[Originally posted by vill in i skogen...]
Efter en dags körning, jobbet till kund, matvaruaffär och hämta ett barn så är jag hemma. På kvällen skall jag bara flytta lite på bilen... och startmotorn går runt... och runt... och runt... Men bilen vill inte starta. Inte antydan ens.
Känns mer som om bilen tror jag är en tjuv som inte ska få starta. Startspärr tänker jag först.
Nu har jag inget analysverktyg... blink blink... och bor i Nacka.... men ser inga felkoder på bilens display. Larmet funkar som det ska, öppnar och stänger bilen. ALLT funkar som det ska förutom att bilen inte startar. Har laddat batteriet också men det var ok redan. Minuskabeln sitter fast...
Jag har testat att koppla in BlackBox Solutions lilla burk "Becm sync Mate" ( stort tack för lånet Martin Wyke! )
Men det funkade inte. Det vill säga att burken inte lyste alls när jag kopplade in i uttaget vid passagerarstolen. Vilket den ska göra enligt instruktionen. Den har en lysdiod som växlar färg... men den lyste inte. Har därefter demonterat och tagit bort panelen vid donet men alla sladdar anslutna till donet, inget löst. Ingen kontakt kanske med bilen... eller elfel... eller nåt?
Jag har helt kört fast och kan jag inte starta bilen - återstår ju bärgare? Har ingen manual att söka i tyvärr. Annars är jag hyfsat elektronikkunnig och kan säkert hantera en Volt och Ohm-meter. Någon?
Bilen är en P38 1999-2000 årsmodell, Vogue som normalt går som en dröm!
[Originally posted by Agarne]
Hej Acke!
Tråkigt att höra, det kan inte vara så att bränslepumpen lagt av? En annan sak jag råkat ut för är att den inte
startade förrän att jag bytt ut tändtiften ( tokigt, eller!!? ).
Lycka till!
Mats
[Originally posted by vill in i skogen...]
Hmmm... tändstift?
Har nyligen haft den på service i Skärholmen och där byttes alla tändstift och alla tändkablar. Verkligen?
Bränslepump har jag också tänkt på men då i sambandet med larmet. Som dock verkar fungera "som vanligt"
[Originally posted by håkan13]
Hej
Menar du att larmet eller pumpen funkar normalt??
En bil som plötsligt inte vill starta är klassiskt för en som pumpen lagt av på...
Håkan.
[Originally posted by Agarne]
Hallå igen!
Prova med att spruta startgas i luftburken, tänder den till vid startförsök ?...om den gör det, så kommer förmodligen ingen bensin fram.
Mats
[Originally posted by vill in i skogen...]
Okej, ska testa med startgas i helgen så får vi se.
Ja, som jag ser det så funkar larmet som det brukar, dvs normalt för mig i alla fall?
Har lyssnat efter bränslepump men vet inte riktigt var den sitter...
Att bränslepumpen lägger av är ju en möjlighet. Bra att det hände hemma i så fall... än under färd på Essingeleden, typ.
Det som gjorde att jag testade med en liten lånad burk från Black Box Solutions var att det står hör på forumet att fler än en bil tappat kommunikation mellan datorerna vilket gjort att bilens startmotor går men den startar inte. Och att denna burk återställer. Ett inte helt osannolikt fel alltså.
Dessutom så programmerade verkstaden i Skärholmen in en ny nyckel till mig vid service, tänkte det hängde ihop ev?
Världens bästa bil har nu sjunkit ner eftersom jag uppenbarligen har något som släpper ut luft vid längre stillaståenden.
[Originally posted by TobbeV]
vill in i skogen... skrev:Okej, ska testa med startgas i helgen så får vi se.
Ja, som jag ser det så funkar larmet som det brukar, dvs normalt för mig i alla fall?Har lyssnat efter bränslepump men vet inte riktigt var den sitter...
Att bränslepumpen lägger av är ju en möjlighet. Bra att det hände hemma i så fall... än under färd på Essingeleden, typ.Det som gjorde att jag testade med en liten lånad burk från Black Box Solutions var att det står hör på forumet att fler än en bil tappat kommunikation mellan datorerna vilket gjort att bilens startmotor går men den startar inte. Och att denna burk återställer. Ett inte helt osannolikt fel alltså.
Dessutom så programmerade verkstaden i Skärholmen in en ny nyckel till mig vid service, tänkte det hängde ihop ev?Världens bästa bil har nu sjunkit ner eftersom jag uppenbarligen har något som släpper ut luft vid längre stillaståenden.
Det har nog inget med larmet att göra. Är det på något vis missnöjt så står det "engine disabled" och bilen är helt tyst. Det finns ett relä till bränslepumpen och möjligen en säkring i säkringsboxen i motorutrymmet som kan vara värt att kolla. Är pumpen trasig så sitter den i nere i tanken och är inte helt kul att byta. Somliga skär ett hål i golvet i bagageutrymmet för att inte behöva ta ner tanken.
Att BECM'en tappar synken är ju inte helt ovanligt, även om det aldrig hänt mig. Har du kollat batteriet...dessa bilar börjar uppträda synnerligen märkligt om spänningen sjunker.
//Tobias
[Originally posted by vill in i skogen...]
Har kollat alla säkringar... relä har jag inte kollat dock. Står det vilket som det är i manualen?
Sitter bränslepumpen inne i tanken? Jösses, det visste jag inte. Är ganska händig så jag tänkte att jag skickar efter en pump och byter bara... men kanske inte inne i tanken. Nä... det låter som en verkstad, som gjort sånt tidigare? Dyrt?
Jag har som sagt inga konstiga meddelanden från larmet.
Det jag funderar på att göra är att koppla bort batterierna ( jag har två stycken så det är helt ok på kapacitetsfronten ) och så efteråt lägga in EKA koden. Men det är nog som antyds här ovan, det har inget med det hela att göra. Tyvärr.
[Originally posted by P38 Olle]
Hej,
Jag har en bekant som bytte bränslepumpen på sin förra Range Rover -96 för ett par år sen.
Tror han hittade en utmärkt beskrivning på nätet eller något forum och det fungerade utmärkt. Den innehöll exakta måttanvisningar hur man kommer åt pumpen via golvet i bagageutrymmet. Jag kollade med honom var han hittade beskrivningen. Prova med att Googla, skriv "fuelpump replcement range rover" Där finns både beskrivningar i text och bilder i rangerover.net och You Tube-filmer.
Hälsar Olle
Tel. 070-7312991
[Originally posted by P38 Olle]
Hej igen.
Här hittade jag en utmärkt beskrivning med måttangivelser hu man skär mattan och plåten för att komma åt pumpen.
Kopiera in länken. http://www.landyzone.co.uk/lz/f10/tank- ... 09368.html
So whilst researching the job, I stumbled across a thread on the Landyzone forums, http://www.landyzone.co.uk/lz/f10/tank- ... 09368.html where the forum member "Canyon" had worked out the exact measurements of where to cut a hole in the boot floor so you can extract the pump without having to drop the tank! Bingo!
//Olle
[Originally posted by vill in i skogen...]
Har läst beskrivning av hur gå ner genom koffertens plåt för att komma åt bensintanken... bra beskrivning. Vet inte om jag fixar det men det ser ju möjligt ut i alla fall... kanske min tvekan att skära genom plåt nära en bensintank hämmar mig? Och vad tusan skär jag med, en kap är ju lite grov. Och en Dremel vet jag inte, en gång sprack trissan och med en helvetes fart åkte halva skäret in i väggen i min verkstad... en centimeter ungefär. Nä... vill jag inte ha på mig gärna!
I varje fall testade jag med startgas. Funkade inte och det beror på att jag fastnade på en så enkel grej som att jag inte hade med mig rätt verktyg för att få upp insuget närmast motorn, brukar vara en liten slits för en skruvmejsel men det var det inte på min bil. Och så liten skiftis hade jag inte tillgänglig. Plattången orkade jag inte dra runt med.
Och att testa startgas direkt innanför filtret ansåg jag utsiktslöst, för lång sträcka fram till motorns intag?
Nästa helg har jag hela verktygslådan med mig dock. Har testat med att bygla relät, ingen skillnad. Så... bränslepumpen?
Min fru, som gärna kör denna bil, rapporterar att bilen kändes klart mindre acc-snabb och mer kraftlös efter servicen. Nu har vi inte kört så långt av olika orsaker men om bilen fått nya stift och kablar så bör den ju vara lika bra som tidigare! Kan en sakta döende bränslepump ge symptomen sämre gång och acceleration måhända? Eller är det kablarna/stiften?
[Originally posted by håkan13]
Kan du ha råkat montera fel stift?? Dessutom kan stiften "dö" ganska fort om man inte får igång bilen...
Eller kan det va nåt med tändkabeln som förser fördelare med ström??
[Originally posted by vill in i skogen...]
Nja, min egen mekanikernivå numera är att byta olja o filter samt lite att försöka lista ut elfel...
Kablar och samtliga stift är bytta/monterade av auktoriserad verkstad i Skärholmen vid stor service. Säkert rätt?
[Originally posted by Agarne]
Börja med att kolla så att det är gnista på stiften( ta av en tändhatt och sätt ditt ett stift, håll gängorna mot jord) kör runt med startmotorn, finns det gnista? Om ja, fortsätt med att kolla så att bränsle kommer fram.
Mats