Tack för tipsen Peter?
Ja, i helgen var det meningen att 2.8an skulle mergas ihop med växellådan i 88an. Upptäckte dock när jag hade motorn hängandes i lyften att bultmönstret på sprängkåporna är olika.
Jag hade ju trott/hoppats/läst på att serieslådorna var likadana, typ. Jag har dessutom haft gott om tid att kontrollera det här, eftersom jag haft grejerna bredvid varandra ett par månader nu. Sålde dessutom de båda 2.25orna jag hade, så det är beyond point of return nu. Jag har nu dragit upp huvudet ur sanden och alltså tagit reda på att 4-cyl (#nr 576714) skiljer sig från en 6-cyl (#nr 576762) - vad skiljer dem åt? Jag vet att sprängkåporna/bultmönster är olika, men vad jag förstår är dimensionerna samma? 6-cyl borde kanske vara lite mer robust än 4-cyl, och därmed ett bättre val för mig.
Planen nu är att kolla om jag helt enkelt (där kom det där uttrycket igen) kan switcha sprängkåpa? Alternativt leta reda på en låda från 6-cyl (#nr 576762). Alternativt be MD Engineering/Cambridge att fräsa till en adapterplatte som passar min växellåda (#nr 576714).
Någon som har koll på frågorna ovan?
Här är 2.8an med adapterring
[attachment file=85156]
Växellådan i 88an, med bultmönster som inte vill ta emot 2.8an/adapterring
[attachment file=85157]
Växellådan från donatorbilen, en -76 109a. Denna har jag tillgång till, men den är tyvärr rasad.
[attachment file=85158]
//Ca11e
Ok, växellådorna är identiska, bara sprängkåporna som skiljer. Väntar på offert från MDE/Cambridge om anpassning av adapterringen. Tror dock att frakt av 10 kg aluminium kommer att stöka till budgeten rejält. Alternativ 2 är att hämta sprängkåpan från donatorbilen - ja, det hade varit smart att kolla/göra det när jag ändå var där för att skruva ur motorn. Vad kan jag vänta mig när jag försöker sära sprängkåpan från växellådan? 88an står ute, växellådan kvar i bilen.
//Ca11e
Nån som vet vilka bultar/vad som måste lossas för att separera sprängkåpa från växellåda? Jag är på väg ut i skogen för att hämta sprängkåpan från donatorbilen. Dåligt med hjälpmedel på plats och lådan kvar i bilen förstås. Räcker det med urtrampningslager, kopplingsgaffel + 4 bultar, eller vad mer? Tacksam för alla råd.
//Ca11e
[attachment file=85615]
Då är korrekt sprängkåpa hämtad. Ligger nu rengjord på arbetsbänken, väntandes på att lyftas i 88an. Det var ju förstås lite mer pyssel för att kunna separera kåpa/växellåda. Läste på i handboken och fock tips från andra forum, att låsbulten till layshaft, vad den nu heter på svenska, måste bort. I och med att donatorbilens växellåda var rasad hade vi problem att låsa axeln, men fick i alla fall ordning på det till slut. Nu gäller det att allokera tid, få ut andra fordon från garaget och rulla in 88an, borde ju inte vara så svårt - tycker man.
//Ca11e
[attachment file="86017"]
[attachment file=86021]
Fått in 88an i garaget och delat sprängkåpa/växellåda. Jag sökte tidigare tips för bästa tillvägagångssätt för att lossa låsbulten på den nedre axeln. Kom på att jag kunde testa med muttermaskin, vilket visade sig funka jättebra. Lite trixigt att separera sprängkåpan från lådan, men med domkraft under bakre kardan kunde jag få lådan i lite bättre vinkel, sedan trycka tillbaka nedre axeln och vicka ut kåpan. Jag ägnade nån timme åt att skrapa gammal olje/grus/damm från delarna innan jag började skruva isär dem. Skönt om man kan undvika få sånt skräp bland dreven. Nu har jag båda sprängkåporna på bänken i väntan på nya lager. Saknar nu den där verktygspressen jag många gånger tänkt köpa. Tar dock lite mycket plats/används för sällan. Får se om jag kör frysbox/värme när lagren skall på plats, eller helt sonika lämnar grejerna till nån bättre människa.
I helgen skall jag prova att lite försiktigt rubba/vaxa någon karossdel. Jag har en känsla av att det finns en fin yta därunder nånstans.
//Ca11e
"Fått in 88an i garaget" Ett kanonfint garage, tycker jag. Tummen upp!
mvh. Ray.S. nr. 86.
Tack Ray?
Med nya lager är nu sprängkåpa och även motorn på plats. Motor mest för att kolla utrymme och passform. Måste justera motorfästen, och även flytta oljefiltret, men annars ser det inte så tokigt ut. Just ja, batterihyllan får oxå deletas. Kunde inte låta bli att gnugga lite... och sen lite mer. Jättefin yta där under oxiden, den blir kanon som den är?
//Ca11e
Kan inte säga att 88an har fått all uppmärksamhet de senaste veckorna, men liten uppdatering iaf. Motorn har legat i ett tag. Passar tyvärr int rakt i, motorfästena måste justeras någon cm i både sid- och höjdled. Har prokrastinerat över om jag skall skära loss/flytta ramfästen, eller göra om motorfästena. Tror jag landat i att gå den långa vägen, och justera ramfästena. Borde förstås lärt mig svetsa vid det här laget.. Oljefiltret hamnade också riktigt dåligt i förhållande till övre styrstaget. Daihatsu-motorn kommer ju från en S3/109, och i den hade man löst problemet med en liten slägga/knacka till en inbuktning i filtret. Jag tänkte göra det på riktigt istället, så man dessutom kan byta filtret nån gång också. En flyttsats är alltså beställd och skall monteras. Batterihyllan har som sagt fått stryka på foten, så generatorn får lite bättre plats. Sparade dock ramfästena då det ser ut som att något vill sitta fast där, lite längre fram i tiden. Bromsarna - har jag faktiskt lyckats lufta också. Byggde en egen avluftare med petflaska och slang, gick helt ok faktiskt. Tips om du vill göra en likadan: Gör slangen så lång så du kan se den från förarsätet. Fråga mig gärna varför? Det uppstod tyvärr ett mindre läckage vid en koppling, man annars så funkar de nog. Jag är säker på att att den kommer att stanna. Nån gång.
Jaha, det var det?
//Ca11e
Flyttsatsen för oljefiltret har anlänt och satts på plats. Det är fortfarande riktigt tajt till styrarmen, men den går iaf fritt nu. Jag skall gnugga bort lite gängor och kanske ta ned muttern något också, sen borde vi vara ok. Motorn är parallell i förhållande till chassi nu, så den här positionen blir sannolikt den slutliga. Med den positionen har jag tyvärr väldigt lite marginal till växellådsbalken, ca 10 mm, men balken är svårt tillknycklad av nån tidigare brukare så den kanske får bytas ut vad det lider. Om någon vet, eller vill krypa under och mäta/uppskatta avståndet, skulle jag gärna vilja veta hur mycket plats det borde vara där. Motorfästena måste som sagt flyttas också, både sid- och höjdledes. Som motorn hänger nu har jag kanske 20 mm för gummikuddarna som är 35 mm, och de linar alltså inte riktigt sidledes heller. Går ju att hitta/göra en annan lösning också, men lite mer gummi emellan är ju aldrig fel. Har också börjat snegla på ramben/kofångarfästen, som är svårt angripna- Platschefen har tidigare föreslagit att jag borde lära mig svetsa, och det kanske är en bra idé att börja nu.
//Ca11e
Ramen på 88an är som sagt inte i nyskick, och visst har tanken på att lyfta karossen flimrat förbi. Jag har dock sett alltför många totalprojekt somna in och dö en långsam död, vartefter ägarens inspiration falnat. Vi kanske gör det där nån gång i framtiden, men nu får det bli lagningar av gamla lagningar. Vänster ramben är, där det finns metall kvar, papperstunt. Det undre fästet kan bara anas, och då det här stället kommer vara dolt framöver, är det förstås ett perfekt ställe att börja på. Jag har också någon bild om en winch där nån gång framöver, och då är det ju bra att grejerna sitter kvar om den behöver användas också. Så här blev det till slut - locket är också på plats nu - och jag vill gärna tipsa om att inte svetsa i foppatofflor.
//Ca11e
Trevlig tråd, tack!
Instämmer med Thomas! Kul tråd Calle, det uppskattas att få följa med (och förhoppningsvis kunna ge input någon gång)!
Tack vänner, det värmer. Vi får se var det här tar vägen, jag är iaf hoppfull?
Ca11e/6400
Det går ju framåt, lite motgångar när man modiferar får man ju räkna med 🙂