Var ute och provkörde innan besiktning och på väg upp från en viadukt så bara tvärdog bilen. Köpte den för en månad sen och har fixat lite smågrejer inför besiktningen. Såg att bränslemätaren var närma E men ännu inte ända nere så räknade med att klara mig till macken. Den hoppade inte till eller började kännas orkeslös utan var precis som om man slår av tändningen på en bensinare. Har nu haft loss på de flesta ställen och har diesel fram till insprutningspumpen när jag pumpar med handpumpen. Har även luftat de tre nipplarna på insprutningspumpen så även där kommer det diesel. Lossar sedan bränsleröret vid främre spridaren men där kommer inget. Har både handpumpat och kört på startmotorn så jag tömt två batteri. Har även bogserat runt den drygt 3 km på tvåans växel men utan resultat. Armen som sitter i botten och som är kopplad till dödaren inne i bilen är nere. Funderade ett tag på om det kunde hänt nåt med den. Har nu slut på idéer. Nån som har nåt bra svar på vad jag ska göra? Är ju inte säker på att jag körde slut på soppan eller om det är nåt annat. Efter att jag bogserat runt den så noterade jag att returslangen från filtret som sitter på torpedväggen var tom på bränsle men det kom nytt när jag pumpade på handpumpen.
Har jag postat på fel ställe eller är här inte mer aktivitet ?
Hej,
Nej du har inte postat på fel ställe, och det behöver du inte heller fråga.
Om du postar fel, i alla fall i detta forum, så rättar våra duktiga moderatorer det.
Vårt forum är efter en omfattande migrering på väga att lyfta igen, och inehåller mycket kunskap i form av duktiga medlemmar som gärna svara på frågor.
Även till de som av en händelse inte är medlemmar i SLRK. Allt med förhoppningen att så småningom kanske få ytterligare en medlem.
Skriver du dessutom var i landet du befinner dig så är det alltid någon entusiast som bor nära, tro mig.
Sommar är lika med semester, och följaktligen lite lägre aktivitet. Ha lite tålamod så kommer svaren.
Jag startade en S2A, 1966, igår med lite trixande.
Definitivt ingen Diesel någonstans i systemet då bilen i fråga har stått stilla i tre år...
Du ska inte öppna uppe vid spridarna. De är självluftande.
Om du gör det försvinner det lila tryck som redan byggts upp, och vips är du "tillbaka på ruta ett"...
Jag fick (Mycket sparsamt!!!) använda en puff startgas eller två innan den hoppade igång.
Observera att du får vara försiktig med startgasen på en Diesel! Mycket lätt att knäcka en vevstake, eller två.
Startmotorn måste vara ordentligt jordad och hålla ett rätt högt varvtal för att du ska ha en chans att komma igång.
Lycka till med startandet, och välkommen som medlem i klubben. 🙂
https://slrk.mawik.se/Register
Mvh, LR Doc Max!
Tack för svar. Hjälpte ju att provocera lite ? Har nu lagt till min hemort i min signatur så är det lättare för andra att se var jag håller till. Det med att inte lossa vid spridarna har jag varken läst eller hört innan men hoppas verkligen du har rätt för då är jag ett steg närmare att kanske få igång den. Har bara låtit den stå då jag haft slut på idéer.
När jag pumpar på matarpumpen för hand och jag har lossat banjokopplingen uppe på insprutningspumpen så kommer det diesel men när jag kör på startmotorn och lossar på samma ställe kommer det ingen diesel. Matarpumpen som är kass?
Har nu plockat bort matarpumpen och den verkar fungera. Noterade att det sitter en ca 1 cm tjock plastpackning mellan pump och motor. Har googlat lite och verkar vara som så att det finns två olika pumpar och denna packning ska användas till den ena men blir inte riktig klok när jag tittar på olika bilder på nätet. Tidigare ägare har bytt pump och min teori är att denna tjocka packning inte ska vara till denna pump och därför har inte armen kommit tillräckligt långt in för att pumpa ordentligt. Har kanske pumpar tillräckligt för att funka när det varit diesel i systemet men nu räcker det inte till efter att jag körde soppatorsk. Nån som har nån teori om detta eller kan kolla på sin egna bil hur det ser ut. Vågar inte prova att montera pumpen utan denna packning och riskera att armen kommer för långt in i motorn, bryts av och trillar ner i tråget.
Köpte ny matarpump men ingen skillnad, plockade då bort plastdistansen och efter det så pumpar den diesel till insprutningspumpen men efter det händer inget. Har fått en del tips och idéer från medlemmarna på jeepsweden men ännu har den inte hoppat igång.
Har nu lyft av locket på pumpen och där innanför finns en asymmetrisk bricka med ett kors i mitten. Denna står stilla när jag kör på starten och jag förmodar att den ska snurra. Så nåt under den har slutat driva. Nån som har nån idé vad jag ska göra härnäst? Pumpen är väl inställd på ett visst sätt så är väl inte bara att lyfta av?
Har nu googlat och pratat med Krister Bergknut så nu är pumpen av. Är det nån som vet om pumpen ska gå att snurra för hand? Spleinsen i botten går inte att rubba på.
Fortsätter monologen. Har plockat isär pumpen och den övre halvan sitter fast.
Upplands Dieselservice 0705594077 Gustav. Hälsa.
Nu är jag på hemmaplan och kan logga in.
Krister #1
Tack. Ska kontakta honom.
Hur gick det ?