Hej är helt ny här och köpte min första RRS -12 gör en månad sen. Men är fundersam över ljusautomatiken. När den står på auto är bilen kolsvart på dagarna men vid skymning så tänds det. Men min undran är om det går att göra något så ljuset tänds även på dagen. Bilen är import
Mvh Anders
Menar du invändigt, utvändigt eller både och? Det drygaste med funktionen på vår D3:a är att man ofta ovetandes kommer åt helljusspaken och när man då kör in i en tunnel eller att bilen tycker att det är tillräckligt mörkt tänds helljuset. Eftersom helljuslampan precis döljs av ratten ser jag det inte heller förrän folk börjar blinka...
/Martin
Med diagnosdator (LR's egna eller annan) kan du välja skandinavisk funktion för belysning, då ska halvljus och bakljus vara tända hela tiden på en 2012'a. Senare årsmodeller nöjer sig med DRL fram i dagsljus.
Vilka program kan man ställa om det? Måste man till RR verkstad för att fixa det?
Med diagnosdator (LR’s egna eller annan) kan du välja skandinavisk funktion för belysning, då ska halvljus och bakljus vara tända hela tiden på en 2012’a. Senare årsmodeller nöjer sig med DRL fram i dagsljus.
https://www.gap-diagnostic.com/products/iidtool/ kan göra det enligt hemsidan. Finns säkert andra också, Nanocom, Hawkeye, Lynx t.ex. men vet inte exakt vad de kan.
Kan man ställa in hur man ska ha ljuset med den?
https://www.gap-diagnostic.com/products/iidtool/ kan göra det enligt hemsidan. Finns säkert andra också, Nanocom, Hawkeye, Lynx t.ex. men vet inte exakt vad de kan.
Jag har en RRS som jag ställt om ljus-automatiken till Skandinavisk standard med en iid-tool som Thomas beskriver.
Min RRS är äldre, 2005, också en import.
Jag måste dock slå på ljuset för att få ljus i instrument-panelen.
Men de kosta väll 6000kr tycker det är lite mycket för att göra den setupen. Vart bor du tänkte om du kunde hjälpa mig?
Jag har en RRS som jag ställt om ljus-automatiken till Skandinavisk standard med en iid-tool som Thomas beskriver.
Min RRS är äldre, 2005, också en import.
Jag måste dock slå på ljuset för att få ljus i instrument-panelen.
Jag förstår väl din fråga och din fundering om priset.
iiD-tool låses till till din bils identitet så man kan inte använda den på andra RRS.
Jag har läst att det går att läsa av felkoder på andra RRS, men inte ändra något viktigt i ECU´er.
Jag är inte någon expert på hur mycket man kan få ut av iiD-tool, men det finns säkert andra som kan svara på det.
Vi kan prova med min om du kommer till Sigtuna 😉
Har du provat att fråga på Facebook; Svensk Land rover klubb ?
//pelle