[Originally posted by Bjrn]
Bjrn skrev:Edfors skrev:
Jag skulle vara mer orolig för skick och nivåer som motorolja, växellådsoljor, bromsvätska, styrservovätska, kylarvätska osv om jag skulle köra en bil som stått stilla i flera år, fjädringen går på luft, den åldras inte på samma sätt, kan bara bli mer eller mindre fuktig Samtliga vätskor bör bytas snarast!Larzon, ser fram emot att se dig i en P38a/L322/L320
Nu har jag klappat min bil och den behöver kärlek Jag hade tänkt köra upp den från Hova till Stockholm, men 30 mil med en bil som stått så länge kanske är väldigt tokigt.
Jag fick igång växellådan genom att ta bort säkringen nr 11 från säkringsdosan under passagerarstolen
Tack för den infon!
Nu är den färdig för besiktning.....nej
[Originally posted by dansken]
Bara lite job kvar. .
[Originally posted by Bjrn]
dansken skrev:Bara lite job kvar. .
Jag får väl hem den i veckan och då blir det spännande och se om det blir ett projekt på flera år innan besiktning.....
Det skall bli kul oavsett.
[Originally posted by sir_daniel]
Ser fram emot uppdateringar
[Originally posted by esquire]
Hmmm..... Passar P38 framlampor på Disco 1an tro? Nån som vet??
[Originally posted by Edfors]
esquire skrev:Hmmm..... Passar P38 framlampor på Disco 1an tro? Nån som vet??
Nej.
[Originally posted by sir_daniel]
Allt går, men bult on, nej
[Originally posted by Bjrn]
Vet inte om jag lagt denna tråd fel, den kanske skulle vara under "Din Land Rover"
Jag får väl börja skriva där sen.....
Nu har jag fått hem bilen, efter mycket väntande och nya besked från Eurotransport 2-3 dagar blev plötsligen 10 dagar.
Det var "lite" fel på den:
* Batteri slut/trasigt - klart, köpt nytt
* Felkoder: traction control, ABS SRS Bonnet fault
* dämpare/lyftare baklucka, faller ned
* Stängning huv
* Lucka handskfacket stänger ej ordentligt
* En knuten vindrutarspolarslang
* Kraftig buckla i plastkofångaren som förövrigt låg i skuffen tillsammans med resten av kofångaren
* något intryckta flänsar på kylaren under
* Taklucka gick ej att öppna
* Ingen radio
Så nu har jag att göra......
[Originally posted by esquire]
Betald är den säkerligen...Men klar.....DET blir den aldrig. Charm kallas det visst...
[Originally posted by Bjrn]
Så trodde jag att jag dragit ut en kontakt av misstag när jag letade efter automalådestickan, som enligt instruktionsboken skulle finnas längst in mot fönstret....den hittade jag inte.....men den löse kontakten stoppade jag in där den såg ut att ha varit tidigare.......och så startade knappt bilen och tjyvstannade direkt så fort jag fick igång den, då drog jag ut kontakten igen och vips så gick motorn bättre...... Gissar på att det är luftmassegivaren, och funderar nu på om jag skall köpa en ny sådan genast, eller om felet kan vara någon annanstans
Kanske har jag dessutom topphaveri? tittade i den gula hatten för oljepåfyllning och det såg geggigt ut, men stickan är i alla fall full med olja som inte är grå.....
[Originally posted by Bjrn]
Verkar som jag har fått fel manual, då jag tittade bland mina nerladdade filer och hittade en annan manual. I den så såg det ut som om min modell saknade automatoljesticka.....eller har jag fel
[Originally posted by Bjrn]
Då har jag skruvat bort luftmassegivaren, en Bosch och funderar på om man bara köper själva sensorn somsitter med torxskruvar eller om man tar hela med "cylindern", samt skall man köpa pirat eller inte och vart.
Såg på Ebay driven2automotive (40433 Feedback score: 40433), hade en för 28pund och island-4x4.co.uk hade 3 olika, Britpart Bosch och en till för 33-100 pund. http://www.famousfour.co.uk har priset 99 pund, vilket betyder kör jag bara på priset borde Ebay vara bästa affären.
Är det någon som har dålig erfarenhet av någon av dessa?
[Originally posted by Johan W]
Bjrn skrev:Verkar som jag har fått fel manual, då jag tittade bland mina nerladdade filer och hittade en annan manual. I den så såg det ut som om min modell saknade automatoljesticka.....eller har jag fel
Nej den har en nivåplugg på lådan istället
[Originally posted by Bjrn]
Johan W skrev:Bjrn skrev:Verkar som jag har fått fel manual, då jag tittade bland mina nerladdade filer och hittade en annan manual. I den så såg det ut som om min modell saknade automatoljesticka.....eller har jag felNej den har en nivåplugg på lådan istället
Tack Johan, har nu bytt oljan i växellådan samt filter - oljan såg ny ut, men fick gå i alla fall.....
Lådan är inte perfekt ännu men jag får väl köra en stund och se om den blir bättre. Den växlar inte upp i början, och så plötsligt slår den till och växlar upp samtidigt står det gearbox fault på displayen sedan går den ok.
[Originally posted by Bjrn]
Så där ja...nu sitter 4 nya luftbälgar på plats och det fungerar perfekt!
Att byta bak var struligt, men det gick.....
Funderar lite på växellådan som fått nytt filter och olja.....den har en liten felkod:
Code P1884 CAN Message V3 (Road speed) invalid (FFH)
Den har ingen "kick down" och är seg, tills det slår till i lådan och det plötsligen står "gearbox fault" på displayen...... då går det plötsligt bättre. Någon som är expert på automatlådor?