[Originally posted by Edfors]
Som många nu har erfarit så kontrolleras chassinummer, även kallat ramnummer och VIN-nummer, på besiktningen. För att inte få nedslag på detta rekommenderas att du letar reda på ditt chassinummer och tar hand om det så det syns ordentligt.
Här hittar du det på en Discovery 2, bilden visar en Td5, men det sitter på samma ställe på en V8, bakom höger bakhjul. Numret finns i det vita fältet.
På en Discovery 3/4 och Range Rover Sport sitter det på höger sida av ramen, rakt nedanför högra ytterbackspegeln. Går att se det blanka numret långt ner på denna bild, det är den svarta ramen som skymtar fram där.
Har man fått underkänd besiktning så måste bilen gå igenom en förenklad registreringsbesiktning, kostnad ca 900 kr. Man måste då även ha en blankett ifylld som intyg att det är riktigt utfört.
Blanketterna för en registreringsbesiktning med flyttat chassinummer finns här, två länkar till Opus och Bilprovningen:
https://bilprovning.se/content/download ... nummer.pdf
http://www.bilprovningen.se/download/18 ... nummer.pdf
För att ta fram ett rostigt nummer så rekommenderar jag en roterande stålborste, går även med vanlig handhållen mässings eller stålborste, men jag har funnit att den roterande är effektiv för att ta bort rost och även vara skonsam mot ett stansat nummer.
För att skriva ut en mall att använda vid körnslagning så har jag laddat ner typsnittet Epson1, finns på många ställen om man söker på nätet, här ett exempel http://www.fonts2u.com/epson1.font klicka där det står Download, till höger om Epson1 sedan är det enkelt att installera typsnittet på sin dator och skriva ut chassinumret. Se till att storleken blir minst 7 millimeter hög, jag rekommenderar 8 mm, det var punktstorlek 36 i mitt ordbehandlingsprogram.
Som verktyg till stansningen använde jag en automatkörnare, finns på många ställen, men här två inköpsställen
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016862/
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-111492/
Innan du stansar, kolla att du verkligen har RÄTT VIN-nummer! Står oftast även på en plåt innanför vindrutan och/eller på en skylt under motorhuven.
Fyll gärna på med bild som visar var numret sitter på andra Land Rover modeller.
[Originally posted by landroverstefan]
Hej Patrik
Efter att ha läst din artikel i Rover Land samt tråden här blir jag lite orolig för vad som händer med seriebilar. Har inte besiktat någon under 2015 men i år är det dags.Vad jag vet finns inget ramnummer alls instansat från början. Jag har i alla fall aldrig sett något och ingen besiktningsman har någonsin letat på ramen. I Land Rovers original workshop manual anges endast en plåtbricka på insidan av torpedväggen (vilket stämmer med verkligheten, i alla fall "min" verklighet). Känner du till något annat?
Kräver dessa "nya" regler i så fall att man måste stansa in ett nummer som inte ens fanns där från början?
Stefan Granström
#213
[Originally posted by Edfors]
Hej Stefan
Fordon från årsmodell 1981 och äldre så kan teckenhöjden minskas till 5 mm.
Fordon från årsmodell 1969 och äldre så behövs inget chassinummer instansat i ramen.
Dessutom är det så att från 2005 så måste det sitta på högra sidan av fordonet.
Hoppas detta hjälper dig lite, minns inte vilken årsmodell du hade. Men har man series I och series II så kan man slappna av lite.
[Originally posted by P38 Olle]
Hej.
Jag ska snart besiktiga min P 38 1999.
Är det krav på att det ska sitta chassinummer även på ramen på den också.
Var ska jag leta om det finns på min bil, så jag kan se efter om det är läsligt.
Om inte, får jag ta till samma metod som du föredömligt beskrivit både här och i senaste Roverland.
//Olle
[Originally posted by 3100 Björn]
Nya bud om chassinummer. Vi får se när smartisarna har bestämt sig för hur det ska vara.
[Originally posted by WTM Td5]
Hej, Patrik
Har också läst ditt inlägg i tidningen. Är det nödvändigt med en så dyr besiktning om man stansat själv?
Är det inte okej att stansa och göra en vanlig besiktning?
Bra tips! Jag får sätta igång med det!
[Originally posted by håkan13]
hej!!
tanken är väl att man ska stansa in det innan man får underkänt!!
då slipper man att göra reg.bes.
[Originally posted by P38 Olle]
Hej.
Detta är saxat ur Workshop Manual för Range Rover 1995-2001 MY.
VEHICLE IDENTIFICATION NUMBER (VIN)
An adhesive label containing the Vehicle Identification Number
and the recommended maximum vehicle weights
is located on the left hand side of the bonnet locking platform.
En etikett som innehåller Vehicle Identification Nummer
och det rekommenderade maximala fordonets vikter
sitter på vänster sida av motorhuvens låsande plattform.
The number is also stamped on the outside of the chassis
in the front RH wheel arch to the rear of the anti-roll bar link.
Numret är också stämplat på utsidan av chassit i främre höger hjulhus
vid den bakre delen av krängningshämmarlänken.
//Olle
[Originally posted by Edfors]
Fick denna bild från Mezzner som visar vart chassinumret på en Freelander 1 sitter i överkant på torpedväggen.
Tack
[Originally posted by Krister Bergknut]
Detta är en märklig soppa.
Transportstyrelsen är givetvis den myndighet i landet som borde ta ansvar för denna fråga och på vars författningssamling SWEDAC bygger sitt beslut på att granska hur besiktningsföretagen kollar chassinumret.
I stället pekar man på SWETIC, MHRF och andra organisationer.
I de allmänna råd Transportstyrelsen borde ge ut i anknytning till författningssamlingen borde de klargöra hur saker skall hanteras och vad som händer vid eventuella oklarheter.
Krister i alla hast...
[Originally posted by Edfors]
Fick frågan om P38ans chassinummer idag, ser att Olle har beskrivit det här ovan, men saknar bild. Hoppas någon som har en P38 ka ta en bild och lägga upp här, alternativt maila mig så lägger jag upp den.
[Originally posted by jsrangerover]
Då var det min tur att göra något åt det osynliga chassinumret på Discon.
Numret kom faktiskt fram när jag slipade rent ramen med en scotchtrissa, men det syntes väldigt dåligt så jag slipade bort allt och knackade in ett nytt enligt Edfors utmärkta instruktioner.
[Originally posted by Kent_46]
Hej!
Hittade SVAGT LÄSBART chassinummmer på min Disco1-98 under tjockt färglager/ROST.
Allt som saknades var " *SAL" och det lyckades jag fixa med Epson1 teckenuppsättningen.
De läsbara tecknen fyllde jag i med Biltemas Automatiska körnare - som unkade klockrent - bara en blåsa på långfingret...
Noterbart är att orginalnumret var ca 10 cm brett, Epson1-dito hade blivit 15 cm...
/Kent