[Originally posted by Drake]
Jag har en 4,6 HSE -98 som dragit lite väl mycket soppa på sista tiden och vid besiktningen så fick jag svaret. Avgasvärdena är helt åt skogen och jag har lite svårt att tyda dom.
CO-/K-värde 9,6%
CO förhöjd tomgång 1,5%
HC 578
Lambda 0,08!!!
Det skramlar som bara den om ena katten så jag gissar att den har gett upp. Inga felkoder enligt ELM327 men kortsiktiga fuel trim ligger på + 24.2% på båda bankerna. Låga värden från luftmassemätaren men det kan tydligen bero på att ELM visar konstiga värden ibland. Har mätt upp 1,4 v ut från den vid tomgång vilket ska vara korrekt.
Lagade en vakuumläcka och då började fuel trim pendla runt nollan men helt plötsligt gick dom upp till +24,2% på båda bankerna igen. Nu idag så ligger dom och pendlar runt nollan igen men long term står på -7%, för några dagar sedan var den på +2,3%.
Fattar noll! Kan det vara jordfel eller vad är det som gör att värdena hoppar så. Kan en igensatt katalysator orsaka det? Och törs man byta kattar innan man hittat felet?
Och är det någon som vet vad det ska vara för värden på lmm om man ohm-mäter mellan stiften? Någon som vet vad det ska vara för utspänning från lmm vid 2500 rpm?
[Originally posted by Drake]
Ingen som har en aning om vad ett lambdavärde på 0,08 betyder? Har aldrig hört talats om en så låg siffra förut.
[Originally posted by senihol]
Kan vara många olika saker, kanske flera som samverkar också.
Har du gjort service med oljebyte och filter, tändstift, kablar mm?
Lambdasonderna kan vara kass, trasig temperaturgivare som lurar datorn att motorn är kall, katalysatorerna är troligen igensatta om du har kört långt med felet. Trasig luftmängsmätare, osv. Du behöver koppla in en diagnosutrustning för att felsöka.
[Originally posted by Drake]
Jo, jag har ju alltså kollat med ett diagnosverktyg. Inga felkoder och Lambdasonder och tempgivare verkar vara ok. En ny luftmassemätare och nya stift är på väg hem, kablar byttes för ett år sedan. Det är mest lambdavärdet från besiktningen jag undrar över, en trasig luftmassemätare kan väl inte ge ett så galet värde?
[Originally posted by senihol]
Nej, inte så länge lambdasonderna fungerar. Det verkar ju även konstigt om båda sonderna har gett upp i stort sett samtidigt!
Visst kan det även vara ett jordfel som gör att någon givare slutar reglera och fenomenet du har sett visar nog på glappkontakt någonstans... Det borde gå att hitta om du kan köra runt med bilen och ha diagnosen inkopplad, för att följa värdena på givare efter givare.
Är soppaförbrukningen brutal?
[Originally posted by #1813 Bror Grenfeldt]
Du skriver att ena katen skramlar vilket betyder att den inte fungerar som den ska. Den andra följer snart efter.
När jag vet att katen strular så skulle jag börja med att byta båda och gå vidare därefter. Du kommer kanske annars att byta en rad saker i onödan innan de oundvikliga ändå måste fixas.
Hade problemet med skramlande kat på min RRC -90. Bytte till nya (Biltemas billigaste) och alla värden blev på topp.
[Originally posted by Drake]
Jag har kollat sonderna under körning och såvitt jag kan se är dom ok. Men luftmassemätaren visar skumma värden så jag testar med att byta den först. Stiften tyder snarare på att den går magert och det är väl därför syresensorerna fetar på blandningen utan att det riktigt räcker till ändå.
Men frågan är varför bilprovningens värden visar att den går fett om såväl mina stift som lambdasonder visar på det motsatta? Någon som kan förklara?
Anledningen till att jag inte börjar med att byta kattarna är att om allt är helt galet så lär väl katten gå sönder igen om man inte får ordning på värdena först. Short term fuel trim står alltså på max i båda bankerna. +24,2%
[Originally posted by Drake]
Har bytt luftmassemätare men det var tydligen inte det som var felet. Får samma värden med den som den gamla. Igår vid provkörning så skiftade fueltrim mellan bankerna så den ena visade 20+ ungefär och den andra tvärtom. Bytte stift idag och nu visar fuel trim på båda bankerna ganska exakt samma värden. Runt -22% long term och -15-20% short term vilket alltså skulle innebära att den går fett igen. Eftersom båda bankerna visar lika tror jag inte att det är varken katten (skramlet kom från en skyddsplåt) eller sonderna. Fattar inte varför long term hoppar mellan 10+ och 22 minus??? Ahrrrg, jag bli galen!!!
Någon som sitter på en bättre diagnosutrustning än mig och som har lust att hjälpa till? Mot ersättning naturligtvis.
Dessutom finns en flångny luftmassemätare till salu.
Edit: Blåste ur den i 4000 varv i en halvmil eller så och efter det så står short term fuel trim på +24,2% på båda bankerna igen! 1 volt ut från lambdasonderna. Long term -21,1. Vid 4000rpm så låg short term på 0%.