[Originally posted by NioElva]
Leksaken inköptes sommaren 2006. (Det är ingen bil, utan en leksak)
Enligt registreringsbeviset så är det en Land Rover 109 stationsvagn.
Årsmodell 1974.
Den var ganska standardmässig fram till 1992 då den skickades över till England av dåvarande ägaren Flygfältsbyrån. Bilen byggdes då om ganska rejält på Warwick 4x4.
Följande byttes:
Chassiet - Designa helgalvat för spiralfjädring.
Motor - Ny Discovery 3.5L V8
Växellådor - Nya discovery 5 vxl manuell samt transferlåda
Framaxel - Ny Disco med skivbromsar
Bakaxel - Salisbury med trumbroms
Skärmbreddare - för seriebil
Ny lack - Arles windjammer (typisk Defenderfärg)
AC - monterades då bilen var ämnad för uppdrag i Australien.
Extra sittplatser - 9 st tot
Efter ett par år och ett par ägare så hamnade bilen hos Jan-Inge utanför Göteborg som använde den som arbetsbil i skogen under ett antal år.
Här är skicket jag fann den i sommaren 2006
Samt bakifrån
Ja! frontbågen är av grön plast!!
Sedan dess har mycket hänt.
Fortsättning följer...
Stefan
[Originally posted by NioElva]
Det tog inte lång stund innan förbättringarna började.
Frontbågen såldes snabbt.
Fälgar och däck byttes.
Bromsskivor, klossar, bensintank,packningar byttes tämligen omgående.
Stötfångare fram målades svart.
Sedan utnyttjades en kompis som är duktig med polermaskin till att rubba och vaxa bilen.
Resultatet blev som nedan.
[Originally posted by Marcus a]
Han måste ha varit en j-vel på att gnida Snyggt!
[Originally posted by NioElva]
Jodå
Patrik är duktig.
Han sa att maskinen började lukta bränt på slutet..
[Originally posted by Marcus a]
Den måste ha fått jobbat hårt !
[Originally posted by Pelle]
Kul story och finfin Land Rover det är ju nästan en Disco
pelle
[Originally posted by NioElva]
Nädu Pelle!!
Det är inte så mycket Disco - Det är mer ROCK´N ROLL!!
[Originally posted by NioElva]
Mycket vill ofta ha mer....
31" däcken kändes som lite små. Så dom avyttrades till en klubbmedlem.
Köpte istället breddade originalfälgar via klubbens annonser. Dessa skoddes med 285/75x16" Bridgestone Dueler M/T.
Även lyktgaller fram och bak monterades.
Satte dit diffklumps skydd fram.
Med hjälp av kompisen Hasse och hans svets så förlängdes en rutbåge till att gå hela bilens längd (vid taket alltså)
Fortsättning följer.
Stefan
[Originally posted by Marcus a]
Ser ju bra ut med bågen, Hur sitter den fast?
Bara bultad i karossen eller finns det något kraftigare bakom?
[Originally posted by NioElva]
Bågen sitter bara i karossen. Den är mest där för att ha något att fästa extraljusen och radioantennen i.
Om den sedan hjälper till med att hålla grenar etc borta från karossen så är det bara en bonus.
[Originally posted by NioElva]
Med dom nya däcken monterade så kändes bilen lite låg. Det var ganska nära mellan däck och skärmkant. Eftersom Apan fick ett nytt chassi med spiralfjädrarför ett antal år sedan så var det inget svårt val att höja bilen. Craddock fick leverera fjädrar +2" samt stötdämpare.
Reultatet blev över förväntan
[Originally posted by rr75]
alltså, vet du att du har den fetaste 109:an i klubben eller ?
mycket avundssjuk på dig!
Bilden på den senaste versionen av bilen är tagen på Knutstorp i samband med terrängkörningen 2011