bromsproblem på s2A...
 
Notifications
Clear all

bromsproblem på s2A 109

20 Inlägg
1 Users
0 Reactions
139 Visningar
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

ja skillnaden är som jag läst mig till;

mastercylinder på S2 109 senare modellerna är av typen CV och ser ut som ganska konventionell huvudcylinder

den andra huvudcylindern är av typen CB kompression barrel och ser lite annorlunda ut...men har åxå varit "standard" på 109:or

eftersom CV typen som nu monterades inte hade rätt längd på "push rod" tänker jag att kanske den andra typen CB möjligen passat bättre...men som sagt vet ej hur olika de fungerar...

kanske lika bra att spana efter Defender bromsar och helt enkelt uppgradera...läste någonstans att det låter sig göras om 30mm spacers används, i annat fall går orginalfälgarna i bromsoken till skivorna ?

/Denis


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Man måste justera tillbaks bromsbackarna helt i botten för att kunna lufta ur en 109a fram

Släpp tillbaka backarna helt, lufta, justera ut backarna

MVH Mats Eriksson  #1354


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Hur menar du Mats ?

Måste jag ta bort trummorna fram och trycka ihop backarna...eller skruva på de båda justerskruvarna så att de ligger så långt ifrån trummorna som möjligt  dvs mitt emellan lägena på justerskruvarna ?

/Denis


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

Tack för alla tips,

svårt att läsa sig till lösningen av "sitt" problem ibland, så erfarenheter från medlemmar med liknande problem är guld värda...

nu fungerar bromsarna tillfredsställande...går t.o.m. att "tvärbromsa" med låsta hjul (vilket förstås inte är speciellt effektivt...men ändå...)

att lufta bromssystemet är inte speciellt svårt med dagens hjälpmedel...oavsett om man börjar att lufta den cylinder som är längst bort eller närmast huvudcylindern om man trycker ihop kolvarna eller inte...för mig var det svåraste (handlar om tiondelar) att justera längden på "push rod" för att få avsedd verkan på huvudcylindern...alltså släppa tillbaka "trycket" efter bromsning och få pedalens väg att vara lagom lång (full bromsverkan en bit innan pedalens halva väg mot golvet)

med förhoppning att vara till hjälp för någon annan medlem om liknande problem skulle uppstå

vänligen

Denis


   
SvaraCitera
(@4654)
Illustrious Member
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 28048
Topic starter  

hejigen,

av en slump läste jag om någon som monterat bromsbackarna fel...kanske det ger liknande problem jag haft...eller har...torde vara mindre känsligt med spelet av pushrod om backarna kan justeras som de borde...

/Denis


   
SvaraCitera
Sida 2 / 2
Share: