[Originally posted by MadOne]
Hej
Nu ger jag snart upp min P38:a. Har provat programmera nyckeln genom att sätta den i tändningslåset, vrida den i dörrlåset och provat EKA-kod. Men får Enigine disabled hela tiden. Någon som har tips? Har provat ta bort batteripolen också.
[Originally posted by senihol]
Du behöver en Sync Mate! Jag råkar ha en till Thor som du kan låna... (visst är det en -00 du har?)
[Originally posted by MadOne]
Du är en pärla Niklas! Ses i morgon.
[Originally posted by #155 Ulf D]
Hej! Jag hade samma problem som du med min -01:a, gjorde fler gånger samma procedur med nyckelvridningar utan resultat, Engine disabled lyste på displayen och larmet tjöt . Men så föreslog min hustru som var med, att jag skulle ignorera larmet och sätta nyckeln i tändningslåset och vrida om den. Omöjligt att detta skulle lösa problemet tänkte jag, vad vet kvinnor om de otroligt komplicerade fel som kan dyka upp på en Range Rover .
Men eftersom det är en bra hustru så yppade jag inte mina tankar utan bestämde mig för att vara pedagogisk och visa henne att så lätt åtgärdar man inte en sådan bil. Efter nyckelvridningsproceduren så öppnade jag bildörren, larmet tjöt och jag klev in i bilen med ett lätt överseende leende mot hustrun, stack in nyckeln i tändningslåset och vred om den. Larmet tystnade och bilen startade......
Att bilen sedan totalvägrade att starta flera månader senare trots besök hos auktoriserad LR- verkstad är ju en annan sak, då löstes problemet med ett omprogrammerat kretskort, kostnad 17 000:-
[Originally posted by MadOne]
Tack Ulf. Tyvärr var det inte så enkelt heller. Den står fortfarande här ute och vägrar starta. Niklas SyncMate hjälpte bara på så sätt att den berättade att allt redan var synkat. Ska leta kabelbrott under passagerarstolen i morgon.
[Originally posted by Brillo]
Hej,
Var med om samma sak. På min var det BECM som av någon anledning hamnat i "alarmed mode". När jag kopplade på Nanocom fick jag en massa konstiga saker...språk-Franska, datum- 1990-06-06 eller nåt liknande...plus en massa annat konstigt. När jag gick in o försökte ändra det så hände ingenting.
Läste då för första gången instruktionerna för min Nanocom och blev lite nervös när jag såg följande:
IMPORTANT NOTICE If the BECM goes into an ALARMED state you will notice that the reading
will be incorrect such as Language will become French and the date will be 1990 something. In
this state communication is not possible and can only be resolved by either inputting the EKA
code if it is accepted or by someone who can unlock the BECM for you with our specialist
software only available on the Faultmate MSV-2 system.
Pluggade ändå in Nanocomen och satt där o småpillade lite och såg till min förvåning att det fanns möjligheter att låsa upp BECM...och lyckades
När jag sen hade tid att läsa HELA instuktionen till Nanocom så hittade jag följande stycke precis i slutet:
DISARM: This only applies to a BECM with a PAM version of V36 or later. This is printed
on the label on the BECM above the fuses. For a vehicle with EKA enabled, is required to
type in the EKA code. The function will disarm the BECM.
Om din är version V36 eller nyare så borde det funka på din också.
Hör av dig i så fall så kanske vi kan lösa det.
Telefonnumret i signaturen
[Originally posted by MadOne]
Tack Krister! Nu går den igen. Se upp i skogen!
Tyvärr försvann halvljusautomatiken som du nämnde. Det glömde vi kolla innan jag drog hemåt.
[Originally posted by Brillo]
Satan också..kom ihåg att ändra det det första gången, men inte andra
Hoppas du kan leva med det tills vi ses nästa gång...eller om nån annan kan hjälpa dig innan dess. Annars fixar jag det som ett garanti-jobb