[Originally posted by mcan]
Tjenare.
Jag har ett problem med min kärra. Jag får nämligen väldigt hög temperatur inne i kupén. Det är nästan så att man bränner sig på luften som kommer ut vid fötterna. Man får köra med fönstret öppet om man vill överleva. Dock så verkar det vara något nytt, eller något som bara kommer vid lägre ute temperatur (någonstans under 5-10).
Det spelar ingen roll vilken temperatur jag har inställd på climan, förutom om jag ställer den på LO, då det faktiskt blir kallt i kupén. Därför tänker jag att blandningsmotorn nog ändå fungerar (?).
Tempmätaren för motorn håller sig ganska bra, sist jag körde en 5 mil ungefär hade den kanske gått upp ca en nålbredd över normalt (om det ens är möjligt att se). Men jag utförde mitt ärende (bilen hann bli kall) och sen körde samma väg tillbaka men denna gången gick allt bra, normal temp i kupén, normalt på mätaren osv. Om något så var det kallare ute.
Jag funderar lite på termostaten, men eftersom det är intermittent så vet jag inte riktigt. Skulle kanske också kunna vara att det är skräp i kylvattnet och det kloggar ihop någonstans i systemet? för att sen lösa upp sig.
Dessutom är jag osäker på vad jag har för kylvätska i den.
Har ni några tips?
//MVH Markus
[Originally posted by håkan13]
hej!
lyser den sk. bibeln på displayen för ventilationen??
Håkan.
[Originally posted by mcan]
Ja, både bibeln och utropstecknet pryder skärmen (konstant).
Det har inte kommit nu de senaste dagarna, får väl se när det dyker upp igen.
Som jag kanske skrev så spontant känns det som det borde vara kylet eller termostaten som har reducerat flödet, och som trycker in varmare luft i kupe-elementet. Fast då kanske den hade gått upp på rött direkt istället? (för det gör den alltså inte).
Det skulle ju kunna vara någon temp givare som glappar och därmed tror climan att det är snorkallt inne och kör på all värme den kan oavsett vilken temp man väljer på panelen... (just att det är intermittent kanske talar mer för detta).
Det råkar inte vara någon som sitter på en RSW solutions EAS Unlock V3 burk med mjukvara? Gärna till salu? Helst i Göteborgs trakten?
[Originally posted by mcan]
Kännde på undre slangen från kylet idag, det var varmljummet (kanske 30-40°C eller så). Det sitter ju efter kylet, så det är klart att man borde ju kunna räkna med att det är kallare än in slangen, men hur mycket?
Detta dessutom efter jag varit ute och kört flera timmar utan problem, sen efter några timmars paus, började köra hem och det blev varmt... (som sagt inte direkt varmare enligt mätaren utan i kupen)
[Originally posted by mcan]
Inte så mycket nytt att rapportera mer än att sist jag kände på undre slangen och den var "sval" så var det vid ett tillfälle då temperaturen i bilen var het. Men igår när jag körde en sväng så funkade tempen (i kupen alltså) som den skulle, så hade undre slangen ungefär samma temp.
Det borde ju tala för att det inte är termostaten eller kylet som är kass.
Fick kollat felkoderna på EMS med en HawkEye i helgen, och det var faktiskt inget satt. Tyvärr verkar den inte kunna kolla på HVAC.
[Originally posted by Ragge]
Är vanligt att HEVAC tror att det är -29 eller något liknande i utetemp.
Brukar ge med sig efter 5-10 min eller om man startar om.