[Originally posted by Dieseldimma]
Hej
I fredags var jag och besiktigade min RR diesel-97
Efter det fantastiska fullgastestet (5-6 ggr) så låter motorn
Inte så bra, det är ett metalliskt rassel
Enligt Carspect så är det så man ska göra och det ska bilen tåla så
Där kan man inte räkna med nån ersättning
Någon som har erfarenhet av detta och har tips hur jag går vidare
[Originally posted by #3805 Lup]
Jag vet inget om din bil och kan bara prata generellt. Det finns anledning att gå vidare med det här men det är stor risk att du inte kommer någonvart.
Om man läser på diverse forum m.m. finns många fall beskrivna där motorer ska ha rasat efter detta test men om man är lite källkritisk kan man misstänka att flera av dem är motorer som varit på väg att rasa i alla fall och testet bara är spiken i kistan. Det kan också vara att det varit för lite olja i motorn, att man inte bytt olja, att kamremmen varit utsliten m.m. och då är det ju snarare bristande underhåll som är grundorsaken till raset och inte detta test. I de flesta fall tar inte bilprovningarna på sig något men det finns fall där de också betalat ut ersättning.
Du bör försöka gå till botten med det här därför att:
1) Det borde vara en BMW-diesel i din RR. BMW har vissa motorer som ska vara undantagna från detta test. Vissa automatlådor tål inte heller fullgastest. Försök få reda på om det finns ett undantag för din bil.
Om det finns undantag och de ändå utför testen har besiktningen gjort fel. Antingen har inte rätt instruktioner gått ut till besiktningsmannen eller så har besiktningsmannen inte följt dem.
2) 5-6 ggr fullgas låter inte som rätt genomförande. Jag har inte instruktionen för hur testet ska göras men den borde gå att få fram. Jag har för mig att man kan behöva varva motorn (inte nödvändigtvis fullgas) några gånger före testet för att blåsa ur avgassystemet och sedan görs testet med 1 uppvarvning i ca 1 sekund.
Om besiktningsmannen fullgasvarvat fler gånger och/eller längre än instruktionen har han gjort fel.
Lycka till med grävandet.
[Originally posted by Dieseldimma]
Hej
Tack för ditt utförliga svar
Hade en kille som lyssnade på den i morse
Han trodde först också att det var något inne i motorn men
vi hittade felet.
Det var fläktbladet som slog emot en kylarslang.
Antagligen har väl motorn vridit sig mer i fästena vid fullgas än vad den är van vid.
Ljudet lät ungefär som man slog med en kedja mot metall.
Så nu är jag glad igen, bara att få bort slangen från bladet.
Nästa gång ska jag vara noga med att påpeka innan testet så kanske dom är lite lugnare.
[Originally posted by Edfors]
Varmkör motorn ordentligt just innan besiktningen nästa gång, se även till att du har fräsch motorolja så ska inte det vara några problem med avgastestet.
Såklart man ska se till att kamrem, luftfilter, bränslefilter och annat som kan påverka är schysst också.
[Originally posted by #3805 Lup]
Vad kul att felet blev billigt.
För den som blev nyfiken av ämnet hittade jag nu beskrivningen:
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202011_40.pdf
En personlig notering är att det står att motorn ska varvas till maximivarvtal. För mig är det självklart att max varv är rödlinjen på varvräknaren (om man har någon) men för andra kan det säkert tolkas som det varvtal varvtalsvakten går i vilket vanligtvis är betydlig högre.