Även denna helg blev det lite kvalitetstid i garaget och bestämde mig för att dels måla upp resten av det jag kommer åt på ramen, och dels försöka snygga till växellådan. Målningen var ju snabbt avklarad. Medan färgen torkade gick jag på växellådan, som förstås var täckt av 47 års vägdamm/oljefilm om vartannat. Den hade egentligen behövt en rejäl omgång avfettning/het-tvätt, men med -15 på termometern funkade inte det. Det blev istället att skrapa bort så mycket som möjligt, gå på med lite avfettning, gnugga - ja ni har säkert själva erfarenhet av det där. Inte jättekul, men lite terapeutiskt ändå. Jag hittade efter ett par timmar vad jag tror är ett serienummer som någon kanske kan tolka? Ser ut att vara ingraverat manuellt, man undrar om det fanns någon som bara hade den uppgiften när det begav sig...
Söndag eftermiddag och flera liter avfettning senare, var lådan ändå så pass ok att den kunde läggas tillbaka i bilen. Växelförarna fick också en släng av sleven. Eftersom de famösa golvplåtarna fortfarande sitter fastlimmade, övervägde jag att försöka lirka tillbaka lådan framifrån. Det ser ut att kunna gå, men i Haynes läser man "Because the gearbox can only be removed via the passenger door...". Alltså fick det bli den vägen, och det var ju också på det viset den kom ut. Med motorlyft, en garagedomkraft under och en bit överblivet parkettgolv som skydd för nymålade balkar, kunde lådan återförenas med chassit igen. Jag har nu lite att fixa innan 2.8an kan läggas ned på de vackra motorfästena igen. Skall försöka samla ihop och beställa lite smådelar som behöver kompletteras med innan helgerna, så får vi se vad som hinns med.
//Calle
Mager LR-helg, men handbromsmekaniken har iaf plockats ned, rengjorts och plockats ihop igen. Kopparpasta på axlar/rörliga delar borde kunna se till att den här okomplicerade... mekaniken funkar ett tag till. Får se om kalendern har en hjul-lucka, så vi kan gifta ihop 2.8an med bilen igen snart.
//Calle
I söndags blev det lite garagetid igen, eller rätt mycket garagetid faktiskt. Vad gör man annars på en juldag? Jag försökte förbereda så långt som möjligt, så allt som måste fixas innan var klart, innan vi skulle lägga i 2.8an. Lite pyssel med kopplingen, byte av bränslefilter och se över vilka kablar som kändes nödvändiga för den nya motorn. Jag ville egentligen inte göra det här helt på egen hand, men då ingen livlina fanns att tillgå och tidsfönstret höll på att stängas var det bara att sätta igång. På egen hand, med växellådan i bilen är det rätt knepigt att få till höjd och vinkel för att få ihop grejerna men till slut klonkade det till och motorn lade sig tillrätta. Nu återstår att lista ut hur de här prylarna skall kopplas - bla fuel cut solenoid, glow plug controller/relä och förstås bränsletillförsel. Jag försöker läsa på om den här motorn DL52, som använts i flera bilmodeller, men hittar tyvärr inte så mycket. Känns ändå som att det kan ordna sig, om och när vi väl kommer dit.
//Calle
Verkar finnas hyfsat med plats för motorn, åtminstone av bilden att döma. Blir kul när du fått ordning på allt och har vridmoment nog för att kunna dra in Gotland till fastlandet, he he. Skämt åsido, så blir det nog lagom power för bilen.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Jo, helt ok, på högersidan iaf. Det blir lite pyssel med luftrenare och vakuumtank, får se var de hamnar. Grenrör/collector hamnar längre fram, får ta upp lite i skärmen för det, elfläkt är nog ett måste. Jaja, det är ju bara december ännu?
//Calle
Med motorn väl på plats återstår bla en del eljobb. Platschefen misstror mig tyvärr i allt som har med el att göra. Det här tråkiga förhållandet beror på en olyckligt tvättmaskinsinstallation för 25 år sedan, en händelse som tydligen aldrig preskriberas. Får knappt byta batteri i fjärrkontrollen.
Batteriet är ju, i väntan på att hitta en "under seat battery box"*, tillfälligt omlokaliserat till golvet i kupén. Pluskabeln till startmotorn fick alltså bli ca 3 meter av lite grövre modell. Samtidigt drog jag med 2 st 6 mm2 pluskablar från batteriet. Den ena till tändningen, den andra till glödstiftsrelät som följde med 2.8an. Efter att ha dubbelkollat terminalerna på relät, "vad skall kopplas ihop med vad", gick det rätt snabbt att göra kopplingarna. Det mesta finns ju redan i motorrummet, men det gäller förstås att veta vad som kan tas bort och vad man kan använda kablarna till. När det här var klart var jag förstås tvungen att kolla om någon el faktiskt funkade. Slog på innerbelysningen, som ju inte varit tänd på 22 år, och ett vackert sken spreds i kupén, en knepigt skön känsla:) Instrumentbelysning, tankmätare, baklampor och varningsblinkers funkade även de, vilket alltså var mycket mer än förväntat. Alla lampglas är ju blekta och söndervittrade, så mina förhoppningar var låga. Desto roligare när det faktiskt funkar.
Efter att ha lött ihop den avklippta vit/röda tråden från solenoiden, med motsvarande i kabelhärvan, testade jag att med nyckeln dra runt motorn. Nu hände dock ingenting, inte ens ett "klick". Jag ägnade en bra stund åt att kolla kontaktytor, och förstås även lödning men kunde inte hitta några fel. Det är dessutom rätt knepigt att kolla kontaktytor i motorrummet, när man själv står vid tändningslåset, och av redan förklarade skäl ville jag inte be platschefen att assistera mig. Jag insåg att tändningslåset fick plockas ned. Efter att ha mätt de 4 terminalerna där och så gott det gick, följt den rödvita kabeln, hittades felet. Den vit/röda var avklippt och sedan ihopskarvad med en blå, som sedan hade letts ut genom torpeden. Lite knepigt att komma åt med lödkolv, men till slut fick jag ihop den vit/röda igen, utan att elda upp resten av kablarna. Prövade att dra runt motorn igen, och voilá, nu snurrade det på ordentligt.
Nu skulle vi egentligen kunna hårdtesta, och på allvar försöka få 2.8an att tända. Eller, först måste fuel cut off solenoid kopplas in. Ett 5-minutersjobb som säkert kommer att ta några timmar då jag vill ha den på tändningen. Har också avgassystemet kvar att ta tag i på allvar och eftersom mina svetskunskaper är, om möjligt ännu sämre än mina el-diton, så kommer det nog ta lite tid. Återkommer förstås med uppdateringar när det hänt nåt. Skall också försöka bli bättre på att ta bilder före/efter.
*Sitter du eller någon du känner på en batteribox, och vill bli av med den? Skicka i så fall gärna ett PM.
//Calle
"Platschefen & Elinstallationer" Tack för att du bjuder på skratt! Rena kåseriet. Keep up the good work.
Om det hade funnits en "tummen upp symbol" här, hade du fått den.
mvh. Ray.S.
Tack Ray:) Vi försöker klämma in en? här också:)
Keep up the good work!
Jag vet inte om du har hittat någon seatbox för batteriet - här köpte jag min: https://yrmit.co.uk/product-category/series-2-3-swb/seat-box-series-2-3-swb/
//Mattias
Tack för era glada tillrop, det värmer:)
Jag kollade faktiskt med YR, men fick ingen respons därifrån, mitt mail drunknade väl i inkorgen runt Jul. Emberton Imperial hittade dock meddelandet, men svarade först för några dagar sedan. Boxen är på väg, beräknad leverans 21/1. Skönt att de lämnat EU så man kan bidra rejält till statsintäkterna igen.
Hur ser lösningen i sätesboxen ut för att kunna ha batteriet (åtkomligt) under förarsätet? Mitt säte är skruvat i sätesboxen, och det begränsar ju avsevärt servicemöjligheterna. Jag har tänkt göra nån typ av gångjärnslösning för att kunna vicka förarsätet för att komma åt, men jag tänker kanske (läs förmodligen) fel?
//Calle
En hel del smågrejer att fixa med nu. Tex nytt länkage till gaspedal och nytt fäste för flexslang/kopplingen. Fuel cut off solenoid har kopplats in, likaså dragit klart generator/reläanslutningar. Jag ägnade någon timme åt att översätta elschemat, eller iaf tolkningar av kablar/färger och vad de gör. Det kommer att underlätta när resten av elen, belysning etc skall göras. Efter fått tips från andra forum tänkte jag mig en liten tryckströmbrytare så glödstiften kan förvärmas. Antingen blir det den mer tidskorrekta (1) alt den med lite mer attityd (2). Jag tar gärna emot era synpunkter om vilken vi skall välja - jag har nog min favorit redan klar för mig.
Har också jobbat lite med avgassystemet, och hur det skall dras. Jag har tänkt använda delar av det jag fick med 2.8an, som förstås är lite slitet men får duga. Får tyvärr tillstå att mina svetsfärdigheter inte utvecklats nämnvärt den senaste tiden, eller kan det vara fel på den nya svetsen? Måste få till det här innan provstart, då 88an står inklämd i garaget.
Höll på att glömma luftning av kopplingen. Det ägnade jag bästa delen av lördagen till, utan att få till det. Riktigt frustrerande att se bubblorna komma, oavsett hur många liter DOT4 som hälldes i. Till sist kom jag på att jag när slavcylindern monterades, tänkte "den här kan man ju sätta på två sätt". Jag vände luftningsnippeln ned, enkelt att komma åt ju. Typiskt amatörfel, när jag i efterhand läste på forumen om det här. Med nippeln nedåt blir det alltid luft kvar i systemet - logiskt i efterhand förstås. Till slut och med min kompetente hustrus benägna assistans fick vi det att funka.
Kvar innan provstart är bla att dra nya bränsleledningar. Tänkte ersätta de gamla halvhårda ledningarna med gummiditon och koppla förbi avskiljaren och istället använda ett filter med inbyggd avskiljare. Snart så?
Mvh Calle
Nr. 2 Den röda, har jag som startknapp på min 88" med B18.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Tack Ray. Jag avvaktar omröstningsfloden och återkommer.
Mvh Calle
Röstar (sorry Ray) ändå för den mer tidskorrekta 😉
Visst är den mer tidskorrekt, det håller jag med om. Men jag röstade inte, utan beskrev bara vad som sitter i min bil.
mvh. Ray.S. nr. 86.