[Originally posted by Stoke]
Hej
Har bytt ut varenda komponent i bromssytemet på min 88" 62'a mot nya delar och upptäcker efter en massa bromsoljepumpande att båda slavcylindrarna fram har börjat läcka runt kolvarna.
Jag har satt dit slavcylindrar av märket "Bearmach".
Finns det stora kvalitetsskillnader på slavcylindrarna till Land Rovern och finns det slavcylindrar som man hellre skall välja?
Hälsar
Stefan
[Originally posted by Torslund]
Råkade ut för samma sak fast med britpart,böt till bearmack och även smorde packningarna med bromscylinderfett och fick det att funka. Kan vara så att det är för torrt fast har aldrig varit med om dett på snart 40 års mekande. Men hur som, det funkade sen.
[Originally posted by Stoke]
Tack för tipset, fixar lite bromsfett och ser om det går bättre..
[Originally posted by lars råhlander]
Obs använd rätt bromsvätska att det ej är för ABS bromsar för den klarar inte packningarna i hjulcylindrarna av
vid renovering av bromscylindrar smörja packningarna med silikonfett innan ihop montering
[Originally posted by BOS-64]
Hoppas att man kan snylta sig in på tråden...
Skulle vilja ha lite synpunkter hur man ska gå vidare med mitt broms problem (har en 1964 88" )
Trodde att det var luft då bromsen var svampig men efter 2 dagars luftning utan vidare resultat rev jag ner alla trummor för inspektion. Ett antal juster-kammar var det svetsat på och det är inte samma nyckel till dem samt i stort sätt samtliga pinnar som kammarna ska gå mot är borta eller ersatta av insex liknande pinnar som dessutom gått av.
(Lite svårt att förklara i text ska se om jag kan få in lite bilder.)
Min fråga är hur man ska gå vidare ska man köpa nytt alltihop det är ju nya cylindrar och belägg runtom?
Jag funderar på att köpa set av juster-kammar och hitta lämplig bult att svetsa i de relativt nya beläggen för juster-kammen att gå mot vad som är klurigt är bromssköldarna som juster-kammarna sitter eftersom det har modifierats även här. Vad har ni för tankar kring det hela?
[Originally posted by TheRobban]
Köp nya justerkammar och släng fjädern som är i satsen. Svarva en bricka och köp en kupad fjäderbricka (de är rätt styva) gör så att spelet mellan brickan och skölden är 1mm. Det gör att inte justerskruven tippar, justeringen blir väldigt exakt och man behöver bara backa justeringen ett snäpp från fullt påställd för att få den att vara helt släpfri. Jag kan göra någon ritning någon gång om någon vill göra egna brickor. Brickan har en styrkant för kupolbrickan så den håller sig i läge.
edit: köp nya backar med pinnar på de är inte så dyra. Köp Mintex backarna som finns på lite olika ställen i England, de är bra.
[Originally posted by BOS-64]
Nya kammar inköpt, fixa lite idag och nu verkar det som bromsarna tar utan att vara svampiga...
Så va fel?
Jo ej justerade bromsar och felmonterade fjädrar och justerkammar.
På 88" serie II (rätta mig om jag har fel) har bara justerkam på "lead" (jag tolkar som främre) och "övre" fjädern går inte på båda backarna utan går på främre och en pinne på bromsskölden. Så efter att monterat fjädern rätt och justerat så tog bromsen på första och har lite kvar.
Här kommer en följd fråga.
Varför har man monterat justerkammar på "trailing" /bakre backarna också?