Jag har ett LM147 med däckdimensionen 195/60R12C. Denna tycks vara omöjlig att få fatt på med dubbar. Jag funderade då på 195/55R13. Skillnaden i rullomkretsen skulle då bli någon enstaka procent. Men däckfirmor har antingen inte dimensionen eller rekommenderar inte ett byte.
Kan du ge en ledtråd? Tack.
Om du ska ha samma fälgar bör däcken ha samma fälgdiameter också förstås. (R12...R13)
Nja, jag får givetvis skaffa en uppsättning vinterdäcksfälgar också.
Jo, jag insåg att det nog var det som var tanken lite senare, när både höger och vänster hjärnhalva råkade vara på samtidigt...
Jag har ett annat fabrikat på släp, men har länge letat dubbdäck och har nu hittat C-däck i dimension 195/50 R13. Köpte via www.bildemo.com däcket heter Kenda Winter Trailer och det är märkt både M+S och med alptopp och snöflinga, dessutom dubbade då som sagt. Det var ett ovanligt däck och jag fick vänta flera veckor på leverans.
Direktlänk till däcket i deras webbshop: www.bildemo.com/webshop/dack/artikel/195-50-13-kenda-cargo-dubb-104n-se-info-på-i-
För en annan vagn så valde jag bort C-däck på grund av utbud av däck och kör med vanliga bildäck som vinterdäck, men då får jag förstås inte lasta lika mycket när jag kör med de däcken på. Ska man lasta tunga bilar eller och annat tungt så kan man förstås inte göra så.
Tack för tips. Det verkar vara nackdelen med tunga släp att det är svårt/ omöjligt att hitta lagliga dubbdäck i C-klass. Det får bli att ställa av på vintern och att köra lätta laster med lånad/ hyrd kärra istället. Det är inte vettigt att betala 10 kkr för en uppsättning dubbade däck.
Jag hittade bra dubbdäck till mitt ifor Williams släp, nu är vintern över men kan kolla upp vad det var för däck, om du vill köpa till nästa säsong