[Originally posted by Bigrr]
Jag har en 4,6 -95a. Idag när jag starta upp bilen och hade kört ca 5 min så börja bilen leva sitt egna liv.
Helt plötsligt så börja spolar vätskan spruta och signalhornet börja tuta. när jag kom hem och försökt stänga av bilen så gick det inte. Det gick och ta ur nyckeln och motorn stängdes inte av. Efter att lyft av minuspolen så stängdes bilen av.
När jag nu försöker sätta tillbaka minuspolen så starta bilen igen och startmotorn går hela tiden, vindrutetorkarna och spolarvätskan startar också. Höger bakruta åkte ner också.
Är det någon som känner igen problemet ?
testa att plocka i ner säkringsboxen som sitter i motor utrymmet.
Kopplat bort alla kontakter från BECM enheten.
set över alla sladdar runt "styrstången".
tagit i sär kopplingarna som sitter under expansions kärlet och kopplingar som går i tröskeln vid förarsidan.
så nu behövs det goda idéer
/Stefan
[Originally posted by håkan13]
Släpvagnskontakten?
[Originally posted by Brillo]
Låter i mina öron som kablaget runt rattstången. Alla funktioner som krånglar verkar ju sitta i närheten av ratten/tändninglåset...utom bakre rutan då.
Min egen P38 var också lite elak mot mig idag. Jag stod utanför den (den gick på tomgång vid tillfället). Jag tyckte, efter några minuter, att det började blåsa lite kallt om öronen och skulle öppna förardörren och ta min mössa som låg där inne. Just som jag tog tag i handtaget så låstes plötsligt centrallåset. Eftersom bilen var igång så satt ju naturligtvis nyckeln i tändninglåset. Kände på alla dörrar och även bagagen utan framgång. Femton minuter (och ca 1500 kr) senare var dörren iaf öppen, tack assistanskåren i Borås för riktigt snabb service.
Det som retade mig mest var att jag hade hela bilen full med allehanda verktyg och hade med lätthet kunnat fått upp dörren själv....men nu var ju verktygen, liksom nyckeln, inlåsta i bilen....
Men trots detta måste jag erkänna.....jag gillar min bil
[Originally posted by PeterTh]
Är de inte speciella så säg?
//Peter
[Originally posted by Bigrr]
Lite återkoppling,
Jag lyfte ut BECM och tog in den i värmen, tog ut kretskorten, det var lite fukt på dem. kan ha varit kondens efter att jag tog in den i värmen. Plocka bort panelen som sitter vid det nedre dörrgångjärnet på passageraresidan, där går den stora käbbel stammen igenom "torpedväggen" in till motorutrymmet. på käbbel stammen så sitter det två stycken skarv kontakter, och några av stiften var helt gröna av ärg och väldigt fuktiga. Efter att ha gjort rent kontakterna och BECM så funkar allt perfekt.
jag vet sen tidigare att det är problem med vatten längs A stolpen på P38, det är ofta det som är problemet med luftfjädringen och då sitter kontakterna på samma ställe men på förar sidan.