[Originally posted by fixarn]
Vilka kolvar skall jag välja till min ny borrade motor ? Dom firmor som jag tittat på Paddock, LR-seies etc. Har ju kolvar i olika prisklasser men vad är det för kvalité? Hur bra behöver en kolv vara egentligen ? Skall det vara oljering både uppe och nere på kolven. Är det någon som kan förklara för mig och kanske en rekommendation
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Jag har inte kollat utbudet, men kolvar är ju något man gärna slipper byta igen... Den nedre oljeringen brukar sättas dit när motorn blivit sliten i syfte minska oljeförbrukningen.
[Originally posted by fixarn]
Kollade på Turner, där hade dom en kolv variant med oljering i nederkant, tittar man på bilder på andra kolvar så finns det inte ens ett spår för någon ring där nere ? Det finns som vanligt ett enormt prisspann mellan olika kolvar likväl alla andra detaljer som man behöver. Frågan är då om alltid det dyraste är bäst ?
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Kolvar som har ett "fabrikat" kan väl vara ett OK köp, undvik bara vissa piratdelar till Land Rover. Jag skulle passa mig för att köpa egna fabrikat från Britpart, Allmakes eller Bearmach. Jag har dåliga erfarenheter av alla de nämnda...
[Originally posted by Edfors]
fixarn skrev:Kollade på Turner, där hade dom en kolv variant med oljering i nederkant, tittar man på bilder på andra kolvar så finns det inte ens ett spår för någon ring där nere ? Det finns som vanligt ett enormt prisspann mellan olika kolvar likväl alla andra detaljer som man behöver. Frågan är då om alltid det dyraste är bäst ?
Dyrast är inte alltid bäst, men oftast bra
Motordelar köps med fördel från Turner eller liknande firma som vet vad det handlar om och oftast säljer OK kvalité till OK pris.
[Originally posted by hstd035]
nästa vecka kan jag svara på frågan, kränger i ny kolv i min motor till helgen och puttar tillbaka motorn
[Originally posted by hstd035]
so far so good, bilen går kalas på en britpartkolv