Skall byta växellåda i min RRC - har en förhoppningsvis bättre i reservdelsbilen än i bruksbilen där centraldiffen skurit. Det är en Borg Warn
Att få loss kardanerna från växellådan kan vara riktigt besvärligt - jag minns det väl från alla tidigare ggr jag har lossat kardaner... Har ett minne av att jag sågat loss en del bultförband och att det var ett riktigt tålamodsprövande skitgöra...
6 av 8 bultförband har jag fått loss, men två muttrar på den främre utgången får jag inte loss. Rätt verktyg tycks vara nycklar 9/16" alternativt slitna 14 mm. Muttrarna är dock misshandlade sedan tidigare, U-nyckeln går inte och ringnyckeln går inte på då det är för trångt...
Något bra förslag på hur jag skall komma vidare??
När jag skall sätta samman det hela - förutsätter att jag får isär det - funderar jag på att att använda M10 med in-6 eller torx. Någon som har använt andra skruvar än de fingängade 3/8 skruv som sitter där?? Någon som ha erfarenheter eller förslag??
Kan låta fjompigt att fråga, men efter så många timmar under bilen behöver jag lära mig hur jag bättre skall gå till väga. Att värma med fas e. dyl. är otänkbart då det är en loge full med boss där jag skruvar... Börjar bli för gammal för att orka ligga på rygg och såga med bågfilsblad...
Krister #1
Jag sätter aldrig dit slitna skruvar eller muttrar, utan har i de fallen bytt till nya fingängade 3/8". Hjälper dig inte nu. Men det finns tunnväggiga 6-kant hylsor i 9/16 dimension.
https://www.paddockspares.com/da1119-propshaft-bolt-removal-tool-usually-14-50gbp.html
Jag köpte en sån här för länga sen, funkar bra. Kanske någonn i närheten har en du kan låna ? Men om dom är rundade redan, då kanske den inte funkar heller...
https://www.paddockspares.com/da1119-propshaft-bolt-removal-tool-usually-14-50gbp.html
/Peter
Mutterspräckare...?
Om man vrider runt kardanen så att man får på hylsan rakt och bankar in den så att den kommer riktigt ända in mot medbringarflänsen så har jag aldrig misslyckats med sån lång tunnväggig hysa som länkats från Paddocks.
Har flera ligger lite här o där just för att aldrig mer hamna i samma sits som Krister nu är i..
Låna eller hellre beställ ett par stycken och vila medan hylsan reser hem till dig. Sen lossar du dom två sista på ett kick!
Tobias
Håller med ovan om att det är stor skillnad med detta verktyg, samt att vrida kardan som Tobias skriver
Skulle du välja att byta skruvarna så se till att använda kardan bultar, te.x Volvo 240 eller vad som nu kan passa.
240 borde vara lätt att få tag på och bör ej vara tum 🙂 Dock vet jag ej om de har rätt dimmensioner