Hej!
Var ute och promenerade och snubblade över den här godbiten, den här varit avställd i 7 år och inte varit i trafik på 10 år. Den ser lite trött ut.
Jag vill mest av allt bara dra på mig partikelfilter och blåställ och gå till attack.
Men är det värt det? Vad skulle en -81a av den här modellen i sitt nuvarande skick kunna vara värd? Mätarställningen verkar stå på under 1000 mil vilket verkar anmärkningsvärt.
Skulle någon kunna våga sig på att gissa hur mycket tid/pengar man får glädjen att investera i den innan den är i besiktningsbart skick?
Självklart går den att rädda. Jag kan dock inte ge någon uppskattning på varken tid eller pengar. Eller rättare sagt det kan bli hur dyrt som helst och ta hur lång tid som helst, men det är mer en fråga om ambitioner.
Till att börja med så är det ju frågan hur ramen ser ut, är den okej, går den att laga eller måste den bytas, nästa steg är väl torpeden, samma sak med den, är den okej, går den att laga eller ska den bytas.
Det mekaniska motor, växellådor m.m. går alltid att byta om det skulle vara helt slut, och även om det inte är jättebilligt så brukar det gå att få tag på prylar.
Jag tror att du måste bestämma om du har tid och plats, lägg en ambitionsnivå, originalrenovering till toppskick, tillräckligt för att den ska gå igenom besiktning eller någonstans där i mellan, och sedan avgör om du vill ge dig på det.
För min del hade det varit ett drömprojekt om jag haft platsen, att få riva ner den i smådelar och sedan börja sätta ihop igen 🙂
Lycka till!
har inga aktuella priser, men för 2-3 år sedan kostade nya skivor, caliprar och klossar ca 6000:-
nya dörrar galvade 6-7000:-, gångjärn ca 1000:-, kanske tätningar när man ändå byter skivor och lager och styrleder mm ytterligare några tusen och dörrtätningslist samt annat smått och gott...några tusen till så kanske kring 20-30 000:- i delar, förutom svetsning av ramen...mestadels tidsåtgång och förutsatt att motor/lådor/axlar inte kräver för mycket insatser...samt lackering, gör det själv inte så kostsamt så helt klart värt det om man jämför prisbilden på en bil i bruksskick...förutsatt att man inte räknar på sin tidsåtgång...
kan inte annat än att hålla med Palle om ett drömprojekt !
Lycka till !
Ser väl ut att vara tämligen komplett och är inte så säkert att det krävs en helrenovering för att få den körklar. Alltid bra att fixa det akut trasiga först och få en provtur så man kan utvärdera skick på motor, lådor osv innan man river för mycket. Någon aning om varför den blev stående? Mätarställningen ska man nog inte fästa för mkt tillit till om det inte backas upp av annan dokumentation.
Ingen uppfattning om värde annat än att den givetvis är värd att ta hand om, kul om den kan få komma till en entusiast som kan och vill vårda och använda den!
Om det inte växer mossa på en landrover så är det inte en landrover. I engelskt originalutförande kommer dom med mossa, rost, och ofta ett 10tal får i bagaget 🙂
Kan bli ett skojigt projekt. Men ser man vid framrutan vid gångjärnet så ser bulkhead ut som nåt som lär bytas. Ramen är ganska lappad. Köpa en ny vore nog listigt. Men sen är det ju lättmekat och inte så dyra prylar om resten inte är skrot. Men varför inte sätta i en modern motor typ 2-300tdi eller td5 kanske. Man behöver ju inte ha bråttom?. Var hittar man såna där projekt, finns ju sällan nåt kul på blocket.
Blev det någon affär?
mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej!
Tyvärr inte. Jag har jagat ägaren men han är svårt att få tag på ? Tråkigt när sådana klenoder står och rostar bort.
Hej!
Hoppas du får tag i han och det blir affär.
Mycket hänger på vilken ambitionsnivå du har med bilen och hur mycket ork/pengar du vill lägga ned.
Om det hade varit jag så hade jag blåst ren den med högtrycken,gjort service,kollat över bromsarna/lampor och besiktigat.
Mvh/johnny