Hej alla glada Rover ägare.
Har ett litet smått start bekymmer med min Disco 2a 2002 TD5.
Går som en klocka när den väl väljer att starta.
Jag har bytt startmotor, reläna funkar som dom skall, ström ner till startmotorn funkar.
Har jag fått igång den så tar man en tur. Hemma igen så funkar det att starta under 10 minuter. Sen är det kört. Ibland dagar ibland timmar.
Har senast idag varit ute på en tur. Lät den stå i 10 min, funka igen. Men efter 1 timme. Näää.
Någon som har någon bra lösning på detta?
Kan startmotorn vara kass?
Sitter det i datorn tro?
Har inga felkoder.
Mvh
Fredrik
Hur beter den sig när du ska starta, snurrar startmotorn eller är den helt tyst?
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Hej.
Startmotorn är helt tyst. Endast relät som klickar. Ström ner till startmotorn ingen problem.
Sen rätt var det är så bara startar den. Direkt.
Det kan gå dagar att den helt vägrar.
Väldigt märkligt bekymmer.
Såg en glad engelsman på youtube som hade liknande bekymmer.
Han prova att sätta relät på sned och den startade.
Jag provade. Funka 1 gång sen funkar inte det mer.
Mvh
Fredrik
När du säger att det inte är några problem med ström ner till startmotorn låter det lite motsägelsefullt, finns ström där till en fungerande startmotor så kommer den dra runt.
Jag antar att du menar att den grova pluskabeln direkt från batteriet är OK, att du har minst 12v på den? Gäller det även under belastning, dvs när relät drar och startmotorn ska snurra?
Sedan är det den tunnare kabeln (signal) som ska få 12v när du vrider nyckeln till start och relät drar. Om du mäter på den när du vrider till start, får du 12v där då? Om inte, följ bakåt enligt bifogat elschema och mät dig fram hela vägen till tändningslåset. Startrelä 102 jordas genom BCU, mät att det fungerar också. Se nedan vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att jordning ska ske:
The BCU checks the status of the following inputs and internal BCU conditions to determine whether or not to provide
an output to enable the starter relay:
l Autostart inhibit (vehicles with automatic gearbox only).
l Security start inhibit (immobilisation check).
l Engine running (link to instrument pack).
l EEPROM locked (internal check).
l IDM and BCU matched.
When the BCU receives a crank signal from the ignition switch, an earth path is completed to the starter relay coil,
provided that the security system has been de-activated. If the ECM has not received a valid unlock/ remobilise signal,
the starter relay will be disengaged and the engine stopped. The BCU also receives an engine running signal from
the instrument pack, so that if the ignition key is turned to the crank position while the engine is running, the starter
motor relay will not be engaged.
If the logic conditions are correct to allow starter operation, the completion of the earth path from the starter relay coil
to the BCU energises the coil and the relay contacts close to supply battery power to the starter motor.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Hej Tomas.
Det är just det som är märkligt.
Jag har mätt signal kablen som ger 12 volt när man vrider på nyckeln. Både uppe vid säkringsboxen och nere på startmotorn.
Men jag ska kolla igenom schemat som du skickade och försöka mäta mer.
Men visst är det märkligt.
Prova igår men ack nä. Ville inte starta.
Mvh
Fredrik Liljegren
0727-310480
Säkerställ att spänning finns även vid belastning, är det dålig kontakt någonstans kan det vara 12v när man mäter på en lös kabel, men när den är inkopplad så sjunker spänningen så funktionen uteblir. Gäller både den grova och tunna kabeln.
Om startmotorn har full spänning men ändå inte kan snurra brukar det snabbt bli varmt i kablar och anslutningar när man håller på starten. Blir det inte det är det ström som saknas av någon anledning eller så är startmotorn trasig.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Jag hade liknande problem med min D2-TD5 2004.
Ibland startade den direkt men oftast krävdes det 10-50 försök och till slut startade den inte alls...
Jag tog bort startmotorn och bytte innanmätet i startsolenoiden med en sådan här sats: https://www.paddockspares.com/pm358-red-bison-horning-td5-starter-motor-overhaul-kit.html
Sedan dess har den funkat som den ska.
När man ligger under bilen och ska ta bort den övre bulten på startmotorn så är det lite trångt och man ser inte bulten. Med en 3/8-tums 15-hylsa och lämpliga förlängare (125mm) går det. En 1/2-tums 15-hylsa visade sig vara för stor...
Mvh Anders