Hej! Efter att ha trånat efter en sjysst seriebil hur länge som helst blev jag äntligen med en serie 3 tidigt i somras och har snabbt fått bli varse om alla dess "karaktärsdag":) Något som stör mig är att den "knattrar" vid gaspådrag och i uppförsbackar. Den spikar säger någon, det är vevlager säger nån annan. Jag vet inte. Har ställt ner tändningen och knattret ger med sig, men bilen blir fantastiskt slö. Ställer tillbaka tändningen en aning och knattret är åter, men bilen blir lite piggare. Finns det någon i södra Skåne som är duktig på att lyssna och testa för att kunna ge en någorlunda sanningsenlig diagnos? Helrenovering av motor eller lite inställningar? Vore enormt värdefullt med lite moraliskt stöd och kunskap i frågan! /Magnus
Har tyvärr ingen erfarenhet från bensin/serie 3, men väl från andra patienter med vevknack.
Låt en andre hen starta bilen, låt gå på tomgång, lyssna efter lagerljud. Hörs inget, öka varvtalet håll stadigt på samma varv. Ett vevlager hörs omgående redan vid lätt belastning, men kan vara svårt att höra på tomgång. Ett vevlager skulle också höras oavsett tändinställning.
Mvh Calle
Hej Calle! Tack för ditt svar. Jag ska ta en tur med bilen i morgon och se till att genomföra proceduren du beskriver. På tomgång har jag hittills inte noterat några knack. Inte heller om man varvar den lite. Det är först vid belastning som knattret hörs. Behövs inte tryckas gasen i botten utan bara lite halvgas så där. Tydligast i 3'an och 4'an vid lätt acc och/eller i motlut. Inbildar mig också att det knattrar mindre när bilen är genomvarm efter en kvarts körning eller så./Magnus
Ett enkelt sätt att lokalisera missljud är ett motorstetoskop. Kostar som ett par liter bensin på det stora bildelsvaruhuset. Lycka tii?
Mvh Calle
Fick tag på en bilmekaniker i dag. En äldre herre från tiden då databoxar inte fanns och då förgasare, fördelare och ventiljustering var en del av "dagligt" underhåll. Behövde visserligen ställa både tändning och förgasare en aning, men knattret menade han högst antagligen kunde komma från en liten läcka i en grenrörspackning. Inga lagermissljud eller knack som kunde härledas från vev, stakar eller dylikt. Nåja, jag kör vidare och ser glad ut, så får jag testa att byta grenrörspackning nån kväll när lusten faller på./Magnus