[Originally posted by Mats A]
Vi i redaktionsgruppen är ständigt på jakt efter historier och annat material som kan vara RoverLands läsare till nöje och nytta.
Det här med LED-ljus är det många som provar - men vad ska man tänka på?
Du som har erfarenhet (kanske rentav på professionell basis) av LED-ljus, skulle du kunna berätta lite mer för klubbens medlemmar?
• Ju större, desto bättre - är det sant?
• Vad är det där med Cree™-dioder - måste man ha det?
• Finns det något sätt att räkna ut vilken effekt jag behöver till min bil?
• Vilket samband finns det mellan lumen och watt?
• Hur stöldskyddar jag bäst min LED-ramp?
Det handlar inte om promotion av ett visst fabrikat utan om en smula konsumentupplysning! Tag kontakt med redaktionen: roverland@slrk.org
[Originally posted by Mats A]
OK, OK, lugn! En i taget!
Skämt åsido, så här blir det ingen tidning gjord. Vi gör så här istället:
Du som har monterat LED - skriv här i tråden! Vilken typ (bredd, effekt etc), var du monterat, hur du monterat (parallellt eller separat osv). Vilka råd vill du ge andra?
[Originally posted by #2256-ANDERS]
Mycket bra idé!!!
Vet dock inget, glödtråd passat min D90 bäst.. Lite som elljus kontra fotogenlykta vid elden. Ja, jag är lite konservativ men det passar nog LR-intresset.
[Originally posted by DefJon]
Som ny i i denna nyupptäckta värld så tycker jag att idén är toppen.
Nu har jag suttit och stirrat på Youtube samt läst utländska artiklar om bla. byta ut strålkastarna mot LED etc. Vore intressant att höra från någon som kör i nordiska förhållanden hur LED funkar, jag har läst att det kan bli problem med snö och is eftersom LED inte ger någon värme på det viset som Halogen gör, hade varit kul att få höra från någon som testat som sagt.
/ Jonas
[Originally posted by Janne S.]
hej!
jag har på min bil 3x80w led lyktor ref10 diameter 165mm • 80W (8x10W Cree LED)
• 9-36V
bilens egna ljus:
3x80w led extraljus:
mycket nöjd med köpet! bilen går mellan Umeå och Kuusamo 150mil/veckan. i ur och skur. inga problem med -43c eller med snöfall heller. ger ett behagligt vitt ljus. köpte mina lokatlt. http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le ... 010130040/
slå en pling om du är nyfiken!
//Janne
[Originally posted by SilverJonten]
Jag har utrustat 2st av mina fordon med 1 x 42" LED ramper samt 3 x Hella Big Knicks.
Jag tycker att LED ljuset ger ett väldigt "fint" ljust sken, dock tycker jag att det är kanska "kort" även fast jag köpte "kombo" varianten på LED-rampen med 20% Flood 60% Spot 20% Flood.
En sak sommar relativt irriterande, framförallt på Två till Ett filerna, är att det ger rätt stygga reflektioner från väg/reflex-skyltarna.
Sammanfattningsvis anser jag nog att LED-ramper etc är att föredra vid arbetsbelysning/kort men brett upplyst fält och traditionella extraljus för fjärrljus.
[Originally posted by Vågbrytarna]
Finns ganska mycket info här
http://www.visionxeurope.com/sv/info/vision-x-led-school.html
Dom har även led som lyser långt... kika på deras VisionX Led cannon...
Kan inte klubben låna/köpa ett antal olika led lampor och göra en test som sen kan hamna i Roverland. Lamporna kan lottas ut bland medlemmarna efter avslutat test...
/ Tomas
[Originally posted by Mats A]
Tanken var inte att promovera ett visst fabrikat eller återförsäljare.
Liten ordbok vad gäller ljus. Men här måtte naturvetarna och teknologerna hjälpa en humanist (jag).
• En ljuskällas styrka mäts i candela.
• En ljuskällas förmåga att sprida ljuset mäts i lumen. Det är candela gånger volymen som upplyses.
• Lux är enheten hur mycket en yta belyses. 1 lux är en lumen / kvadratmeter.
Det betyder att effekt, mätt i watt, är mindre intressant än lumen. Effekten säger inget om resultatet, dvs hur stor volym som upplyses. Det tycks alltså handla om upplevelse av ljuset. Jag hittar Transportstyrelsens definition av "mörker" (det har med flygtrafik att göra): "Timmarna mellan den borgerliga kvällsskymningens slut och den borgerliga gryningens början. Den borgerliga kvällsskymningen slutar då solskivans centrum befinner sig 6 grader under horisonten; den borgerliga gryningen börjar då solskivans centrum befinner sig 6 grader under horisontalplanet."
Slutsatser hittills:
• En LED-ramp kan ha högre lumen än en konventionell strålkastare då den förra lyser starkare på en kort, bred yta, medan strålkastaren kan lysa längre på en smalare, långsträckt yta (penlight).
• LED-ljus klarar svår kyla och snöfall pga hög temperatur (en LED-ramp har kylflänsar av aluminium).
• Ramper ger ett brett och kort ljus som kan vara bra som arbetsbelsyning eller på skogsvägar. På större vägar med många reflexer kan det breda ljuset vara störande.
• Som fjärrljus verkar traditionella xenon- eller halogen-strålkastare vara att föredra.
Bra! Nu fyller vi på listan.
Hur stöldsäkrar man en dyr LED-ramp?
[Originally posted by Edfors]
Bra initiativ, LED lampor är ju det som gäller framöver, för i stort sett all belysning. Marknaden börjar också bli ganska mogen och det finns många olika produkter att välja på och priserna börjar bli överkkomliga för de flesta.
Min erfarenhet är att hur de klarar kyla och isbildning är högst olika från LED-ljus till LED-ljus. Finns även ramper som lyser långt och fokuserat. Reflextioner som kan upplevas som störande reflexer får man både av breda och långa ljusbilder, mer en vanesak och beroende på vilken skick på synen man har.
Jag kommer definitivt inte gå tillbaks till Halogen för fjärrljus, knappast heller Xenon utom i vissa specialfall då LED är bättre i stort sett på allt, framför allt så tänder det betydligt snabbare än Xenon/HID.
[Originally posted by Vågbrytarna]
Tanken var inte att promovera ett visst fabrikat eller återförsäljare.
faq:n eller led-school som visionX kallar den är ganska allmän och gäller för de flesta led ljus eller snarare led tekniken.
Tanken jag hade med lån/köp av ledljus var flera olika märken och modeller. Något som är svårt att få till om man testar själv. Då får man oftast förlita sig på tillverkarens specar...
Lite annan info jag samlat på mig ang LED...
CREE dioder eller andra "fina" märken... Dioder tillverkas i stora serier och sorteras efter kvalite. (ljusstyrka samt ljustemperatur) En egenimporterad kina ramp med CREE dioder har antagligen CREE dioder om specen säger det men av en sämre kvalite. Vilket betyder att den ger mindre eller en annan ljustemperatur(färg).
Jag har en 50'' 300W kina ramp liggandes. Den har enl specen CREE dioder. Jag tycker den lyser sådär... 2st Hella rally 3000 med 75W Xenon lyser både längre och bredare...
Har även 2st 72W ramper som jag inte monterat på något än...
Watt och lumen hänger inte ihop riktigt. Många watt ger möjlighet till mer ljus men det är kvaliten på dioderna och utformningen på reflektorerna som styr hur mycket ljus man får ut.
Stora reflektorer ger oftast en längre ljusbild
Ramper med ett fåtal 10W dioder ger oftast mer ljus än fler 3 eller 5W dioder om den totala effekten är samma.
Jag har haft problem med isbildning. Värmen leds ut i aluminiumen som sitter på baksidan av ljusrampen. Framsidan blir inte varm....
/ Tomas
[Originally posted by Mats A]
Det verkar som om det här blir en text med "å ena sidan... å andra sidan...". Inga problem. Jag kommer att lägga ut ett grovmanus så får du ha synpunkter på det. Jag har ingen egen erfarenhet av LED på fordon, vilket gör det hela lite besvärligare. Jag behöver din hjälp.
[Originally posted by Mats A]
Jag har även planer på en artikel om taktält eller tältvagnar (eller vad de nu heter). Men det kan vi ta efter Röstånga i sommar.
[Originally posted by WTM Td5]
Hej!
Jag har en 52" led ramp på 300 watt på taket!
Led rampen innehåller en massa 3 watts CREE lampor.
Både "spot" och "flood" alltså finns det 40 stycken reflexer runt dioderna som sprider ljuset och 60 reflexer som koncentrerar ljuset framåt.
Jag är väldigt nöjd! Men har endast hunnit testa rampen i snöväder vilket kanske är lite orättvist då snön reflexterar bättre.
Jag har inga problem med längden på ljuset. Det räcker absolut för mig och de hastigheter jag kör, aldrig mer än 100 km/h, framförallt inte i mörker!
Ljuset kommer uppifrån då rampen är monterad på taket. Dock blir man lätt bländad av snö och regn som skapar en slags ljusexplosion framför framrutan.
Rampen behöver kopplas på en separat knapp till helljuset eftersom man så tidigt måste blända av för mötande bilar!
Stöldrisken är också hög och jag funderar fortfarande på lämpliga lösningar som gör att man själv kan ta av rampen men inte andra!