har tidigare vid ett par tillfällen försökt fånga medlemmarnas erfarenheter i ämnet..."varför mindre korrosion på Seriebilar jämfört med Defender"
jordning i ram/kaross...mindre el eller vad ?
ser fram mot att läsa era erfarenheter och åtgärder...var intressant att läsa tråden om rostskydd...kanske någon som vet innehållet i "Linoljebaserade rostskydd" ?
/Denis
erfarenheter, någon ?
kan se ganska stora skillnader bilar emellan (samma modell) skulle vara intressant att veta orsaken...
Jag har för mig att karossplåten är i ett annat material på äldre bilar. Men, jag är osäker på hur stor betydelse det skulle kunna ha, det är säkert en förödande stor andel aluminium i både den äldre och nyare plåten, så det galvaniska egenskaperna borde kanske vara desamma. Men jag är lite för dåligt på både vad legeringsämnen kan ha för påverkan här, och vad det faktiskt i så fall är som skiljer plåtkvaliteterna.
Bästa Systrar & Bröder Land Rover-rostare!!
Klockan klämtar för ett rostskyddssymposium i ev. klubbens regi. Vi verkar i likhet med många andra, vara utsatta för rost och andra galvaniska fenomen i våra tillsynes hållbara bilar..Kanske vi skulle kunna starta något i våra sydliga lättrostande distrikt?? I våra "galvaniska fenomen" ruvar flera enkla och initiala lösningar. Framför allt!! se till att inga elektriska funktioner minusjordas i annat än ramen och eller motor/transmissionsdelar.
Jag minns det som igår, när Rover/BMW införde sådana moderniteter som bl.a elbakruta och dito torkare på Defender/Disco I `s bakluckor/dörrar.Dessa moderna utrustningsdetaljer fick bakdörrarna att fjälla som vissna torskar.De var "jordade" i aluminiumgods. Det snöade alu-oxid..!! Tidiga Range Rover behöver vi inte nämna...
Alu-plåten var inte bättre förr, men alu. mötte inte svartplåt på samma sätt som i de senare bilarna.Idag har vi möjligheten att extrautrusta våra nyare bilar med all slags el.tillbehör. Då är det viktigt att all "minus-jordning" sker vid gemensamma "jordskenor"/punkter, som inte nås via alu.gods. När det gäller alu.plåtkvaliteten så har JLR sedan Fordtidens början c;a 1997 samköpt mycket aluplåt med BAE/Westland Helicopters. Kvaliteten på plåten var/är hög!! ....MEN så har vi det där med anod/katod vem ska offra sig. Lack och galv/svartstål har ett svårt samliv..en ständig kamp mot yttre påverkan/klimat och ägarnas/brukarnas intresse/kunskap. Som min Land Rover-ägande tandläkare säger: "Med noggrann hygien kan vi kanske bota både oral och anal galvanism. Så tillsist. udvik stärkande salta bad utan badmössa och innerskärmar
En vacker vinterkväll i semlans tecken..
Knut
Åh så klart!! Den slags magnetism har jag själv drabbats av då jag (olyckligtvis) långtidsparkerat över
linjeskärningar i Currie/Hartmann systemet. Det är många faror som lurar på oss Land Rover-akrobater.
Efter några iskalla avrivningar och lite ECT, brukar den mest efterhängsna rosthackan släppa från åsyftade
magnituder. Inte gripas av panik..ljuset i tunneln kan komma från en Land Rover med normalspårvidd.
K i H
Tack för bra svar !
intressant...nu återstår att inventera feljordningar och åtgärda dessa...samt fortsätta med Linoljemetoden 🙂
skulle offeranod vara till någon nytta ? mina plåtbåterfarenheter gör sig påminda...
hursomhelst verkar behandling med zinkspray hålla bättre än konventionell primer/billack eller hammarlack...speciellt den gamla typen av kallgalv...
/Denis