Hej!
Min varningslampa för ECU lyser allt mer. Tips på felsök?
Sen ett halvår tillbaks lyser varningslampan från bara någon minut vid start till att den inte slocknar under hela dagens körning som det varit sista tiden. När lampan lyser har jag betydligt mindre motorkraft. Jag försöker bli klok på vad som får lampa att slockna, varm motor, varmt ute, vibrationer mm. Ibland slocknar lampan då jag backar, slår av och sen på motorn, kör över ett gupp, därför uppfattar jag felet som att det på varm motor försvinner då bilen guppar till. Bilen går alltid att köra om dock med sämre kraft. Ibland hackar eller stannar motor, då när lampan är slock, jag uppfattar det som att ECU´tror han har koll men att en sensor ger fel värde så att motorn därmed stannar. Nu har vädret varit så kallt sista tiden så därför har det varit svårt att direkt se hur högre temp gör att lampan slocknar.
Åkte förbi supertrevliga Micke på Mic-Tec och gjorde en diagnostic, dock inget fel just då men den sa att givaren för insprutaren hade varit en felkälla, dock inte just då. Micke rekommenderade att låta motorn varva orenligt på motorvägen för att hoppas på att systemet kanske blir renblåst och att det kan hjälpa. Har gjort det utan att det inte direkt ännu gett något resultat.
Är det någon som känner till vad som kan strula och vad man kan testa?
Jag funderade på att skaffa lämplig obd-diagnos för att se samtidigt som man kör, när lampan är tänd respektive släkt. Kan det vara vettigt? Skulle kunna tänka att en för RR vettig blåtands OBD till mobilen kan vara vettigt att skaffa. Förslag?
Bifogar OBD testen Micke gjorde om det kan hjälpa någon smart problemlösare.
Vänlig hälsning,
MarcusM
PS// Jag har bytt bränsle retur slangarna, så en idé är att jag skadat insprutningsgivaren i samband med det. Frågan bara hur jag testar om insprutningsgivaren fungerar eller ej. Fick en uppfattning på något forum att det var ett systemfel att OBD sa att insprutargivaren är fel även fast den inte är trasig?//DS