[Originally posted by AndersDW]
Tänkte dela tankar och tvivel om lite fix på Djungelbilarna.
Den gamla stegen borta, fick loss alla skruvar OK, den ena övre snurrade så fick ta ner panelen, men gick fint mha Biltemas clipstång. Nu skall ny galvad stege från Bearmach dit. Måste borra egna hål och spraygalva. Taket måste målas under det gamla fästet; lite oklart vilken färgkod det är på det vita taket, återstår att fastställa.
Nytt handtak över bakdörren ordnat. Skall nog sätta ett sådant över passagerardörren.
Nya bromsrör på plats, man kan ju inte köra längre sträckor med bara bromsar fram... Efter bytet lyser ABS och TC, men skall prova en Nanocom via diagnosnätverket.
[Originally posted by AndersDW]
Nytt handtag på gång.
250 resp 220 mm mellan hålen.
[Originally posted by AndersDW]
Mycket på gång.
Byta bultar i främre golv (kosmetiskt)
De gamla är rostiga och fula. Har hittat svarta insex på Swedol, men de verkat inte ha svarta brickor.
Måla vindrutebeslag och annan Alu
Ärjade och utan färg. Talat m Hagmans som rekomenderar antingen betsvätska som första steg, men är kanske lite overkill. Skall försöka få tag på CA-primer, eller Spraymax Epoxi primer (spray med buttenaktivering, håller två dagar).
Montera komradio
För enkel och snygg montering, och med mindre inbrotts/stöldrisk, lutar det åt Polmar Venus, som monteras under chubbyboxen. Då slipper man ha den "framme", och kan enkelt plocka fram micen när man är ute och kör.
Måla taket
Efter att den gamla stegen togs bort måste taket bätringsmålas. Söker färgkod via generalagenten...
Nolla ABS+TC
Efter bromsrörsbyte lyser dessa, och det kanske måste nollan manuellt, har kontakt via diagnosnätverket
Fixa vinschen (CE XD9000i)
Saknar wire och manöversladd, blir nog SAM i Gbg som får titta på detta. Funderar på nylon istället för wire.
Vinschöglor
Behöver några snygga öglor, blir nog dessa (från Förankra):
Bush-wire
Har både 3 och 4 mm wire med alu-klämmor, så skall nog få på dessa
[Originally posted by AndersDW]
Donar även med förbrukarbatteriet. Var på väg att köpa separat kopplingsplint och säkringsdosa, men hittade denna i båttillbehörsbutikerna:
Det borde innebära att alla kopplingar får plats i batteriboxen.
[Originally posted by AndersDW]
För ström från batteriet fram har jag nog hittat en lösning.
Se http://slrk.egetforum.se/strom-fran-startbatteriet-en-ide-t18496.html där jag diskuterar lösningen.
[Originally posted by AndersDW]
Komradio och antenner nu levererade. Radion verkar smart, RJ45-kontakt till micen som enkelt kan tas loss, skall montera enheten under chubby-boxen osynligt utifrån. Lutar åt en australiensisk montering av antennen
[Originally posted by AndersDW]
Kontrollbesiktigade på Dekra i Arendal, ett ställe mest för tunga fordon. Bra folk, en besiktningsman funderade själv på att köpa en Defender (trots allt ).
Tre bussningar som behöver bytas. Han tipsade om Göteborgs Bil & Motor i Partille, som skulle välkomna engelska bilar inkl. LR. Någon som har erfarenhet?
[Originally posted by AndersDW]
En klenod säkrad Djungelbilen #1
Skickat från Djungelbilen #2 via Tapatalk.
[Originally posted by AndersDW]
Har funderat en del på antenn till crewcabben. Hittade droplistfäste hos Limmared som verkar OK, förutom att det är sådär med rostbeständigheten på bultarna. Sitter bra, bör inte locka klåfingriga då jag satte det i mitten (och drog kabeln genom skjutfönstret), men en nackdel är att antennen inte kan fällas helt vi skogskörning.