[Originally posted by olacf]
Hej!
Det börjar bli dags för oljebyte i min td5.
Enligt instruktioner ser jag att man bör montera en ny oljepluggsbricka.
Hur kinkigt är det med detta?
Finns sådana att köpa i handeln i Sverige?
Tacksam för svar.
[Originally posted by mats.raner]
Hej!
Brukar följa med en ny, om man köper ett service kit, tror att det sitter med på oljefiltret.
MVH/Mats
[Originally posted by karlmark]
Stämmer bra det Mats, det tog ett tag innan jag fattade vad den lilla brickan skulle vara till för något första gången jag bytte oljan !
/Ingemar
[Originally posted by HansT]
Hittade brickan först efter det att jag bytt oljan och använt den gamla brickan. Inget läckage så det går nog bra
[Originally posted by Mezzner]
Det är väl bra att byta, om man har ny bricka. Annars kan man väl ta gamla brickan om den inte ser för dålig ut. Brickorna tätar väl lite bättre första gången eftersom de deformationshärdas vid åtdragningen. Jag har ett bricksortiment där det är både metall och gummi i brickan. De tätar ju ytterligare ett snäpp bättre.
[Originally posted by perc]
är det inget gummi i brickan så kan man väl glödga den lite så blir det mjuk och fin.
[Originally posted by Mezzner]
Jo, det är ju fullt möjligt, men jag har nog faktiskt satt tillbaka gamla brickan mer än en gång också, utan att få några som helst problem. Det brukar kanske kunna fukta lite på pluggen, men det blir ju ingen märkbar förbrukning, eller fläck i garaget.
Antar att man kan köra med kemisk tätning av gänga eller bricka också - men jag tycker bilen får nöja sig och vara glad ändå när den får ny olja!
Har man några bilar man brukar fixa med så sitter det dock inte fel med en sortimentsask med lite brickor, de räcker länge.
[Originally posted by olacf]
Suveränt! Tack för alla svar.
Kör på gamla brickan nu och köper ett servicekit med filter och övrigt inför nästa tusenmilsbyte.