Hej!
På min P38-diesel så, allt oftare nu senaste tiden så dröjer det allt längre, många minuter innan min varnings lampa, "diagnostic lamp", den som ser ut som en sprutande dieselinsprutare slocknar. Synkront med när den lyser har jag betydligt mindre motorkraft. Det jag misstänker är att inte tillräckligt mycket diesel pumpas fram till förbränningen. Då bilen ofta står länge misstänker jag bakterier i tanken.
Så min fråga är om någon har tips eller bra länk på tips hur man gör så att man lätt får koll på tanken och kan pumpa/tappa ur oönskade saker ur bränsletanken? Typ att borra ett hål i toppen på tanken i luckan in i bilen så man kan pumpa ur bottensatsen med jämna mellanrum.
Ett annat svar på mitt problem skulle kunna vara att varningslampan förmodligen beror på något annat än bakterier.
Vänlig hälsning,
MarcusM
Du kan ju alltid hälla i Bio-Protect för att mota eventuella bakterier. Gör ingen skada även om det inte skulle visa sig vara det. Oftast kan du se eventuell den svarta påväxten av bakterier i dieselfiltret också, byt det och undersök det gamla.
http://www.swedol.se/bio-protect-2.html
Du kan ju alltid hälla i Bio-Protect för att mota eventuella bakterier. Gör ingen skada även om det inte skulle visa sig vara det. Oftast kan du se eventuell den svarta påväxten av bakterier i dieselfiltret också, byt det och undersök det gamla. http://www.swedol.se/bio-protect-2.html
Tack Patrik för att du flera gånger hjälpt mig med att lösa mina RR problem!
Gjorde som du rekommenderade och hällde i Bio.Protect för snart två månader sedan. Dock lyser min varningslampa allt mer och problemet verkar inte bli större på högre varv så jag tror nu inte att det beror på att det är dålig matning/framkomlighet för dieseln.
Var inne hos Micke på Mic-tec för diagnostik, dock verkade inte felet visa sig just då men förstod det som att sensorn på insprutaren kan vara en felkälla.
Vänlig hälsning,
MarcusM