[Originally posted by Allram est grus]
Vaknade i morse till en bil där fjädringen helt sjunkit ihop och displayen blinkar Gearbox Fault...
Bärgning eller nån som har något tipps?
Tack
Skickas från min iPhone via Tapatalk
[Originally posted by Allram est grus]
Ja, det är en p38:a från -98 med V8 och automat.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
[Originally posted by Starberg]
Har du kollat batterispänningen?
[Originally posted by Allram est grus]
Japp. Batteriet är laddat och säkringar kollade.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
[Originally posted by Allram est grus]
Nån som har tipps om bra verkstad i Östergötland?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
[Originally posted by Allram est grus]
Löste sig!
Med hjälp av bärgarns super-start-batteri på typ 7 miljoner amper hoppade bilen igång!
Antagligen hade bakluckan inte gått igen igår kväll...
Skickas från min iPhone via Tapatalk
[Originally posted by Allram est grus]
Hmm..
Nu har batteriet laddat ett dygn. Laddaren visar på full spänning men den orkar ändå inte dra runt motorn.
Kopplade in ett batteri till och då gick den igång.
Nu är ju den första slutsatsen att batteriet är slut. Det enda är att det är ett nytt Bosh 120 ampärsbatteri.
Så frågan är, finns det nått vanligt fel som äter batterier?
Nått relä som fått fnatt eller nått?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
[Originally posted by #252]
Det kan ju vara fel på batteriet. Det kan också vara något annat Var batteriet frånkopplat från bilen när det laddades?
När du kopplade till ett batteri till, hur gjorde du då? Startkablar på batteriets polskor, eller plus på pluspolen och minus till metalldel på motorn? Om det är så skulle jordkabeln mellan motor och batteri vara dålig, testa med startkabel mellan minuspol och motordel.
Det kan också vara dålig kontakt i polskorna mot batteriet.
Mer felsökningen kräver en voltmeter. Mät batterispänningen (direkt på polerna) utan något påslaget, sedan med tändning, fläkt och ljus på. Ett nyladdat batteri borde hålla lite mer än 12,5V obelastat. Sjunker spänningen mer än en volt så är inte batteriet bra eller urladdat.
Något att börja med, sedan kan det ju vara något som drar ur batteriet.
[Originally posted by Jaaacob]
Inte för att vara sån men det känns ju som att något kablage gått åt skogen, har du kollat jordkabel och plus-kablage hela vägen till generatorn? Jord sitter väl direkt an på p38an skulle jag tro.
Ditt batteri blir ju knappast kass så snabbt.
En liten laddare på 5A laddar ditt batteri på 130ah på lite mer än 24 timmar i inomhustemperatur. Har du laddat det utomhus och med plus och minuspol på så lägg på 10 timmar.
[Originally posted by håkan13]
skulle kunna va en kaputt startmotor också... dom kan dra ruggigt mycket ström!! är du kvar i östergötland??
jag har grejjer att mäta batteriet med om det skulle va så...
håkan.
[Originally posted by Allram est grus]
Bilen nu på verkstad.
Generatorn var helt slut. Orkade inte dra runt motorn när all el sattes på.
Tyvärr har den även förstört batteriet som nu också måste bytas.
Eller kan det vara något annat som förstört batteriet?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
[Originally posted by Bigrr]
Skönt att du hitta lösningen, blanda inte ihop Ah och CCA värdet. Mängden Ah är inte så relevant om du inte har saker som behöver ström när bilen är avstängd. De som du behöver är ett batteri med högt CCA, jag kör på ett som har 1000 CCA, Då finns det nästan ingen startmotor som inte hoppar igång Om du får tillbaka fel meddelandet "Gearbox fault" så kan det vara värt att titta under expansionskärlet, där sitter det nämligen en elkoppling, om det kommer in vatten där så är det vanligt med GF felmeddelande
[Originally posted by Allram est grus]
Ah. Då har man lärt sig två nya grejer
Tack!
Skickas från min iPhone via Tapatalk