Den fungerar och abs´en fungerar som den skall också.
Funderar på om den där mekanikern kan ha kopplat fel rör till fel ställe på huvudbromscylindern?
[Originally posted by lars råhlander]
Hej Mårten
Om rören sitter fel borde inte ha betydelse det är bara att broms kretsarna är omkastade efter som det är två krets system om du lättar på muttrarna för huvud bromscylindern cirka 4 mm och dra fram cylindern kolla om bromsen släpper obs kör ej med bilen med cylindern lös du ringa om du vill hälsningar lasse
[Originally posted by #252]
Det kanske är en tät slang till bakaxeln? De kan fungera som backventiler om de spricker eller sväller inuti.
[Originally posted by Guebo]
Tror att jag har hittat problemet med hjälp av Russel I Australien som har tillverkat renoveringskittet.
Kanske fler uppgraderar sin bromscylinder med detta kit och får liknande problem så jag delger lösningen till alla.
Instruktionerna är väldigt noga och jag tycker att jag har följt dem till punkt och pricka, men förmodligen inte. På framsidan av bromscylindern sitter en ganska stor insex-skruv. Vid demontering skall man märka den och räkna antal varv det går åt att skruva ut den. Antagligen har jag dragit den ett varv för mycket.
Ikväll lossade jag den 1/4 varv och sim sala bim så kunde jag trycka tillbaka kolvarna i oken. Dock med lite mer kraft än vad som är brukligt och när jag släpper trycket så fjädrar kolven sakta men säkert ut igen. Tänker om jag lossar den ett helt varv så är det som det skall vara.
Har precis dragit iväg ett mail till Russel för att höra hans åsikt.
Pstar mer info när jag har fått svar och provat!