Hej,
oroar mig för ett lågt oljetryck i motorn. När den är kall verkar det ok, men när den blivit varm och går på tomgång är det knappt att den visar något tryck på oljetrycksmätaren. Oljan byts varje säsong och bilen går 100 mil per år, max.
Vad brukar det vara, slitna ramlager, dålig oljepump, igensatt oljesil, dålig fjäder vid övertrycksventilen eller något annat? Oljelampan tänds på en gång när man stoppar motorn.
Tacksam för tips!
/Mats
Har motorn några missljud? Ramlager brukar ge ifrån sig ett malande ljud. Vevstakslager ett knackande ljud.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Jag tycker inte att den låter illa på något sätt som du beskriver.
Lite långsökt, men....Prova med att byta givare. Om den fortfarande visar lågt tryck då, så är nog dina 3 sistnämnda förslag att beakta.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Vad är det för motorolja du använder?
Jag använder mineralolja HD SAE 15W-40. Kanske syntetiska oljor passar bättre?
Att äldre motorer har lågt oljetryck varmkörda på tomgång är nog inte helt ovanligt.
Innan du börjar riva isär skulle jag mätt trycket med en känt korrekt mätare, det verkar som det rekommenderas minst 45PSI eller 3,1kg vid normalt arbetsvarvtal och varmkörd motor.
kan rekommendera syntetolja, visserligen har en syntetolja mindre inre friktion vilket gör att oljetrycket kan sjunka något på mätaren...men flödet till lager osv förbättras...efter vad jag lärt mig av en "oljeguru" för en av de större oljebolagen som tidigt saluförde syntetolja...oljetrycket har mindre betydelse än flödet eftersom "trycket på oljan" mellan ytorna i te.x. i vevstakslager överskrider oljepumpens oljetryck med "några hundratalskilo" (slarvigt uttryckt)...
"gurun" använde syntetolja i sina bilar, bruksbilar som sin kompressormatade MG från 30-talet med samma framgång.
Själv kör jag vår gamla trimmade Morgan och Serie 2A och Defender Td5 på samma typ av olja och även tidigare Freelander, Jaguar V12, och Modsportbil med hårdtrimmad Pintomotor mfl. ... obs allt med positivt resultat...
knock on wood...(ett skämt det sista) 🙂
Lycka till !
Det är ju både mätare och oljetryckslampa och båda visar att det är lite lågt tycker jag. Men man vet ju aldrig förrän man kollat.
Jag kan kanske börja med att dryga ut mineraloljan med semisyntet. Semisyntetoljan är väl blandningsbar men är ju lite tunnare och kanske smörjer bättre. Jag har utrymme för ca 1 liter innan det är fullt på stickan.
Jag skulle göra ett oljebyte och ha i 20w-50 och se om det blir bättre med det.
Ja, att byta olja låter som ett bra första steg.
20W-50 låter som en lite tjockare olja som den borde må bra av.
Tack för alla goda råd. Jag börjar med det här och ser vart det leder.
Jag bytte olja, givare och till slut pump. Det senare gjorde underverk. Lite pyssel men pumpen kostade inte mycket.
En ny pump vore nog inte fel men om det är någonting som borde vara ok så är det ju den. Var din glapp på något vis och var silen igensatt?
Kanske lika bra att beställa hem en komplett pump och sumppackning. Men det får bli lite varmare innan man kan byta.
Silen var ren och för övrigt dissekerade jag inte pumpen närmare. Jag var bara glad över att jag fick tryck när motorn även var varm. Hyfsat enkelt att byta, förutom att få sumpen tät. Fick bli klister på båda sidorna om packningen, försökte med ena sidan först med dåligt resultat.